گذر از بحران آب با ۲۵درصد صرفه جویی

هوشنگ ملایی در جلسه کارگروه پایش و کنترل مصارف آب زاینده رود، نوزدهم اردیبهشت ماه، خاطر نشان کرد با هدف گذاری و صرفه جویی ۲۵ درصدی در تخصیص های گذشته می توان از شرایط بحرانی آبی امسال عبور کنیم . به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان، هوشنگ ملایی در جلسه کارگروه پایش […]

هوشنگ ملایی در جلسه کارگروه پایش و کنترل مصارف آب زاینده رود، نوزدهم اردیبهشت ماه، خاطر نشان کرد با هدف گذاری و صرفه جویی ۲۵ درصدی در تخصیص های گذشته می توان از شرایط بحرانی آبی امسال عبور کنیم .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان، هوشنگ ملایی در جلسه کارگروه پایش و کنترل مصارف آب زاینده رود، نوزدهم اردیبهشت ماه، خاطر نشان کرد؛ با هدف گذاری و صرفه جویی ۲۵ درصدی در تخصیص های گذشته می توان از شرایط بحرانی آبی امسال عبور کنیم.
وی افزود: با توجه به بارگذاری های انجام شده و مصارف بیشتر طی سال های اخیر در حوضه آبریز زاینده رود پایش نقاط برداشت در دو بازه ی اصلی سد زاینده رود تا چم آسمان و سرشاخه ها تا سد زاینده رود با قوت انجام می شود.
رئیس حوضه آبریز زاینده رود با تأکید بر این که شرایط کم آبی و خشکسالی در سالهای گذشته نیز تکرار شده است، تصریح کرد: متولیان بخش آب، کشاورزی، حاکمیتی، نیروی انتظامی  و قضایی می توانند با مشارکت و همکاری شرایط نظم و نسق را در حوضه ایجاد کنند.
وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت های دو استان اصفهان و چهارمحال بختیاری، گفت: جلساتی از این دست در راستای مصوبات شورای هماهنگی آبریز حوضه زاینده رود است و برای حل مسائل شنیدن نظرات همگان ضرورت دارد.
ملایی با بیان این که آب مصرفی استان های اصفهان ، چهار محال بختیاری و هم چنین بخش زیادی از استان یزد از حوضه آبریز زاینده رود تأمین می شود، تصریح کرد: جمعیت بیشتر مصارف بیشتر را به دنبال دارد و برای تأمین آب پایدار نیاز به صرفه جویی در همه بخش ها وجود دارد.
بر اساس گزارش ارائه شده در این جلسه کم بارشی و افزایش دمای گسترده تا نیمه پاییز سال جاری ادامه دارد. این گزارش می افزاید: حجم آب مخزن سد زاینده رود در حال حاضر ۴۱۲ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد و میانگین بلند مدت ۵۷ درصد کاهش داشته است.

 

ذخیره سد زاینده رود به ۴۱۳ میلیون متر مکعب رسید.

مهندس حسن ساسانی در جلسه کارگروه پایش و کنترل مصارف آب زاینده رود، افزود: هم اکنون ورودی آب به مخزن سد زاینده رود، ۴۰ مترمکعب بر ثانیه و خروجی از سد ۲۲ مترمکعب بر ثانیه است.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب بارش‌ها در کوهرنگ در سال جاری خاطر نشان کرد: میانگین بارندگی در سرشاخه اصلی حوضه زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهر ۹۹) تاکنون ۸۱۰ میلی متر است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۱۶۷ میلی‌متر و در بلندمدت ۱۳۳۶ میلی‌متر بوده است.

ساسانی با بیان اینکه بارش‌های تاکنون حوضه زاینده رود نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد و در مقایسه با بلندمدت ۳۹ درصد کاهش یافته است، بر ضرورت مصرف بهینه آب در ماه‌های گرم پیش‌رو تاکید کرد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به این که در بازگشایی و توزیع آب از سد زاینده رود همواره حجم آب مطمئن شرب پایش می شود، تصریح کرد: این تصمیم گیری توسط کارگروه سازگاری با کم آبی اتخاذ می شود.

