کارنامه پربار شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان در سال ۹۹

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان، بتول شیخ شعاعی، معاون مهندسی و برنامه ریزی این شرکت به ارائه گزارشی از فعالیت‏های مهم این شرکت در سال ۹۹ پرداخت و گفت: با توجه به تغییرات محیطی که در حال حاضر شتاب بسیاری به خود گرفته است و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی، […]

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان، بتول شیخ شعاعی، معاون مهندسی و برنامه ریزی این شرکت به ارائه گزارشی از فعالیت‏های مهم این شرکت در سال ۹۹ پرداخت و گفت: با توجه به تغییرات محیطی که در حال حاضر شتاب بسیاری به خود گرفته است و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی، اهمیت برنامه ریزی استراتژیک بیش از گذشته ملموس شده است.

وی افزود: شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان از سال ۹۳ اقدام به تدوین برنامه استراتژیک خود نموده و هر ساله با توجه به سیاست های سازمان های بالادستی از جمله شرکت مادر تخصصی توانیر، آینده نگری و تغییرات محیطی موثر بر حوزه برق، این برنامه را بازنگری و به روزرسانی نموده است. طی این فرایند اهداف کلان و شاخص های عملکردی و برنامه ها و اقدامات لازم در راستای حصول اهداف با مشارکت کارکنان در ابتدای هر سال اولویت بندی و اجرا می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش انتظارات متقاضیان و مشترکان و از سوی دیگر محدودیت منابع، راهبرد شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان تعهد به اجرای برنامه استراتژیک و اولویت های تعریف شده در حوزه های مختلف از جمله توسعه شبکه و برق رسانی به متقاضیان، اصلاح و بهسازی شبکه و تامین روشنایی معابر می باشد. بدیهی است در طول سال بعلت برخی شرایط پیش بینی نشده امکان انحراف از برنامه وجود دارد، اما همواره سعی نموده ایم کمترین انحراف از برنامه ها را داشته باشیم و بدین منظور در بازه های زمانی ماهانه و شش ماهه میزان حصول اهداف را بررسی و در صورت لزوم بازنگری های لازم را انجام می دهیم.

شیخ شعاعی گفت: در سال ۱۳۹۹ با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان، ضمن اصلاح و  افزایش ظرفیت شبکه توزیع، به  بیش از  ۲۴۰۰۰ هزار متقاضی فاقد برق، امتیاز برق واگذار شده و  برقرسانی به۵۲   روستای فاقد برق انجام شده است.

وی  از دیگر اقدامات انجام   شده در سال ۹۹   یادکرد و گفت: بمنظور اصلاح شبکه و رفع افت ولتاژ در ۱۶ شهرستان حوزه جنوب استان کرمان اقدامات متعددی انجام شده که شامل افزایش سطح مقطع هادی های شبکه، کاهش شعاع تغذیه پست های توزیع، اصلاح سیستم ارت شبکه، نصب تجهیزات افزاینده ولتاژ از قبیل اتوبوستر و ترانسفورماتورهای افزاینده می باشد. همچنین با پیگیری شرکت برق منطقه ای کرمان پست فوق توزیع زرچین (کهنوج ۳) با ظرفیت ۵۰ مگاولت آمپر در سال ۹۹ وارد مدار شد که تاثیر بسزایی در رفع مشکلات حوزه جنوب استان داشته است.

این مقام مسئول افزود: با توجه به افزایش قیمت مس و تشدید سرقت سیم های مسی که مشکلات فراوانی برای شبکه های توزیع را در پی دارد و مهم ترین اثر آن افزایش تلفات شبکه می باشد، تبدیل شبکه های سیمی فشار ضعیف به کابل خود نگهدار انجام شده که در نتیجه آن هم اکنون بیش از  ۴۰ درصد از کل شبکه فشار ضعیف هوایی را به کابل خودنگهدار تبدیل نموده ایم.

