مدیریت منابع آبی در استان بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان با امام جمعه اهل سنت کلاله گفت: مقوله آب از یک طرف موضوع فنی و از طرفی موضوع فرهنگی است به همین دلیل مدیریت منابع آبی در استان بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس سید محسن حسینی در […]

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان با امام جمعه اهل سنت کلاله گفت: مقوله آب از یک طرف موضوع فنی و از طرفی موضوع فرهنگی است به همین دلیل مدیریت منابع آبی در استان بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس سید محسن حسینی در دیدار با امام جمعه اهل سنت کلاله اظهار کرد: منابع آب استان گلستان کمتر از ۲ درصد کشور است و نسبت به متوسط کشور هم سرانه آب پایین تری داریم.
وی افزود:شرق استان ظرفیت استحصال آب از دریا را هم ندارد بنابراین مهم ترین اصل در این شهرستان بهره وری مناسب از آب و کشت محصولات کم آب طلب است تا سفره های زیرزمینی استان دچار خسران نشود.
مهندس حسینی بیان کرد: ۱۰ درصد رودخانه های استان در شهرستان کلاله جاری است ولی رودخانه های شهرستان به دلیل انباشت زباله و نخاله وضعیت مناسبی ندارند که باید فرهنگ نریختن زباله و نخاله در رودخانه ها و پاکسازی آن ها در جامعه نهادینه شود.
مدیر عامل شرکت افزود: مدیریت اراضی شیبدار در استان بسیار مهم است والبته از سال ها پیش آغازشده است ولی بدون مشارکت مردم سرانجامی ندارد. تبدیل اراضی شیبدار به باغ و یا گیاهان دارویی می تواند در کاهش رسوب به پایین دست موثر باشد.
مهندس حسینی تصریح کرد: سدهای گلستان، بوستان و وشمگیر که برروی گرگانرود ساخته شده اند همدیگر را پشتیبانی می کنند واگر اراضی پایین دست نیاز به آبیاری داشته باشند ومصوبه رهاسازی در کمیته توزیع سدهای استان گرفته شده باشد رهاسازی برای بهره برداران انجام می شود.
وی از روحانیون استان چه شیعه وچه اهل سنت درخواست کرد برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی برای منابع آب استان و ضرورت مصرف مناسب چه در بخش های کشاورزی و چه شرب شرکت آب منطقه ای استان را یاری نمایند.
امام جمعه اهل سنت شهرستان کلاله در این دیدار اظهار کرد: تقوای الهی با صرفه جویی ورعایت حقوق دیگران ارتباط مستقیم دارد و آب نیز نعمت مهم حیات و ضروری است.
حاج آخوند احمدی اظهار کرد:البته مردم باید از کاهش منابع آبی و وضعیت سفره های زیرزمینی در استان آگاهی داشته باشند و تا این آگاهی و اطلاع رسانی نباشد نباید مدیریت مصرف را از آنان انتظار داشت.
وی بیان کرد: خشک شدن رودخانه های شهرستان و کشت بی اندازه شالی و خشک شدن بیشتر محصول شالی طی سال های گذشته نشان می دهد که در این شهرستان نیز وضعیت منابع آبی مناسب نیست و ما هم در نمازجمعهودیگر اجتماعات حتمن این اطلاع رسانی را به مردم انجام می دهیم.