لزوم استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای اجرا و اصلاح شبکه‌های آبی

رییس مجمع نمایندگان یزد با اشاره به اینکه در قانون تبصره‌های خوبی برای بهره‌گیری در زمینه آب و فاضلاب وجود دارد گفت: ظرفیت‌های قانونی برای اجرا و اصلاح شبکه‌های آبی استفاده شود. به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد، محمدصالح جوکار در نشست مجمع نمایندگان استان یزد که در آبفا یزد برگزار […]

رییس مجمع نمایندگان یزد با اشاره به اینکه در قانون تبصره‌های خوبی برای بهره‌گیری در زمینه آب و فاضلاب وجود دارد گفت: ظرفیت‌های قانونی برای اجرا و اصلاح شبکه‌های آبی استفاده شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد، محمدصالح جوکار در نشست مجمع نمایندگان استان یزد که در آبفا یزد برگزار شد اظهار داشت: یکی از مصارف پساب حاصل از شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها در حوزه صنعت است.

وی با بیان اینکه باید این پساب به بخش صنعت وارد و آبی که تا قبل از آن در صنایع استفاده می‌شد به شبکه شرب یا فضای سبز وارد شود گفت: بحث بازچرخانی آب از اهمیت بالایی برخوردار است اما نحوه مصرف پساب هم بسیار مهم و ضروری است.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در قانون موارد و نکات متعددی وجود دارد که می‌توان به وسیله آن در راستای رفع مشکلات حوزه آب و فاضلاب بهره برد، تصریح کرد: از ظرفیت‌های قانونی در اصلاح و ایجاد شبکه‌های آبی در شهرهای مختلف استفاده کرد .

جوکار ادامه داد: تبصره‌هایی در قوانین وجود دارد که می توان از این موارد در راستای پروژه‌های آب‌رسانی بهره‌گیری کرد و نباید نسبت به آن بی‌توجهی شود.

سیدجلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با اشاره به اینکه دولت مکلف است که پروژه‌های فاضلاب در سطح شهرستان‌ها را انجام دهد گفت: الان که این پروژه‌ها در برخی از شهرستان ها به بخش خصوصی اختصاص پیدا کرده، دولت باید بودجه اجرای آن را برای اجرای طرح‌های آبی در همان شهرستا‌ن‌ها اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه الان در شهرهای مختلف با فرسودگی شبکه آب‌رسانی روبرو هستیم تصریح کرد: در صورتی که این بودجه برای اصلاح این شبکه‌ها مورد استفاده قرار گیرد جلوی مشکلات بسیاری از جمله هدررفت آب تا حد زیادی گرفته می‌شود.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی افزود: طبعا وقتی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری وارد می‌شود به دنبال سود است اما از طرف دیگر قانون هم به این موضوع تاکید کرده که هزینه اجرای این پروژه‌ها در شهرستان‌هایی که به بخش خصوصی وارد شده برای بازسازی شبکه آب‌رسانی شهری استفاده شود.

علی اصغر ریاضتی مدیرعامل آبفا استان یزد هم در این نشست اظهار داشت: در قوانین برنامه پنجم و ششم به نکته‌ای اشاره شده که شهرها ایجاد تاسیسات فاضلاب خود را به بخش خصوصی واگذار کنند و در استان یزد شهرهایی از جمله میبد، بافق و یزد این اقدام را انجام دادند.

وی با بیان اینکه اگر این اتفاق رخ نمی‌داد دولت هر ساله مبالغ کمی برای این پروژه‌ها باید اختصاص می‌داد گفت: با این قانون بار بزرگی از دوش دولت برداشته شد.

مدیرعامل آبفا استان یزد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر این بودجه را دولت برای اجرای تاسیسات فاضلاب هزینه نمی‌کند، طرحی را آماده کردیم که معادل آن برای اصلاح و نوسازی شبکه‌های آبی در سطح شهرها پرداخت شود.