همکاری مجلس با دولت در جهت رفع ناترازی‌های تولید و مصرف انرژی

وزیر نیرو گفت: با همراهی مجلس در بودجه ۱۴۰۰صنعت آب و برق، راهکارها و گره‌گشایی‌های مناسبی برای توسعه زیرساخت‌ها و رفع چالش‌های این صنعت صورت گرفت. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “رضا اردکانیان” ظهر امروز در حاشیه بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از مرکز راهبری شبکه برق کشور با اشاره به بودجه صنعت آب […]

وزیر نیرو گفت: با همراهی مجلس در بودجه ۱۴۰۰صنعت آب و برق، راهکارها و گره‌گشایی‌های مناسبی برای توسعه زیرساخت‌ها و رفع چالش‌های این صنعت صورت گرفت.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “رضا اردکانیان” ظهر امروز در حاشیه بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از مرکز راهبری شبکه برق کشور با اشاره به بودجه صنعت آب و برق در سال ۱۴۰۰ گفت: بیش از اینکه منابع مالی در اختیار این صنعت قرار بگیرد، راهکارها و گره‌گشایی‌های مناسبی صورت گرفته که امیدوار هستیم دولت سیزدهم با عملکرد خود طی امسال موجب تثبیت مواد و احکام سند بودجه در سال‌های آتی شود.
وی با بیان اینکه ناترازی تولید و مصرف برق در تابستان ۱۴۰۰ به ۱۲ هزار مگاوات رسید، اظهار کرد: افزایش بی‌سابقه مصرف برق به دلیل رشد مصرف صنایع بزرگ به میزان ۱۵۰۰ مگاوات، استخراج رمز ارز با مصرف بیش از ۲ هزار مگاوات، افزایش بی‌سابقه دما، خشکسالی بی‌سابقه که باعث کاهش بارندگی‌ها و خروج بیش از نیمی از نیروگاه‌های برق آبی از مدار تولید، از جمله عوامل ناترازی تولید و مصرف برق است.
وزیر نیرو با اشاره به برنامه ریزی‌های متعدد برای گذر از پیک برق تابستان خاطرنشان کرد: امسال ۴۵ برنامه عملیاتی برای گذر از پیک داشتیم که به اجرا در آمد اما به‌دلیل افزایش ناترازی تولید و مصرف برق، فشار زیادی به شبکه وارد شد.
وی با قدردانی از همکاری بخش صنعت و کشاورزی یادآور شد: میزان همکاری صنایع و کشاورزان با طرح‌های مدیریت بار از ۶۵ درصد در سال گذشته به ۷۷.۸ درصد در سال جاری رسید که باعث مدیریت بار به میزان ۶۵۰۰ مگاوات شد.
فرمانده مدیریت تامین برق کشور با اشاره به کشف مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز نیز خاطرنشان کرد: تا کنون ۴۰۵۷ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز کشف و جمع‌آوری شده که برای تولید این میزان مصرف برق و رساندن آن به محل مصرف، باید نیروگاهی به بزرگی ۸۰۰ مگاوات احداث می‌شد.
وزیر نیرو در این بازدید از رئیس مجلس درخواست کرد تا مجلس در همکاری با دولت در جهت رفع ناترازی‌های تولید و مصرف انرژی و موضوع تعرفه‌ها اقدام جدی و عملی را انجام دهد.
گفتنی است، “محمدباقر قالیباف” رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (جمعه) در پی دعوت وزیر نیرو، از مرکز راهبری شبکه برق کشور و مرکز پایش صنعت برق بازدید کرد. “رضا اردکانیان” در این بازدید گزارشی از مدیریت برق کشور و ساز و کارهای برنامه‌ریزی شده برای تامین برق در تابستان امسال ارائه کرد.

توضیح وزارت نیرو درباره خبر نادرست پایان خاموشی‌ها از روز دوشنبه

به‌دنبال انتشار مطالب غیرواقعی در برخی رسانه‌ها به نقل از وزیر نیرو در مورد اتمام خاموشی‌ها از روز دوشنبه، توضیح زیر برای اطلاع مردم و تصحیح این خبر ارائه می‌شود.

بر اساس اعلام روابط‌عمومی وزارت نیرو، این مطلب بر اساس مصاحبه دیروز (جمعه ۲۵ تیرماه) وزیر نیرو با بخش خبری ساعت ۱۳ شبکه خبر سیما متاسفانه در برخی از رسانه‌ها به‌صورت وارونه تنظیم و منعکس شده که اصل خبر به شرح ذیل است:
“رضا اردکانیان” در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۱۳ شبکه خبر سیما با اشاره به ورود موج گرمای جدید و افزایش نسبی دمای کشور از روز دوشنبه، اظهار کرد: انتظار می‌رود با ورود موج گرما که از دوشنبه هفته پیش‌رو شروع خواهد شد، مصرف برق به اوج خود برسد، امیدواریم با همکاری و همراهی مردم و بخش‌های مختلف، بتوانیم این ایام را با توجه به ظرفیتی که در حال حاضر در مدار داریم، با تامین آسایش مردم پشت سر بگذاریم.
وی با اشاره به شرایط آب و هوایی کشور یادآور شد: همان‌طوری که در هشدارهای سازمان هواشناسی و همکاران در شرکت مدیریت منابع آب منعکس شده، در جنوب و جنوب شرق و بخشی از نواحی شمالی کشور باید آمادگی مواجه شدن با بارش‌های شدید را داشته باشیم.