مشارکت و تفاهم همگانی راه حل حتمی و دائمی مدیریت مصرف پایدار

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با بیان اینکه طی سالهای اخیر شاهد همکاری مطلوب مشترکان بخشهای مختلف در مدیریت مصرف انرژی بوده‌ایم، ابراز امیدواری کرد که تابستان امسال با مشارکت و همدلی بتوانیم برق مطمئن و پایدار تمامی مشترکین را تامین کنیم. مهندس جلال زراعت پیشه در جمع خبرنگاران گفت: همه ساله در […]

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با بیان اینکه طی سالهای اخیر شاهد همکاری مطلوب مشترکان بخشهای مختلف در مدیریت مصرف انرژی بوده‌ایم، ابراز امیدواری کرد که تابستان امسال با مشارکت و همدلی بتوانیم برق مطمئن و پایدار تمامی مشترکین را تامین کنیم.
مهندس جلال زراعت پیشه در جمع خبرنگاران گفت: همه ساله در فصل تابستان با افزایش قابل ملاحظه مصرف انرژی برق مواجه هستیم و بخش عمده‌ای از این افزایش به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی است.
او با اشاره به اینکه تمایل مردم به استفاده از کولرهای گازی به ویژه در مناطق جنوب کشور، میزان برق مصرفی را افزایش داده است، گفت: در تاریخ حاضر حداکثر مصرف انرژی برق در محدوده تحت مدیریت شرکت توزیع نیروی برق شیراز، حدود ۱۰۰۰ مگاوات است، اما در ایام تابستان و پیک بار شبکه، این میزان به بیش از ۱۴۰۰ مگاوات میرسد که نشان دهنده افزایش ۴۰ درصدی مصرف است.
زراعت پیشه با یادآوری اینکه انرژی برق، جزو گرانترین انواع انرژی محسوب می‌شود، گفت: برای تولید هر مگاوات انرژی برق حداقل نیازمند ۵۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری هستیم؛ این میزان هزینه در کنار آسیب‌های ناشی از فعالیت نیروگاه‌ها، بشر و جوامع را در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی با مخاطراتی مواجه می‌کند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با بیان اینکه خوشبختانه به آسانی و بدون کاستن از سطح و کیفیت زندگی، مصرف انرژی برق قابل مدیریت است، گفت افزایش تنها یک درجه وسایل سرمایشی در کشور، منجر به ۱۰۰۰ مگاوات صرفه جویی در انرژی برق (برابر ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر)، سرویس به موقع کولر و استفاده از سایبان و دمای آسایش در فصل تابستان که ۲۴ درجه می باشد، منجر به حداقل حدود ۳۰ درصد صرفه جویی و خاموش کردن کامل وسایل برقی و خارج کردن دوشاخه برق – در مورد وسایل برقی که نیازی به استفاده مداوم آنها وجود ندارد- حدود ۱۰ درصد در مصرف برق صرفه جویی ایجاد می کند.
زراعت پیشه با تصریح اینکه مدیریت مصرف پایدار مدیریت مصرف آگاهانه است گفت راه حل حتمی و دایمی مدیریت مصرف نیازمند مشارکت و تفاهم همگانی و جایگزین ساختن گفتمان مفاهمه و مشارکت بجای گفتمان عرضه و تقاضا است
مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز با اشاره به اینکه ده درصد صرفه جویی انرژی برق، منجر به ۲۰ درصد کاهش هزینه برق می شود، گفت تمامی طرحهای شرکت توزیع جهت اصلاح آگاهانه الگوی مصرف مانند طرحهای پاسخگویی بار مشترکین کشاورزی و صنعتی،طرح برق من، طرح افزایش مشارکت مشترکین توسط نهادهای تجمیع کننده و … انگیزشی و حمایتی می باشد.
مدیر عامل توزیع برق شیراز گفت: در سالهای دور، طی فصل تابستان شاهد افزایش ۷ درصدی مصرف انرژی برق بودیم، حال آنکه در چند سال اخیر و به واسطه اطلاع رسانی خوب و ارتقاء آگاهی ها و البته همراهی مردم، رشد مصرف برق در کل کشور طی روزهای پیک بار در تابستان به کمتر از ۳ درصد محدود شده است.
زراعت پیشه با اشاره به طرح ملی برق من که در این طرح مشترکان به سه گروه کم مصرف، خوش مصرف و پر مصرف تقسیم می شوند، گفت طرح حمایتی برق من طرحی جهت مدیریت آگاهانه برق می باشد. بر اساس این طرح مشترکان کم مصرف از تخفیف صد در صدی برخوردار می شوند و مشترکان محترم می توانند با نصب برنامه برق من علاوه بر ثبت و پیگیری تمامی خدمات شرکتهای توزیع بصورت غیر حضوری، با رعایت نکات مدیریت مصرف و کاهش مصرف از مزایای تشویقی این طرح بهره مند شوند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز در ادامه با بیان اینکه طی سالهای اخیر شاهد همکاری مطلوبی از سوی مشترکان دیماندی در بخشهای صنعت و کشاورزی بوده ایم، گفت: در بخش صنایع، می توان با انتقال مصارف از زمان اوج بار به زمانهای کم باری، استفاده از مولدهای خود تامین، جابه جایی روزهای تعطیل و مشارکت در طرحهای ذخیره عملیاتی ضمن کاهش قابل توجه هزینه های سربار، امکان بهره بردن از تخفیفهای پیش بینی شده (پاداشهای نقدی) را فراهم کرد.
وی ادامه داد: در بخش کشاورزی هم همچون گذشته همکاری تداوم یافته و قطع و یا کاهش مصرف برق در ساعات اوج مصرف منجر به تخصیص پاداش در پایان دوره به کشاورزان محترم می گردد به طوری که این رقم پرداخت پاداش همکاری به مشترکان صنعتی و کشاورزی در سال ۹۹ بالغ بر ۳۳ میلیارد ریال بوده است
مدیر عامل توزیع برق شیراز در خصوص ضرورت رعایت مدیریت مصرف برق در بخش کشاورزی گفت با وجود اینکه به لحاظ کمی انشعابهای کشاورزی فقط یک درصد انشعابهای این شرکت را شامل می شود اما با این حال حدود ۳۰ درصد مصرف برق را به خود اختصاص می دهند.