پایان موفق رزمایش بزرگ آمادگی مقابله با بحران سیل شمالغرب کشور

رزمایش بزرگ آمادگی مقابله با بحران سیل شمالغرب کشور با مشارکت شرکت‌های صنعت آب و برق استان زنجان و ۱۷ اکیپ عملیاتی از استان‌های شمال‌غرب کشور در زنجان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، علیرضا علیزاده، مدیرعامل این شرکت و سخن‌گوی رزمایش بزرگ آمادگی مقابله با بحران سیل شمال‌غرب […]

رزمایش بزرگ آمادگی مقابله با بحران سیل شمالغرب کشور با مشارکت شرکت‌های صنعت آب و برق استان زنجان و ۱۷ اکیپ عملیاتی از استان‌های شمال‌غرب کشور در زنجان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، علیرضا علیزاده، مدیرعامل این شرکت و سخن‌گوی رزمایش بزرگ آمادگی مقابله با بحران سیل شمال‌غرب کشور با اعلام اینکه این رزمایش با هدف افزایش سطح آمادگی و هماهنگی گروه‌های عملیاتی، بررسی کاستی‌های برنامه ریزی مدیریت حوادث و بحران،  تعیین و تمرین نقش‌ها و مسؤولیت‌ها و ارتقاء آگاهی و مهارت عملی تیم های واکنش اضطراری برگزار شد گفت: این رزمایش با حضور اکیپ‌های واکنش سریع از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و کردستان در سد تهم زنجان انجام شد و خوشبختانه در زمان‌بندی از پیش تعریف شده و بدون کاستی ماموریت‌های پیش‌بینی شده برای گروه‌های مختلف با موفقیت اجرا شد.

علیزاده افزود: فرماندهی این رزمایش و همچنین کمیته‌های عملیات، اطلاع‌رسانی و پشتیبانی در مجموعه ستاد توزیع برق استان زنجان مستقر شده بودند که به صورت برخط با اکیپ‌های عملیاتی در منطقه سد تهم ارتباط مستمری را برقرار کرده و نظارت و پشتیبانی را برعهده داشتند.

وی با اعلام اینکه براساس سناریوی تعیین شده هر یک از دستگاه‌ها در فرآیند مقابله با سیلاب تهدید کننده شهر زنجان نقش برنامه‌ریزی شده‌ای را طبق دستورالعمل‌های تدوین شده برعهده داشتند و خوشبختانه صنعت آب و برق استان زنجان در این رزمایش توانمندی خود در مواجهه با هرگونه تهدید طبیعی را به نمایش گذاشت.

سخنگوی رزمایش بزرگ آمادگی مقابله با بحران سیل شمال‌غرب کشور گفت: با اجرای این رزمایش، ایجاد انسجام و هماهنگ کردن سازمان‌های دخیل در بحران سیلاب و بالا بردن سطح آمادگی آن‌ها در مقابله با خطرات ناشی سیل در مواقع اضطراری تمرین و بازآموزی شد.

هوشمندسازی سازمانی در رزمایش بحران شمال‌غرب

علی رجبی، رییس گروه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو نیز در آیین اعلام آغاز رزمایش گفت: پیرو اخطار وزارت نیرو مبنی آمادگی اکیپ‌های عملیاتی صنعت آب و برق در مواجهه با بحران‌ها، مصوبه شورای هماهنگی مدیریت بحران به کارگروه امور سیل مبنی بر طراحی مانور سیلاب در زنجان ابلاغ و با برگزاری جلسه بررسی سناریوهای متعدد مقرر شد که طرح برگزاری مانور آماده شود.

رجبی افزود: بر این مبنا اهداف و موازینی جهت آمادگی دستگاه‌ها با هدف حاکم کردن تفکرسیستمی در شرایط اضطراری در بین شرکت‌ها اجرا می‌شود تا بتوانند به بهترین شکل شرایط اضطراری را مدیریت کنند. این تفکر سیستمی نه تنها فقط برای مدیران بلکه در تمامی بدنه شرکت‌ها می‌بایست هماهنگی و تبادل اطلاعات و حل و فصل مشکلات در شرایط حساس نهادینه شود.

وی گفت: “هوشمند سازی سازمانی” هدف برگزاری این‌گونه رزمایش‌هاست. هوشمندسازی سازمانی نه تنها بر اساس ابزار هوشمند بلکه بر این اساس که هر کس در مواقع بحرانی، بدون توجه به دستورالعمل، متناسب با حادثه  به وظیفه خود عمل کند.