وی در ادامه سخنان خود، بیان نمود: با توجه به وسعت استان کرمان و شرایط خاص منطقه جنوب استان، شبکه های توزیع طولانی در محدوده جغرافیایی پراکنده شده اند. از طرفی ساختار شعاعی شبکه توزیع، دسترس پذیری آن را در مقایسه با شبکه انتقال مشکل تر می نماید، بنابراین بمنظور عیب یابی سریع و افزایش قابلیت اطمینان و پایداری شبکه که یکی از اهداف اصلی شرکت توزیع می باشد، بایستی شبکه را پایش نموده و فرمان پذیری شبکه را افزایش دهیم تا خطاها و خاموشی ها را در کوتاه ترین زمان ممکن مدیریت کنیم.

شیخ شعاعی افزود: در این راستا نرم افزار اسکادا خریداری و به بهره برداری رسیده است و هشت مرکز کنترل در ستاد شرکت و شهرستان های سیرجان، جیرفت، کهنوج، بم، ریگان و بردسیر راه اندازی شده و سایر شهرستان ها نیز در دست اقدام می باشد. تاکنون ۶۷ کلید (شامل ۲۸ اتوریکلوزر و ۳۹ سکسیونر) اتوماسیون شده اند که به همراه ۹۵ سری نشانگر خطا با قابلیت ارسال پیام، کمک شایانی به کاهش تلفات و افزایش قابلیت اطمینان شبکه پراکنده و وسیع ۳۵۰۰۰ کیلومتری حوزه جنوب استان کرمان نموده اند.

معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت برق جنوب استان کرمان تصریح نمود:  در حال حاضر میانگین خاموشی شبکه های ما به ازای هر مشترک در سال به کمتر از ۲۰۰ دقیقه رسیده است درحالی که میانگین کشوری، بیش از ۵۰۰ دقیقه است. همچنین جهت رویت پذیری رفتار مشترکان  نیز تاکنون قریب ۱۳۰۰۰ کنتور هوشمند نصب کرده ایم.

وی خاطر نشان کرد:با توجه به شرایط خاص استان اعم از بارندگی های شدید و سیلاب ها و طوفان‏های موسمی، برای افزایش تاب آوری شبکه، بیش از ۱۹ هزار پایه را مقاوم سازی کرده ایم که در کاهش خاموشی های ناشی از حوادث طبیعی کاملا  نتیجه بخش بوده است.

وی، افزایش خدمات غیرحضوری شرکت را از اهداف شرکت برشمرد و گفت: در راستای نیاز متقاضیان و مشترکان به خدمات غیر حضوری این شرکت تمام تلاش خود را دارد که هر فرد در هر مکان و در هر ساعت از شبانه روز در صورت دسترسی به اینترنت بتواند درخواست خود را ارائه و خدمات ما را دریافت نماید.

وی افزود: در راستای این هدف، ضمن بازنگری در فرآیندها و حذف بروکراسی اداری، تعداد ۳۶ خدمت غیر حضوری را در اپلیکیشن “برق من” که در اختیار همه مردم قرار گرفته است، ارائه نموده ایم. همچنین بیش از ۸۰  خدمت غیر حضوری را نیز در پورتال شرکت (میز خدمت الکترونیک) راه اندازی کرده ایم که در بیش از ۹۰ درصد موارد، مشترکان را از مراجعه حضوری به شرکت و ادارات برق شهرستان بی نیاز نموده است.

شیخ شعاعی افزود: در راستای پیشبرد اهداف دولت الکترونیک، شرکت ما جزو پیشگامان حذف قبض کاغذی بود که از تیرماه ۹۸ آغاز و با همکاری خوب مشترکان اجرایی شد. از پیامدهای مثبت این طرح حذف رفت و امدها و کاهش مصرف سوخت، حفظ محیط زیست، پیشگیری از قطع درختان و صرفه جویی ارزی در زمینه کاغذ می باشد. همچنین  با توجه به جایگزین شدن قبض کاغذی با پیامک و اپلیکیشن‌های مختلف، امکان اطلاع رسانی سریع به مشترکان و تبادل اطلاعات انلاین فراهم شده است.  شایان ذکر است از ابتدای اجرای طرح تاکنون حدود پنج میلیارد تومان در هزینه های شرکت صرفه جویی نموده ایم.

