کنترل تنش آبی تبریز با اجرای ۳ پروژه کوتاه‌مدت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات در حال انجام برای کنترل تنش آبی پیش روی استان به‌ویژه کلانشهر تبریز، از اجرای سه پروژه کوتاه‌مدت برای رفع تنش آبی این کلانشهر طی سال‌جاری خبر داد. “یوسف غفارزاده” با بیان اینکه بر اساس تجربه‌ تنش آبی سال گذشته، در شهریورماه همان سال خود […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات در حال انجام برای کنترل تنش آبی پیش روی استان به‌ویژه کلانشهر تبریز، از اجرای سه پروژه کوتاه‌مدت برای رفع تنش آبی این کلانشهر طی سال‌جاری خبر داد.

“یوسف غفارزاده” با بیان اینکه بر اساس تجربه‌ تنش آبی سال گذشته، در شهریورماه همان سال خود را برای پیک ۱۴۰۰ آماده کردیم، افزود: از همان ابتدا برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای استان تهیه شد که اولویت با اجرای برنامه‌های کوتاه مدت برای کنترل پیک مصرف ۱۴۰۰ بود.
وی از اصلاح خط انتقال سد نهند، به عنوان اولین پروژه کوتاه مدت برای رفع تنش آبی استان یاد کرد و گفت: این خط به طول ۲۴ کیلومتر حدود ۱۵ درصد از آب شرب تبریز را تأمین می‌کند که با توجه به قرار گرفتن ۷ کیلومتر از این خط انتقال در منطقه شوره‌زار و عمر بالای ۲۵ سال که موجب پوسیدگی لوله‌های چدنی و کاهش قابلیت انتقال آب از ۹۵۰ لیتر در ثانیه به ۶۵۰ لیتر در ثانیه شده بود، تصمیم به اصلاح و جایگزینی این لوله‌ها با لوله ۹۰۰ فولادی گرفته شد که نیازمند تخصیص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: پس از طرح موضوع در هیئت دولت، از طریق مدیریت بحران وزارت کشور، اعتبار ۴۵ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی استان مصوب و برای تخصیص به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد که بلافاصله تمهیدات لازم برای خرید لوله صورت گرفت و پیمانکار تعویض لوله انتخاب، کارگاه تجهیز و اجرای پروژه در مهرماه ۱۳۹۹ آغاز شد.
وی از پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی این پروژه در حال حاضر خبر داد و گفت: این در حالی است که تنها ۱۲ میلیارد تومان از محل تنش آبی توسط شرکت آب و فاضلاب کشور تأمین شده و برای اتمام پروژه ضرورت دارد مابقی اعتبارات به سرعت تخصیص یابد تا بتوانیم پروژه را تا زمان پیک مصرف به بهره‌برداری برسانیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، از حفر ۳۰ حلقه چاه کشاورزی جدید در کلانشهر تبریز، اسکو و ایلخچی به عنوان پروژه دوم رفع تنش آبی یاد کرد و افزود: پروانه‌های حفر چاه‌ها برای شرکت آب و فاضلاب استان بلافاصله صادر شده و این شرکت نسبت به حفر چاه‌ها اقدام کرده و پروژه با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.
به گفته غفارزاده، هزینه حفر هر حلقه چاه ۱.۵ میلیارد تومان است و کل پروژه دوم ۴۵ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که مقرر شده از منابع داخلی شرکت آب و فاضلاب استان و بخشی از مصوبه هیئت دولت تأمین شود.
این مقام مسئول پروژه سوم را نیز جداسازی آب شرب از صنعت و ویلاها عنوان کرد و افزود: بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته با صنایع استان برای عدم استفاده از سهم ۳۰۰ لیتر در ثانیه از آب شرب، مقرر شد با کمک صنایع با جایگزین کردن چاه به جای استفاده از آب شرب، این مقدار را به میزان آب تأمینی کلانشهر تبریز اضافه کنیم.
وی ادامه داد: نکته‌ای که در خصوص اجرای پروژه سوم وجود دارد، عدم پاسخگویی ایستگاه پمپاژ شماره پنج با افزوده شدن این ۳۰۰ لیتر در ثانیه از سهم صنایع و لزوم تقویت این ایستگاه بود که به کمک احداث یک ایستگاه پمپاژ کمکی در کنار آن، این مشکل نیز رفع می‌شود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: در این خصوص عملیات ساختمانی به اتمام رسیده، نصب تجهیزات انجام شده و در صورت تأمین اعتبار لازم برای خرید یک دستگاه ساف استارتر، ایستگاه مزبور وارد مدار خواهد شد. پیشرفت فیزیکی این طرح در حال حاضر ۸۰ درصد بوده و اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه لازم است که تاکنون تنها ۴ میلیارد تومان تخصیص یافته و مابقی اعتبار برای اتمام پروژه مورد نیاز است.
غفارزاده با اشاره به کاهش ۲۷ درصدی بارش‌ها نسبت به سال قبل، کاهش ۲۴ درصدی نسبت به بلندمدت، کاهش ۳۴ درصدی رواناب رودخانه‌ها و کاهش ۶۰ درصدی پوشش برفی همراه با افزایش دمای ۱.۱ درجه‌ای، بروز تنش آبی در استان آذربایجان‌شرقی را ناگزیر دانست.
وی افزود: بروز تنش آبی در شهریورماه سال گذشته در کلانشهر تبریز موجب قطعی ۶ ساعته به صورت یک روز در میان شد که با توجه به نبود زوم‌بندی در شهر و توزیع نامناسب آب، این قطعی‌ها در بعضی مناطق شهر به دلیل تپه ماهور بودن شهر، بیش از ۶ ساعت به‌طول می‌انجامید و در برخی مناطق هم قطعی اتفاق نمی‌افتاد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اضافه کرد: در پی این قطعی‌ها، اقدامات جدی برای کنترل این وضعیت صورت گرفت و خوشبختانه با اتخاذ تمهیداتی از جمله کاهش سهم صنایع از خط آبرسانی تبریز، بلافاصله تولید و تأمین آب تبریز را افزایش داده و بعد از ۱۰ روز جلوی قطعی آب را گرفتیم و بعدها با کاهش دمای هوا و مصرف آب، تنش آبی را با کمک و همراهی مردم رفع کردیم.
این مقام مسئول در پایان با تأکید بر اینکه تنها در صورتی که تخصیص اعتبارات تنش آبی سریعاً اتفاق بیفتد، قادر خواهیم بود حدود ۹۰۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت تأمین آب شرب کلانشهر تبریز اضافه کنیم، افزود: امیدوارم با یاری و همراهی مردم کلانشهر تبریز در تحقق مصرف معقول و قرار دادن مصرف بهینه در سرلوحه سبک زندگی خود بتوانیم از پیک آبی امسال بدون قطعی آب گذر کنیم.