پنل های خورشیدی جایگزین مناسبی برای تولید برق خانگی و صنعتی

با توجه به مصرف بی رویه آب در تولید برق و کاهش تدریجی سوخت های فسیلی پنل های خورشیدی می توانند جایگزین مناسبی برای تولید برق خانگی و صنعتی باشند. پنل های خورشیدی با دریافت انرژی نورخورشید و تبدیل آن به جریان الکتریسته در مصارف تجاری، صنعتی و خانگی کاربرد دارند. استفاده از  انرژی خورشیدی […]

با توجه به مصرف بی رویه آب در تولید برق و کاهش تدریجی سوخت های فسیلی پنل های خورشیدی می توانند جایگزین مناسبی برای تولید برق خانگی و صنعتی باشند.

پنل های خورشیدی با دریافت انرژی نورخورشید و تبدیل آن به جریان الکتریسته در مصارف تجاری، صنعتی و خانگی کاربرد دارند. استفاده از  انرژی خورشیدی به یکصد سال قبل باز می گردد  که برای تولید بخار آب از این انرژی استفاده می شد.

صفحات خورشیدی از واحدهای الکترونیکی سیلیکونی نیمه رسانا ساخته می شوند و یک لایه سیلیکونی از ماده ای به نام الکترون پوشیده شده که این ماده قطب منفی یا Nنام دارد.

برای ذخیره سازی انرژی خورشیدی و جلوگیری از آلودگی هوا و محیط زیست باید از فرش سبز طبیعت و سقف آبی رنگ آسمان محافظت کرد.

با ایجاد انرژی پاک می توان از بی ارزش ترین مواد با ارزش ترین ماده را بوجود آورد و باید این تصور را در ذهن داشت  که آیا پنل های خورشیدی آبی رنگ می توانند به یک ساختمان زیبایی بخشند؟

اسماعیل خاتمی مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: هزینه هر پنل خورشیدی ۱۶ میلیون تومان به ازای هر کیلو وات بوده که در پشت بام منازل مسکونی و تجاری، سوله‌های صنعتی و مزارع کشاورزی دارای انشعاب برق مکان مناسبی برای ایجاد پنل‌های خورشیدی است.

او بیان کرد: با استفاده از طرح‌های حمایتی دولت که شامل عقد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله با کارمزد ۴ درصد و اقساط ۱۲ ماه است پس از اتصال سامانه به شبکه برق کشور هر دوماه یکبار صورت حساب تولید مصرف برق برای مشترکان صادر می‌شود.

خاتمی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۱۱۴ نیروگاه مختص مشترکان در زیر مجموعه شرکت توزیع برق استان فارس به شبکه برق متصل شده است، تصریح کرد: تمامی مراحل ثبت نام و عقد قرارداد الکترونیکی با مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق استان فارس انجام می‌شود.

پنل خورشیدی بهترین روش برای استفاده بهینه از مصرف انرژی

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس  ادامه داد: منبع انرژی پاک، دسترسی آسان و بی سر و صدا، حمایت از طرف دولت، هزینه کم، کاهش صورت حساب برق مصرفی، افزایش بازده پنل‌ها با شستشوی حداقل ماهی یکبار و طول عمر مفید ۲۰ ساله مزایای استفاده از پنل های خورشیدی است.

حمید رضا جلایر معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، افزود: هم اکنون بر روی پشت بام ۴۰۰ منزل مسکونی در استان فارس پنل‌های خورشیدی نصب شده است.

او اضافه کرد: در شهرک صنعتی شیراز کارخانه‌هایی هستند که پنل‌های خورشیدی را تولید و به تمام نقاط کشور ارسال می‌ کنند.

جلایر اظهار کرد: هر سرمایه گذار که نیروگاهش از تولید داخل باشد وزارت نیرو ۳۰ درصد برق این سرمایه گذاران را گران‌تر خریداری می‌کند تا از کارخانه‌های داخلی تولید پنل‌های خورشیدی حمایت کند.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، گفت: نخستین خط تولید پنل‌های خورشیدی ایران در سال ۷۱ راه اندازی شد که تا کنون چند کارخانه تولید پنل در برخی از استان‌های کشور وجود دارد و در کشور‌های دنیا نیز سابقه تولید پنل‌های خورشیدی به ۲۰ سال می‌رسد که می‌توان از کشور‌های آلمان، چین و ژاپن به عنوان تولید کنندگان پنل های خورشیدی در جهان نام برد.

او بیان کرد: در استان فارس هم برای اولین بار دانشگاه شیراز نیروگاه خورشیدی را در کنار فرودگاه شیراز ایجاد کرد که شهرستان‌های فسا با ۷۴، لار با ۴۸ و نی ریز با ۴۶ سامانه برترین شهرستان در نصب سامانه‌های خورشیدی هستند.

جلایر تصریح کرد: ما در بیشتر شهرستان‌های استان فارس نیروگاه‌های خورشیدی داریم که فارس از نظر تابش خورشید شرایط بسیار خوبی را در ایران و جهان دارد و به ازای هر متر مکعب خاک استان امکان تولید ۲ هزار و بیست کیلووات ساعت برق خورشیدی در طول سال وجود دارد.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس ادامه داد: پنل‌های خورشیدی برق خود را به شبکه سراسری ارائه می‌دهند و وزارت نیرو این برق را خریداری می‌کند، اما اگر شخصی بخواهد برق تولیدی خود را به خارج از کشور صادر کند باید پیشنهاد و طرح توجیهی خود را ارائه دهد تا مورد برسی قرار گیرد و برای سازمان صمت ارسال شود.

با توجه به پر هزینه بودن انرژی خورشیدی این فناوری می‌تواند جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی باشد که در آینده با پیشرفت فناوری بازدهی و ظرفیت ذخیره‌سازی افزایش می‌یابد و با تولید هر کیلو وات ساعت انرژی خورشیدی خورشیدی می‌توان از انتشار یک تن دی اکسید کربن جلوگیری کرد که در واقع پاکی این نیروگاه‌ها معادل ۴۶ درخت هشت ساله کار آیی دارد.