رجبی در ادامه به نقش ابزار در تسهیل کار اشاره کرد و افزود: ابزار شناسی و تناسب ابزار با نوع کاری که انجام می‎شود در بحران‌ها بسیار مهم است که در این مانور به این مهم نیز توجه شده است.

وی نقش رسانه ها را از جنبه های مختلف مهم دانست و عنوان کرد: درج اطلاعات متناقض در مواقع بحرانی در شبکه‌های اجتماعی و تاثیرات آن در اذهان عمومی باعث شد تا در این راستا یکی از مدیران عامل به عنوان سخنگوی این ستاد انتخاب شود تا در مواقع بحران اخبار قابل اعتماد و دقیق در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گیرد.

علی رجبی، رییس گروه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو با اعلام اینکه ارتقا آمادگی و افزایش توان عملیاتی شرکت‌های  صنعت آب و برق در قالب سناریویی تهیه شده توسط ۱۷ تیم عملیاتی برگزار شد گفت: نتایج برگزاری رزمایش در حال گردآوری است تا بتوان با نتایج به دست‌آمد نقاط ضعف و قوت گروه‌های مختلف شناسایی و مورد بازنگری قرار گیرد و با توجه به اینکه این رزمایش برای نخستین بار با این ابعاد در کشور برگزار شد از نظر هماهنگی و انسجام تیم‌های عملیاتی همکاری مطلوبی در اتاق فرماندهی و تیم های عملیاتی برقرار بود و درکل ارزیابی مثبتی از این رزمایش برداشت می‌شود و امید است با تحلیل‌هایی که صورت خواهد گرفت به نتایج ارزشمندتری دست یابیم.

 رزمایش با موفقیت پایان یافت.

علیرضا علیزاده، سخنگوی رزمایش بزرگ آمادگی مقابله برابر بحران سیل شمالغرب کشور در مرحله پایانی این رزمایش در کمیته اطلاع رسانی در جمع خبرنگاران با قدردانی از همکاری گروه‌های هلال احمر، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و رسانه‌های استان  گفت: براساس برنامه تدوین شده رزمایش سیل فرضی در سد تهم و بند همایون و آسیب به شبکه انتقال و توزیع برق و آبرسانی شهر زنجان مختل شده و تصفیه‌خانه آب و فاضلاب و دریچه سد دچار آسیب فرضی شدند و ۱۷ اکیپ عملیاتی از استان‌های معین (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان و گیلان) به منطقه اعزام و نسبت به رفع مشکل اقدام کردند.

علیزاده افزود: در این رزمایش اکیپ غواصی حاضر در عملیات با حضور در دریاچه سد هدایت ایمن سیلاب را با کمترین آسیب اجرا کرده و با لایروبی به موقع بندها ت آب به تصفیه خانه هدایت و مشکلات خط انتقال رفع و کدورت آب در تصفیه خانه نیز رفع شد.

وی اقداماتی چون آبرسانی سیار با تانکر و بسته‌بندی آب را از اقدامات دیگر در مدت زمان قطعی آب را از دیگر عملیات تمرین شده در این مانور عنوان کرد و گفت: با همکاری اکیپ‌های عملیات مناطق تحت پوشش زنجان و مناطق تابعه مشکل قطعی رفع شد.

علیرضا علیزاده رفع قطعی فرضی برق در پست و خط ۶۳ کوشکن را از اقدامات دیگر اکیپ‌های معین دانست و عنوان کرد: به جهت ایجاد رعد و برق در خط برق کوشکن قطعی رخ داده بود که این مشکل رفع و کل منطقه برقدار شد و همچنین در بخش توزیع خاموشی‌ها  در روستاها که به دلیل سیلاب و رعد و آسیب فرضی به برق شبکه ۲۰ کیلو ولت مسیر ایجاد شده بود که به کمک شرکت‌های معین در طی چند ساعت رفع و اصلاح شد.

سخنگوی رزمایش بزرگ آمادگی مقابله با بحران سیل شمال‌غرب کشور این رزمایش را که برای نخستین بار در این ابعاد برگزار شد را مطلوب و نتایج به دست آمده را برای هماهنگی و آمادگی گروه‌های مختلف امیدوارکننده دانست.