کاهش منابع آبهای سطحی و افت منابع آب زیر زمینی در لرستان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت :در پی کاهش نزولات جوی، ذخایر منابع آبهای سطحی و زیرزمینی در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته و برخی از رودخانه های استان خشک شدند. داریوش حسن نژاد اظهار داشت: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی در دو ماه اول فصل پاییز، تقریبا بارندگی ناچیزی […]

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت :در پی کاهش نزولات جوی، ذخایر منابع آبهای سطحی و زیرزمینی در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته و برخی از رودخانه های استان خشک شدند.

داریوش حسن نژاد اظهار داشت: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی در دو ماه اول فصل پاییز، تقریبا بارندگی ناچیزی خواهیم داشت و درماه های بعد درحد نرمال خواهد بود.

بنابراین بدلیل اینکه تغذیه منابع آب در فصل پاییز نخواهیم داشت و از طرفی در سال گذشته نیز بارندگی ها کاهش چشمگیری داشته و با خشکسالی مواجه بوده ایم و از طرفی مصرف کنندگان اعم از کشاورزان، صنعت و شرب هم بیش از تغذیه منابع آب از آن برداشت نموده اند، موجب شده است که در حال حاضر ذخایر منابع آب سطحی و زیرزمینی کاهش یافته بطوریکه منابع آب سطحی نسبت به سال گذشته، حدود ۸۰ درصد و در مقایسه با دوره آماری ۸۱ درصد کاهش داشته و حتی بسیاری از رودخانه های استان از جمله مسیر هایی از رودخانه کشکان و سیلاخور کاملا خشک شوند و منابع آب زیر زمینی هم بطور متوسط نسبت به سال گذشته حدود ۲ متر، معادل حجمی ۱۴۰ میلیون متر مکعب کاهش داشته باشند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان ادامه داد: همچنین این برداشت ها موجب شده است تا ذخایر آب زیر زمینی نسبت به ماه گذشته حدود ۶۰ سانتی متر کاهش یابد.

حسن نژاد افزود: از آنجاییکه پیش بینی منابع آب وابسته به پیش بینی هواشناسی است برهمین اساس قطعا تا زمانیکه تغذیه وجود نداشته و برداشتها ادامه داشته باشد، روند ذخایر منابع آبی هم کاهشی بوده و این نگرانی وجود دارد که تا پایان سال آبی( زراعی) با کمبود آب مواجه باشیم، مگر اینکه رحمت خداوند متعال شامل حال مردم شود و با بارش مناسب ذخیره منابع آب افزایش یابد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۲درصد مخازن سدهای لرستان پر است، ادامه داد: حجم آب موجود در پشت سدهای استان  ۴۵.۹۸میلیون متر مکعب گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیر عامل آب منطقه ای لرستان  تاکید کرد:  با توجه به کاهش بارندگی ها و کاهش ذخایر منابع آبی در سال جاری، رعایت الگوی کشت و میزان برداشت از منابع آبی و مصرف بهینه آب ضروری می باشد و لازم است کشاورزان از کاشت گیاهان پر آب بر جلوگیری کرده و زمین های خود را به حالت آیش نگذاشته و اقدام به کشت پاییزه نمایند.