همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس جهت تامین آب

در حالی که جهان به طور عام و منطقه خاورمیانه به صورت خاص با مشکل کمبود آب مواجه است، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس می‌کوشند با همکاری‌های مشترک، یکپارچه سازی سیاست‌ها و اتصال شبکه‌های خود، نسبت به تامین آب مورد نیاز، اقدامات پیش دستانه‌ای را انجام دهند. تارنمای «الخلیج الجدید» در این باره نوشته است […]

در حالی که جهان به طور عام و منطقه خاورمیانه به صورت خاص با مشکل کمبود آب مواجه است، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس می‌کوشند با همکاری‌های مشترک، یکپارچه سازی سیاست‌ها و اتصال شبکه‌های خود، نسبت به تامین آب مورد نیاز، اقدامات پیش دستانه‌ای را انجام دهند.

تارنمای «الخلیج الجدید» در این باره نوشته است که نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای ایجاد اداره ای با هدف اتصال آب این کشورها برگزار شد.

بر پایه این گزارش، گروه های کاری کشورهای عضو برای نخستین بار از طریق وبینار برای تشکیل و راه اندازی “اداره ارتباط آب” شورای همکاری  خلیج فارس با هم بحث و تبادل نظر کردند.

در بیانیه ای که دبیرخانه عمومی شورای همکاری خلیج فارس منتشر کرده آمده است که اداره این نشست توسط «ابراهیم عبدالله الکعبی»، معاون برنامه ریزی طرح های اجرایی کشور بحرین مدیریت و اداره شد.

در این نشست، پیشنهاد راه اندازی نهادی برای مدیریت مسائل مربوط به امنیت آب از جمله در زمینه اتصال آب و بومی سازی صنعت نمک زدایی از آب کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین کارگروه یاد شده چندین توصیه و پیشنهاد برای اتصال شبکه آب کشورهای عضو ارائه کرد که بحث و بررسی در باره آنها به نشست آینده  کمیته همکاری برق و آب موکول شد.

هدف اعضا از این طرح آن است که منابع آب دریای عمان و خلیج فارس را به یکی از مهمترین منابع تامین آب اعضای شورای همکاری تبدیل کند.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با توجه به بحران کمبود آب در منطقه با اجرای این گونه طرح ها به دنبال مقابله با چالش های موجود در این بخش و دستیابی به امنیت آبی اعضا هستند.

دبیرخانه عمومی شورای همکاری خلیج فارس تیر ماه گذشته اعلام کرد  که تهیه نقشه راهبرد  یکپارچه آب پس از تصویب در شورای عالی همکاری خلیج فارس به پایان رسیده است.

در حالی که منطقه خاورمیانه با مشکل  جدی کمبود آب مواجه است، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس می کوشند که با همکاری های مشترک، یکپارچه سازی  سیاست ها و اتصال شبکه های خود نسبت به امنیت آب و برق شورای همکاری اقدامات پیش دستانه ای را انجام دهند .

دبیرخانه شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس توضیح داد که کار برای پیگیری اجرای راهبرد کشورهای عضو در حال انجام و در مرحله اجرای بخشنامه های رهبران این کشورها برای مطالعه پیوند آب بین آنها است.

کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در حال اتخاذ سیاست های اقتصادی یکپارچه در پروژه های زیربنایی و خدمات اساسی، از جمله آب و برق برای حمایت از وابستگی متقابل در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و بهره مندی از اقتصاد مقیاس و دستیابی به یکپارچگی اقتصادی  هستند.

این همکاری شامل دستیابی به امنیت آب در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با اتخاذ مدیریت یکپارچه آب و کار بر روی تهیه سیاست های مشترک و تصویب قوانین مشترک آب، تهیه  برنامه اضطراری مشترک آب و حل و فصل مسائل مربوط به صنعت شیرین سازی آب است.

همکاری در زمینه برق و آب شامل چندین زمینه است که مهمترین آنها اتصال برق بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، ایجاد پایگاه اطلاعات برق و آب، یکپارچه سازی مشخصات فنی برق و آب، منطقی سازی مصرف برق و آب و توسعه خدمات مشترکان است.

همچنین این شورا  مطالعه انرژی هسته ای برای تولید برق و شیرین سازی آب  را نیز در دستور کار دارد.