مشارکت خیرین در طرح های پیشگیری از تعمیق بحران آب

با حضور مهندس محمدرضا اسدی مدیر عامل آبفای کاشان و مهندس سید محمد مسافری معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه‌گذاری آبفای کاشان در نشست بنیاد حامیان دانشگاه کاشان با ارائه گزارشی از بحران آب دشت کاشان و چالش‌های شرکت آبفای کاشان ، زمینه‌های مشارکت خیرین در طرح های مرتبط با پیشگیری از تعمیق بحران آب […]

با حضور مهندس محمدرضا اسدی مدیر عامل آبفای کاشان و مهندس سید محمد مسافری معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه‌گذاری آبفای کاشان در نشست بنیاد حامیان دانشگاه کاشان با ارائه گزارشی از بحران آب دشت کاشان و چالش‌های شرکت آبفای کاشان ، زمینه‌های مشارکت خیرین در طرح های مرتبط با پیشگیری از تعمیق بحران آب مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

مدیر عامل آبفای کاشان در این جلسه برای حل بحران آب همکاری دانشگاهیان و مشارکت خیرین را خواستار شد و گفت: اگر بتوانیم کاری انجام دهیم که راهکارهای علمی و حضور خیرین را در موضوعات مرتبط با آب داشته باشیم کمک شایان توجهی به بحران آب می شود.

مهندس اسدی حضور خیرین در گذشته در قالب احداث آب انبارها در این منطقه را مورد اشاره قرار داد و افزود: حدود ۴۶ میلیون لیتر، حجم آب انبارهایی است که خیرین در کاشان ایجاد کرده اند و هنوز هم در طول سال مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

مدیر عامل آبفای کاشان مشارکت همگانی و کارجمعی را برای حل بحران آب خواستار شد و افزود: امروز اگر یک ساعت آب زاینده رود قطع شود به تنهایی آب شرب این منطقه قابل شرب و آشامیدن نیست.

وی تکمیل خطوط آب زاینده رود را مهم دانست و گفت: آب زاینده روز باید ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه به شهرهای کاشان و آران و بیدگل انتقال یابد که الان حدود یک سوم آن انتقال می یابد.

مهندس اسدی تامین آب روستایی را از دیگر موضوعات آبفای کاشان عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال قبل، ۶۶ روستایی که تحویل شرکت آب و فاضلاب استان بود به آبفای کاشان واگذار شد که مشکلات مضاعفی را به آبفای کاشان تحمیل کرد .

وی با بیان اینکه مشکل آب روستایی بیشتر از شهری است ، خاطر نشان کرد: شبکه های آب روستایی فرسوده و هدر رفت آب در برخی روستاها بالای ۵۰درصد است .

وی از طرح توقف آبرسانی سیار در روستاها خبر داد و گفت: با اصلاح شبکه های فرسوده، ساخت مخازن و حفر چاه های عمیق می توان وضعیت آب در روستا را اصلاح و سامان بخشید.

مهندس اسدی اعتبار مورد نیاز برای این طرح دوساله را حدود ۱۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با همکاری خیرین میتوان در میان مدت به وضعیت پایدار رسید.

وی شیرین سازی آب حاشیه کویر و بهره برداری از آبهای ژرف را از دیگر راهکارهای در دست اقدام شرکت آب و فاضلاب عنوان و خاطر نشان کرد: طرح های آبرسانی و استفاده از آب های ژرف زمان بر است که امید می رود با مطالعات وهمکاری دانشگاهیان و با محوریت علم و دانش این طرح ها اجرایی شود.

مهندس مسافری معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه گذاری آبفای کاشان هم دراین نشست از همکاری دانشگاه کاشان با آبفای کاشان قدردانی کرد و گفت: تاکنون کمیته تحقیقات با همکاری دانشگاه و شرکت آب و فاضلاب پروژه های تحقیقاتی متعددی را اجرا نموده و پژوهشکده آب نیز با مشارکت دانشگاه و سرمایه گذاری آبفای کاشان ایجاد شده است .همچنین اولین همایش بحران آب در دشت کاشان در دانشگاه برگزار شده و برای رفع بحران آب همکاری های علمی بیشتر دانشگاهیان نیاز است.

وی به تشکیل اولین انجمن احیای آب کاشان با حضور خیرین اشاره کرد و افزود: یکی از محورهای این انجمن تامین منابع مالی از طرف خیرین و واقفین برای رفع بحران آب بوده است.

مهندس مسافری طرح تحقیقاتی بهینه سازی کولرهای آبی را از طرح های در دست اقدام شرکت آب و فاضلاب کاشان عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع آبی، در صورت استفاده نادرست آب زیادی برای استفاده از کولرها مصرف می شود که پوشش ترکیبی و بکارگیری عایق و فیلتر نانو ، علاوه بر صرفه جویی حداقل ۳۵ درصدی در مصرف آب کولر موجب عمر بیشتر موتور کولر ، حفظ سلامت شهروندان بدلیل جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و آلاینده ها ، خنک کنندگی بیشتر کولر و پیشگیری از زنگ زدگی و خوردگی بدنه کولر هم میگردد .

وی با بیان اینکه مجوز اجرای این طرح هم صادر شده است افزود: این طرح هم اکنون در شهرک ۲۲ بهمن در حال اجراست و به عنوان موضوعی پژوهشی هم میتوان با کمک دانشگاهیان این طرح را ارتقاء داد.

رییس دانشگاه کاشان هم در این نشست به وجود مرکز تحقیقات آب، اقلیم و خشکسالی در دانشگاه کاشان و نیز طرح های موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی (سیاس) برای انجام طرح های کویر لوت و طرح های خشکسالی اقلیم اشاره کرد و انجام طرح های جامعه محور را از اولویت های دانشگاه کاشان برشمرد و گفت: مباحث مرتبط بحران آب و محیط زیست در این بین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی زمینه های زیر را برای همکاری دانشگاه کاشان با آبفای کاشان برشمرد :

۱- برگزاری پنل های آینده پژوهی کاشان، با موضوع آینده وضعیت آب کاشان و با حضور نمایندگان دانشگاه و آبفا

۲-همکاری مؤثر دانشکده منابع طبیعی با آبفا

۳-همکاری در شناسایی موقوفات آب دردشت کاشان (کار کارشناسی و برگزاری همایش ها)

۴-مشارکت تشکل های دانشجویی در زمینه فرهنگ سازی و مدیریت مصرف بهینه آب

۵-فعالیت کارگروه جهادی با حضور اساتید متخصص( عمران، منابع طبیعی و غیره)

۶-تجدید تفاهم نامه همکاری دوجانبه و تنظیم قراردادهای زیر مجموعه این تفاهم نامه

۷-همکاری موسسه سیاس در طرح های احیای آب منطقه کاشان

علی محمد الماسی مدیرعامل بنیاد حامیان و دکتر حمید رضا فهیمی تبار رئیس هیات مدیره این بنیاد نیز در این نشست با اشاره به فعالیت های جامعه محور بنیاد حامیان، زمینه های حضور خیرین در مباحث مرتبط با آبفا و بحران آب را مورد اشاره قرار دادند.