• تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 - April - 2024
  • ساعت :

    هشدار وقوع خشکسالی شدید در خوزستان

    معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نسبت به وقوع خشکسالی شدید مشابه سال ۹۷ در این استان هشدار داد و گفت: کاهش ۳۳ درصدی آبدهی رودخانه‌ها باعث شده سدها آبگیری نشود و ۵۸ درصد از حجم مفید سدهای خوزستان در حال حاضر خالی است. فراز رابعی  اظهار داشت: بر اساس گزارش […]

    معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نسبت به وقوع خشکسالی شدید مشابه سال ۹۷ در این استان هشدار داد و گفت: کاهش ۳۳ درصدی آبدهی رودخانه‌ها باعث شده سدها آبگیری نشود و ۵۸ درصد از حجم مفید سدهای خوزستان در حال حاضر خالی است.

    فراز رابعی  اظهار داشت: بر اساس گزارش مرکز ملی خشکسالی و اقلیم شناسی هواشناسی، همه کشور با خشکسالی بی‌سابقه‌ای دست به گریبان است.

    وی افزود: بارندگی در خوزستان بسیار کم بوده و استان‌های همجوار که تامین کننده آب این استان هستند همچون لرستان، چهارمحال و بختیاری  وکهگیلویه و بویراحمد، نیز جزو کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌آیند.

    رابعی اضافه کرد: در زمستان گذشته بارندگی موثری اتفاق نیفتاد و آوردهای قابل توجهی به وقوع نپیوست، امید ما به فروردین بود که این ماه نیز جزو کم‌بارش‌ترین ماه‌های فروردین دوره‌های گذشته بوده است.

    وی با اشاره به آبگیری ۴۲ درصد از مخازن سدهای خوزستان به دلیل کاهش آوردها، گفت: آوردها به خوزستان از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳ درصد نسبت به سال‌های نرمال کاهش داشته است.

    رابعی افزود: حجم آوردها در این مدت در حوضه دز ۴۳ درصد کاهش، حوضه کرخه ۴۰ درصد کاهش، حوضه کارون ۲۴ درصد کاهش، حوضه مارون ۳۱ درصد کاهش و حوضه جره ۴۶ درصد کاهش داشته است.

    وی تاکید کرد: معتقدیم خشکسالی تابستان امسال در خوزستان مشابه سال ۹۷ خواهد بود، اگر چه شرایط در حوضه‌های دز و کرخه از سال ۹۷ نیز بدتر است.

    رابعی با اشاره به دلایل کاهش شدید حجم ذخیره مخازن سدهای خوزستان، اظهار داشت: کم بارشی و به تبع آن کاهش آوردها باعث شد امکان آبگیری کامل مخازن سدها فراهم نشود، از سوی دیگر تامین کامل آب کشت زمستانه و تلاش برای جلوگیری از خسارت به کشاورزان، موجب تنش در مخازن سدها شده است.

    وی اضافه کرد: نخستین جلسه مدیریت تنش خشکسالی بهمن ماه پارسال در سازمان آب و برق خوزستان برگزار و محدودیت منابع آبی به استانداری اعلام شد، متعاقب آن جلسات متعددی در استانداری با حضور مدیران تشکیل شده است.

    رابعی خاطرنشان کرد: بر اساس تجارب سال‌های گذشته و نظرات کارشناسان و مدل‌های شبیه سازی، برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته تا بتوانیم تابستان امسال را با کمترین تنش آبی سپری کنیم.

     

     

     

    شبکه خبری سدها و نیروگاه های ایران

     

    نوشته های مشابه

    اعزام ۶ گروه عملیاتی به مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان
    فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

    اعزام ۶ گروه عملیاتی به مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان

    مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب استان سیستان و بلوچستان گفت: علاوه بر نیروهای حاضر در منطقه، شش اکیپ عملیاتی آبفا با تجهیزات کامل از استان‌های تهران، اصفهان، فارس، هرمزگان و خراسان جنوبی به مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان اعزام می‌شود‌.

    رهاسازی آب سد سفیدرود از ۱۵ اردیبهشت
    فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

    رهاسازی آب سد سفیدرود از ۱۵ اردیبهشت

    رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در تماس تلفنی شبکه باران : یکی از دغدغه های کشاورزان در فصل زراعی تامین آب کشاورزی است

    بررسی طرح های تامین آب شهرهای استان خراسان شمالی
    فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

    بررسی طرح های تامین آب شهرهای استان خراسان شمالی

    نشست بررسی وضعیت طرح های تامین آب شهرهای استان خراسان شمالی با حضور سرپرست حوزه آبریز اترک و حوضه های شمالی شرکت مدیریت منابع آب ایران در شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی برگزار شد.

    سرپرست حوضه آبریز اترک شرکت مدیریت منابع آب از استان خراسان شمالی بازدید کرد
    فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

    سرپرست حوضه آبریز اترک شرکت مدیریت منابع آب از استان خراسان شمالی بازدید کرد

    سرپرست حوضه آبریز اترک و حوضه های شمالی شرکت مدیریت منابع آب ایران طی بازدید از استان خراسان شمالی از نزدیک در جریان روند اجرایی طرحهای مدیریت منابع آب این استان قرار گرفت.

    ارسال دیدگاه

    دیدگاه بسته شده است.

    برو بالا