کاهش ۷۲ درصدی سطح آب چشمه‌های کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: بارش‌های این استان طی سال آبی جاری نسبت به میانگین درازمدت یک صد و ۸۰ میلی متر کمتر بوده است. به گزارش دفتر روابط عمومی، علیرضا کاکاوند در نشست خبری با موضوع تنش آبی کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ با توجه به کاهش بارش‌ها اظهار کرد: امسال کشورمان […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: بارش‌های این استان طی سال آبی جاری نسبت به میانگین درازمدت یک صد و ۸۰ میلی متر کمتر بوده است.

به گزارش دفتر روابط عمومی، علیرضا کاکاوند در نشست خبری با موضوع تنش آبی کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ با توجه به کاهش بارش‌ها اظهار کرد: امسال کشورمان یک وضعیت استثنایی از نظر خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها نسبت به ۵۰ سال گذشته را در پیش رو خواهد داشت.

‏وی با اشاره به اینکه تمام شهرهای ایران درگیر کاهش منابع آبی خواهند شد، افزود: بر طبق آمار مرکز هواشناسی و آب منطقه‌ای، بارندگی‌ها طی سال آبی جاری در استان کرمانشاه ۱۸۰ میلی متر منفی نسبت به میانگین درازمدت بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه امسال بحرانی‌ترین سال برای این استان از لحاظ تأمین آب شُرب است، تصریح کرد: کرمانشاه در بین سایر استان‌های کشور رتبه نخست را از لحاظ کاهش بارش‌ها داشته است.

کاکاوند با اشاره به اینکه منابع آب شُرب استان کرمانشاه از چاه‌ها و چشمه‌ها تأمین می‌شود، بیان کرد: امسال نسبت به سال گذشته ۷۲ درصد آب چشمه‌های سطح این استان کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از منابع تأمین آب شهر کرمانشاه سراب قنبر است، ادامه داد: آب این سراب با کاهش یک صد لیتر بر ثانیه معادل حدود ۴۰ درصد از ظرفیت آن روبرو بوده است.

کاکاوند با تاکید بر اینکه استان کرمانشاه سال سختی را از نظر آبی در پیش رو دارد، گفت: شهر کرمانشاه هم اکنون ۵۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آب شُرب دارد، با توجه به کاهش بارش‌ها طی سال آبی جاری و بیماری کرونا با حجم زیادی از کسری آب مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه منبع تأمین آب روستاهای استان کرمانشاه چشمه‌ها هستند که اکثراً با کاهش چشمگیری مواجه شده‌اند، گفت: در فروردین ماه سال گذشته به ۵۴ روستا در سطح این استان با تانکر آبرسانی سیار انجام می‌شد که متأسفانه در فروردین ماه امسال این تعداد به ۱۲۸ روستا افزایش یافته و پیش بینی می‌شود با توجه به کاهش منابع آبی تا ۳۰۰ روستا نیز سیار آبرسانی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه برای آبرسانی به تمام روستاها سطح این استان برنامه داریم، افزود: برای گذر از این تنش آبی با حفر چاه و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آبرسانی و نیز آبرسانی سیار به روستاهای کرمانشاه آبرسانی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به طرح تأمین آب درازمدت شهر کرمانشاه از سد گاوشان گفت: در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به این استان قرار شد خط اضطرار این طرح طی دهه مبارک فجر سال گذشته وارد مدار بهره برداری شود.

کاکاوند با بیان اینکه نیمی از جمعیت این استان در شهر کرمانشاه ساکن هستند، تصریح کرد: متأسفانه با وجود قول‌های مساعد تا کنون خط اضطرار طرح آبرسانی دراز مدت به شهر کرمانشاه وارد مدار بهره برداری نشده است.

وی اضافه کرد: در بسیاری از شهرهای این استان نیز از جمله پاوه، جوانرود، تازه آباد و هرسین نگرانی‌هایی برای قطعی آب شُرب در فصل گرما وجود دارد.

کاکاوند با بیان اینکه شهرها و روستاهای استان کرمانشاه ۳۹ هدر رفت آب شُرب دارند، ادامه داد: هدر رفت آب در حوزه روستایی بیش از ۵۰ درصد و در حوزه شهری میانگین ۳۳ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه دلیل عمده این هدر رفت آب را وجود تأسیسات و خطوط انتقال آب فرسوده دانست و گفت: انشعابات غیرمجاز خصوصاً در حاشیه شهر کرمانشاه نیز یکی دیگر از دلایل اُفت آب شُرب است.

وی با تاکید بر اینکه در صورتی که چاره اندیشی صحیحی صورت نگیرد قطعاً در فصل گرما با چالش جدی رو به رو خواهیم شد، تصریح کرد: در این زمینه اداره آب شهری استان کرمانشاه درخواست تشکیل یک جلسه با موضوع گذر از تنش آبی با حضور سازمان‌های ذیربط را ارائه کرده است.

به گفته کاکاوند، اعتبارات مصوب سال جاری آب و فاضلاب استان کرمانشاه حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که افزایش دوازده برابری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد و از این اعتبارات ۱۹۰ میلیارد تومان آن برای فاضلاب شهر کرمانشاه مصوب شده است.