لزوم فرهنگ سازی مصرف آب در کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به افزایش سرانه مصرف آب شرب در سطح استان در روزهای پایانی سال ۹۹ گفت: نحوه مصرف آب شرب در استان نیاز مبرم به فرهنگ‌سازی دارد. به گزارش روابط عمومی آبفا استان کرمانشاه،« علیرضا کاکاوند» روز دوشنبه  به مناسبت روز جهانی آب در گفت و گو […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به افزایش سرانه مصرف آب شرب در سطح استان در روزهای پایانی سال ۹۹ گفت: نحوه مصرف آب شرب در استان نیاز مبرم به فرهنگ‌سازی دارد.

به گزارش روابط عمومی آبفا استان کرمانشاه،« علیرضا کاکاوند» روز دوشنبه  به مناسبت روز جهانی آب در گفت و گو با ایرنا افزود: از سال ۱۹۹۲، هرساله به خاطر ارزش و اهمیت بسیار فراوان آب در حیات و زندگی تمام موجودات زنده کره زمین، دوم فروردین ماه مصادف با ۲۲ مارس روز جهانی آب نام گذاری شده و سازمان جهانی امسال شعار امسال را ارزش آب در همه زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی نام گذاری کرده است.

او با اشاره به آیات متعدد قرآنی در خصوص اهمیت و جایگاه آب؛ ابراز امیداوری کرد مردم بیشتر قدر و ارزش این مایه حیات زندگی را بدانند و در استفاده درست آن بیشتر توجه کنند.

کاکاوند یکی از مهم ترین برنامه های کشور در ارزش گذاری به این مایه حیات را اصلاح و مدیریت صحیح مصرف آب با اجرای طرح سازگاری با کم آبی وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه کشور ما در بخش خشک و نیمه خشک کره زمین قرار دارد، مصرف صحیح و بهینه آب در جامعه و نزد مردم ما باید چند برابر با اهمیت تر و ارزش تر باشد.

وی اضافه کرد: در طرح مهم سازگاری با کم آبی چند دستگاه اجرایی مانند شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، شرکت آب و فاضلاب و محیط زیست در راستای کاهش مصرف و استفاده بهینه آب و توزیع عادلانه آب با هم، هم افزایی می کنند.

مدیریت مصرف آب در کرمانشاه باید اصلاح شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، یکی از برنامه های مهم شرکت آبفای کرمانشاه را در سال ۱۴۰۰ اصلاح مدیریت مصرف آب شرب در سطح شهرها و به ویژه در روستاها اعلام کرد و گفت: در روزهای پایان سال بسیاری از خانواده ها و  شهروندان را دیدیم متاسفانه کوچه‌ها و خودروهای شان را با آب شرب شستند که نشان می دهد در این زمینه نیاز مبرم به فرهنگ سازی داریم که آب شرب را برای اینگونه مصارف هزینه نکنند.

کاکاوند همچنین با اشاره به مصرف بی رویه آب شرب در روستاهای استان گفت: متاسفانه بسیاری از خانوارهای روستایی هیچ اهمیتی برای آب شرب قائل نیستند و آن را بی هدف هدر می‌دهند و یا در آبیاری صیفی جات و باغات از آن مصرف می کنند که اصلا صحیح نیست و بسیار غم انگیز است و در این راستا نیاز فراوان به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درباره جایگاه و اهمیت آب داریم.

او همچنین اصلاح شبکه انتقال آب شرب را یکی از برنامه مهم در حالا اجرای شرکت آبفای کرمانشاه در راستای کاهش مصرف آب اعلام کرد.

این مقام مسوول با بیان اینکه اکنون حدود ۱۲۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می شود، یکی از برنامه‌های شرکت آبفای کرمانشاه را کاهش ۱۵ درصدی این روستاهای فاقد آب شرب دانست و گفت: سال ۹۹ توانستیم این تعهد را محقق کنیم و در سال جدید نیز آبرسانی به ۱۵ درصد از این روستاها را دردست اجرا داریم.

کاکاوند در ادامه یکی از مشکلات  شرکت آب و فضلاب را تامین آب شرب کلان شهر کرمانشاه عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد تا پایان فصل بهار ۱۴۰۰ پروژه آبرسانی آب شرب شهر کرمانشاه از سد گاوشان تکمیل شود زیرا اگر تا آن زمان این پروژه تحویل این شرکت نشود با قطعی مکرر در سطح کلان شهر کرمانشاه مواجهه خواهیم شد.

وی همچنین بیان داشت قسمت اجرای آبرسانی به شهر پاوه پایان یافته اما به خاطر نقص در تصفیه خانه و اهمیت سلامت مردم و کیفیت آب هنوز نتوانسته ایم از این طریق به این شهر آبرسانی صورت بگیرد.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

 

رکورد افزایش مصرف آب در شهر کرمانشاه در روز تحویل سال ۱۴۰۰

شهروندان کرمانشاهی در روز تحویل سال ۱۴۰۰، در هر ساعت ۲۴هزار متر مکعب آب مصرف کردند.

به گزارش روابط عمومی، در ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ و روز تحویل سال ۱۴۰۰، افزایش مصرف آب در شهر کرمانشاه بیش از پیک مصرف در فصل گرما بود، به شکلی که در تابستان ۱۳۹۹ با وجود شیوع بیماری کرونا و گرمای تابستان، میزان مصرف آب در شهر کرمانشاه ۲۰ هزار متر مکعب در هر ساعت بوده در صورتی که در هر ساعت از زمان پیک مصرف روز تحویل سال۱۴۰۰، ۲۴ هزار مترمکعب و بعبارتی حدود ۶۷۰۰ لیتر در ثانیه اعلام شد.

مدیر دفتر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در اینخصوص گفت،مصرف آب در شهر کرمانشاه از ساعت ۸صبح الی ۸ شب سی ام اسفند ماه ۱۳۹۹، بیش از ۲۰۰ هزار مترمکعب بود و پیک مصرف آب توسط شهروندان کرمانشاهی از ساعت ۹ صبح الی ۱۳ به میزان ۹۶هزار مترمکعب بوده، یعنی در هر ساعت ۲۴ هزار مترمکعب آب مصرف شده که همین امر باعث افت فشار و یا قطعی آب در برخی از مناطق شهر کرمانشاه شد.

علی مرادی با بیان اینکه حجم مخازن در اختیار شرکت آب و فاضلاب شهر کرمانشاه محدود می باشد و جوابگو جمعیت یک میلیون نفری کرمانشاه در زمان افزایش بی رویه مصرف نیست، اذعان داشت که اگر همشهریان گرامی در مصرف آب مدیریت نداشته باشند مسلما با شروع فصل گرما دچار افت فشار و یا قطعی آب در برخی از نقاط شهر کرمانشاه خواهیم شد.

وی از مردم شریف استان کرمانشاه خواست که با مدیریت بهینه مصرف آب با پرسنل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه همکاری لازم را داشته باشند که خدمتگزاران مردم در این شرکت بتوانند به بهترین شکل ممکن آب سالم و بهداشتی و پایدار را در اختیار مشترکین این شرکت قرار دهند.

مرادی در پایان یادآور شد که سامانه تلفنی ۱۲۲ حوادث و اتفاقات شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه بصورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی و دریافت گزارشات مردمی در حوزه آبفا می باشد.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.