این مقام مسئول به مصرف بالای انرژی در کشور ایران اشاره نمود و گفت: بر اساس آمار جهانی، شدت مصرف انرژی الکتریکی در ایران حدود سه برابر متوسط مصرف در دنیا است. شدت مصرف برق به ویژه در بخش خانگی ایجاب می کند که در زمینه آموزش و فرهنگ سازی کارهای وسیعی انجام شود. بدین منظور، دامنه هدف را دانش آموزان انتخاب کردیم و با طرح جشنواره سینرژی (پروژه های دانش آموزی با محوریت مدیریت مصرف برق) از دانش‏آموزان دعوت نمودیم که طرح ها و ایده های خود را در جهت مدیریت بهینه مصرف بیان کنند. این جشنواره در چهار محور ابداعات و اختراعات، استارت اپ و کارآفرینی، ترجمه و تالیف کتاب و تولید محتوای دیجیتال برای دانش آموزان دوره های دوم دبستان و دوره اول و دوم دبیرستان در حال برگزاری است.

وی تاکید کرد: همچنین از طریق جذب همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان بطور مداوم در حال تولید محتوا برای مدیریت مصرف برق و سایر نیازهای شرکت هستیم تا با توجه به ایجاد فضای رسانه ای جدید و توسعه روز افزون استفاده از شبکه های مجازی، بتوانیم آموزش و تبلیغات اثربخشی در این زمینه داشته باشیم. از دیگر موارد همکاری این شرکت با دانشگاه ها، در زمینه پژوهش و نوآوری می باشد که در این راستا تفاهم نامه همکاری و قراردادهای حمایت از پروژه های دانشجویی در مقاطع مختلف و تحصیلات تکمیلی با دانشگاه شهید باهنر و دانشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته منعقد نموده ایم تا حمایت مالی لازم از پروژه های کاربردی در صنعت توزیع برق صورت پذیرد.

وی با اشاره به طرح برق امید که در  سال ۱۳۹۹ از طرف وزارت نیرو در راستای تشویق مشترکان برای کاهش مصرف برق انجام شد، بیان نمود: در این طرح،  مشترکان خانگی که در ماه های گرم سال کمتر از الگوی مصرف معین شده مصرف کنند، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی و مشترکان پرمصرف مشمول جریمه ۱۰ درصدی خواهند شد. الگوی مصرف تعریف شده در مناطق عادی ۱۰۰ کیلووات ساعت و در مناطق گرمسیر ۱و ۲ که ۱۱ شهرستان جنوب  کرمان را نیز  شامل می شود،  ۴۰۰ و ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه می باشد.

این مقام مسئول تصریح نمود: با توجه به ظرفیت خوب استان در زمینه انرژی های نو تاکنون ۳۳ روستا شامل ۴۷۵ خانوار با استفاده از سامانه های خورشیدی منفصل از شبکه برقدار شده اند و در این زمینه شرکت ما دارای رتبه اول کشوری می باشد.  همچنین تاکنون بیش از ۶۶۰ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت بیش از ۹۲۰۰ کیلووات به بهره برداری رسیده است.

برای برخورداری عشایر از نعمت برق در زمان کوچ های متداول ایشان، خرید ۴۵۰ سامانه خورشیدی سبک و قابل حمل برای تحویل به عشایر کوچ رو جنوب استان کرمان در دست اقدام است.  این سامانه ها با قابلیت تولید ۱۰۰ وات، نیاز روشنایی و شارژ تلفن همراه عشایر را تامین خواهند نمود. ده درصد قیمت تمام شده سامانه توسط عشایر پرداخت خواهد شد و مابقی آن توسط شرکت توزیع تأمین می شود.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از انرژی های تجدید پذیر، گفت: یکی از ارزان ترین و سهل الوصول ترین انرژی های تجدیدپذیر، انرژی باد است که کشور ما و به ویژه در استان کرمان پتانسیل بسیاری برای بهره‌برداری از انرژی باد دارد. در این خصوص با نصب دکل های بادسنجی در مناطق مختلف جنوب استان، استفاده از انرژی باد را مطالعه و امکان سنجی نموده ایم. برخی مناطق از جمله ریگان، نرماشیر، سیرجان، بردسیر و قلعه گنج از پتانسیل خوبی در زمینه انرژی باد برخوردارند که در صورت تمایل سرمایه گذاران بخش خصوصی، آماده همکاری در راه اندازی نیروگاه های بادی هستیم.