نصب ۱۱۴ کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی فریدونشهر و بوئین میاندشت

رئیس اداره منابع آب شهرستانهای فریدونشهر و بوئین میاندشت گفت: در چهارسال گذشته ۱۱۴ کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی شهرستان های فریدونشهر و بوئین میاندشت نصب شده که منجر به صرفه جویی ۱.۱۹ میلیون مترمکعب در آب های زیرزمینی شده است.

سعدی قادری اظهار کرد: اداره منابع آب شهرستانهای فریدونشهر و بوئین میاندشت در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ تاسیس شد. در چهارسال گذشته با توجه به ویژگی های جغرافیایی این مناطق، اقدامات مهمی در حفظ و صیانت منابع آبی در این دو شهرستان انجام شده است.

وی با اشاره به قرارگیری سه حوضه آبریز زاینده رود، کارون، دز و قمرود در این مناطق تصریح کرد: در چهارسال گذشته ۱۱۴ کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی شهرستان های فریدونشهر و بوئین میاندشت با اولویت نصب بر روی چاه های دارای اضافه برداشت نصب شده که منجر به صرفه جویی ۱.۱۹ میلیون مترمکعب در آب های زیرزمینی شده است.  

رئیس اداره منابع آب شهرستانهای فریدونشهر و بوئین میاندشت اعلام کرد: از بدو تاسیس این اداره، ۳۸ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستانهای فریدونشهر و بوئین میاندشت پر و مسلوب المنفعه شده است که منجر به صرفه جویی ۴۱۰ هزار مترمکعب در سال از منابع آب زیرزمینی شده است. هزینه این اقدامات برعهده متخلفان و با نظارت اداره منابع آب شهرستانهای فریدونشهر و بوئین میاندشت و دستگاه قضایی انجام گرفت که نتیجه این اقدامات منجر به توقف افت ابخوان در دشتها و در جاهایی افزایش تراز ابخوان شده است.

وی اضافه کرد: در شهرستانهای فریدون شهر و بوئین میاندشت، از ۴۱۴ حلقه چاه مجاز، بالغ بر ۶۷ میلیون مترمکعب آب برداشت می شود

قادری بر فرهنگسازی و آموزش مصرف بهینه آب به ویژه در مدارس و نیز کشاورزان هم تاکید کرد و گفت: با همکاری اداره آموزش و پرورش، اداره محیط زیست و جهاد کشاورزی شهرستانهای فریدونشهر و بوئین میاندشت، برنامه های آموزشی برای دانش اموزان، کشاورزان و دهیاران در زمینه اهمیت آب، راه های صرفه جویی و ارزش آب و رعایت حریم و بستر رودخانه ها برگزار شده است که ماحصل آن کسب رتبه های استانی در برنانه داناب و افزایش سطح اگاهی مردم بوده است.

وی افزود: به منظور کنترل و حفاطت از منابع آب، سالانه بیش از ۱۰۰۰ بازدید از منابع اب زیرزمینی به ویژه چاه ها و نیز منابع آب سطحی توسط کارشناسان و گروه های گشت اداره و شرکت آبگستران انجام می شود و در چهارسال اخیر ۲۵۴ مورد تخلف در زمینه آب های سطحی هم شناسایی شده است که با صدور ۲۲۳ اخطاریه و ۲۱۵ استعلام تجاوز به حریم و بستر رودخانه های فریدونشهر و بوئین میاندشت همراه بود.

رئیس اداره منابع آب شهرستانهای فریدونشهر و بوئین میاندشت تصریح کرد: بالغ بر ۵.۸ هکتار آزادسازی حریم و بستر رودخانه های این شهرستانها با ۱۴ مورد اعاده به وضع سابق ثبت شده است.