نقش بی‌بدیل صنعت برق در توسعه صنایع کشور

صنعت برق نقش بی‌بدیلی در توسعه دیگر صنایع دارد و استفاده از شیوه‌های نوین در این حوزه به دلیل بالا بودن رشد تکنولوژی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. آمارهای صادرات غیرنفتی نشان می‌دهد که صادرات برق در بخش‌های مختلف از جمله تجهیزات، خدمات و توزیع برق توان بالایی دارد. حسین سلیمی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان: […]

صنعت برق نقش بی‌بدیلی در توسعه دیگر صنایع دارد و استفاده از شیوه‌های نوین در این حوزه به دلیل بالا بودن رشد تکنولوژی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. آمارهای صادرات غیرنفتی نشان می‌دهد که صادرات برق در بخش‌های مختلف از جمله تجهیزات، خدمات و توزیع برق توان بالایی دارد.

حسین سلیمی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان: صنعت برق به عنوان یکی از صنایع زیربنایی، تاثیرگذاری چشمگیری بر سایر بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی دارد. به طوری که رشد اقتصادی کشورها به شدت به صنعت برق وابسته است و به عنوان یکی از مهمترین زیربناهای اقتصادی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رفاه جامعه دارد. مزیت‌های انرژی الکتریکی از قبیل پاک بودن، سهولت مصرف و امکان تبدیل به سایر انواع انرژی بر اهمیت آن می‌افزاید.
صنعت برق عهده دار مدیریت عرضه و تقاضای برق بوده و نقش محوری در صیانت از منابع ملی، حفظ محیط زیست، ارتقای بهداشت عمومی، رفاه اجتماعی و خوداتکایی برای توسعه پایدار کشور ایفا می‌کند. مدیریت عرضه و تقاضا و دسترسی عادلانه همگان به برق مطمئن و پایا و متناسب با ظرفیت های ملی به عنوان اساسی ترین اهداف صنعت برق کشورها است.
رشد فزاینده مصرف برق و نیاز به سرمایه‌گذاری متناسب با مصرف، ارتباط تنگاتنگ توسعه کشور و تامین انرژی الکتریکی، لزوم رصد حرکت‌های نوین اقتصاد جهانی، وجود تنگناها از قبیل محدودیت‌های اعتبار ناشی از انحصار دولتی صنعت برق،‌ ناتوانی دولت برای تامین مالی لازم جهت سرمایه‌گذاری‌های روز افزون مورد نیاز، فرسودگی خطوط انتقال و پست‌های فشار قوی از عمده‌ترین مسایل و مشکلات صنعت برق به حساب می‌آید. اهمیت نقش صنعت برق در الگوی اقتصاد مقاومتی بدان اندازه است که می توان آن را موتور توسعه اقتصادی کشور به شمار آورد.
صنعت برق کشور در چند دهه اخیر از رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است. رشد مناسب ظرفیت‌های نیروگاهی نصب شده و شبکه‌های انتقال و توزیع، قرارگرفتن در جمع کشورهای برتر تولید کننده برق جهان، تعمیق ساخت اکثر تجهیزات و ملزومات این صنعت، صادرات برق به کشورهای همسایه از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این صنعت بوده است.
برق نقش مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی کشورهای در حال توسعه، به دلیل ضرورت نیاز در فرآیند تولید کالا و محصولات و در نهایت تولید ناخالص داخلی ایفا می‌کند. در واقع انرژی برق ضمن آنکه سبب رشد کیفی زندگی مردم می‌شود، ارتباط مستقیمی با توسعه پایدار، رونق و جهش بخش تولید درجوامع مختلف دارد.
در این میان در صحنه جهانی نیز حرکت از سمت انرژی‌های فسیلی به سمت انرژی‌های الکتریکی و تولید برق، بدلیل ملاحظات زیست محیطی شدت گرفته است و سبب توسعه و افزایش سهم سبد انرژی کشورهای مختلف از انرژی برق شده که همین عامل به دلیل بهره‌مندی از ظرفیت‌های تحقیق و توسعه جهانی به خلق فناوری‌های نوین و رشد و توسعه صنعت برق در چند دهه اخیر منجر شده است