عبور موفق از اوج مصرف برق تابستان با همکاری مشترکان زنجانی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در روزهایی که محدودیت تولید برق فشار سنگینی بر شبکه های توزیع برق تحمیل کرده، ضمن اشاره به اقدام های گسترده این شرکت در برنامه ریزی های مدون در کنترل پیک بار روزانه در استان بر اهمیت همکاری مردم و مشترکان برق در مدیریت مصرف برق و جلوگیری […]

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در روزهایی که محدودیت تولید برق فشار سنگینی بر شبکه های توزیع برق تحمیل کرده، ضمن اشاره به اقدام های گسترده این شرکت در برنامه ریزی های مدون در کنترل پیک بار روزانه در استان بر اهمیت همکاری مردم و مشترکان برق در مدیریت مصرف برق و جلوگیری از خاموشی های احتمالی تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، مهندس علیرضا علیزاده رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل این شرکت از اهمیت مدیریت مصرف برق در سالجاری خبر داد.
وی با اشاره به گرمای بی سابقه در ایران و اغلب کشورهای جهان که منجر به رشد مصرف برق شده است، تاکید کرد:افزایش دما در میزان مصرف برق تاثیر محسوسی دارد و به ازای فقط یک درجه افزایش دما، حدود ۱۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور افزوده می شود.
مهندس علیزاده افزود: دستگاه های سرمایشی ۴۰ درصد مصرف برق کشور را در فصل گرم سال به خود اختصاص می دهد و در این هفته و هفته های آتی، که شاهد گرمای شدیدتری در تمام نقاط کشور خواهیم بود، باید توجه و حساسیت بیشتری در این خصوص صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد:امسال خشکسال ترین سال نیم قرن اخیر را شاهد هستیم و این موضوع منجر به افزایش مصرف در بخش کشاورزی و نیز کاهش ذخیره آب نیروگاه های برق آبی و کاهش تولید برق توسط این نیروگاه ها شده است.
مدیرعامل ادامه داد: ما ازیک طرف با افزایش مصرف و از طرفی دیگر کاهش تولید نیروگاه ها مواجه هستیم و در این برهه از زمان نیاز به همکاری مردم و مشترکان برق ازاهمیت بسزایی برخوردار است.
وی همکاری مردم فهیم استان و مشترکان بزرگ اعم از صنایع، کشاورزان استان را مهمترین عامل در گذر موفق شرکت توزیع برق زنجان در ۴۵ روز سخت گذشته دانست و تاکید کرد: در روزهای پیش روی به دلیل افزایش بی سابقه دما، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا کرده و همکاری مردم بیش ازگذشته مورد درخواست است.
مهندس علیزاده در خصوص جدول زمان بندی خاموشی های با برنامه گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان، جدول خاموشی با برنامه هر روز را یک روز قبل در سایت این شرکت بارگذاری کرده و مردم استان زنجان از طریق مراجعه به سایت به آدرس www.zedc.ir و یا از طریق نصب و استفاده از سامانه موبایلی “برق من” می توانند از زمان خاموشی بابرنامه محل زندگی و یا کار خود اطلاع حاصل کنند.
وی با تاکید بر این موضوع که با مدیریت مصرف شاهد خاموشی های احتمالی نخواهیم بود خاطرنشان کرد: با توجه به این که مرکز کنترل و پایش بار استان روزهای سختی را سپری می کند، از مشترکان زنجانی تقاضامندیم برای آگاهی از برنامه خاموشی های احتمالی از دو طریق ذکر شد اقدام نمایند و تنها درزمانی که با خاموشی های بیش از ۱۵۰ دقیقه مواجه شدند با شماره ۱۲۱ تماس بگیرند.
طبق گفته کارشناسان این حوزه در تمام دنیا مسئله عرضه و تقاضا به ویژه در برق را با قیمت حل کرده اند، اما در ایران به دلیل سیاست هایی که از گذشته وجود دارد، ارزان ترین برق دنیا را داریم و در طول تاریخ صنعت برق ارزان ترین زمانی است که برق عرضه می شود واین موضوع باعث می شود که انگیزه لازم برای مصرف بهینه وجود نداشته باشد، حساسیت مردم کمتر شده و دستگاه های غیر بهره ور مورد استفاده قرار گیرد و امکان سرمایه گذاری کافی وجود نداشته باشد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در پایان تاکید کرد: مردم استان زنجان با چند راهکار ساده نظیر حفظ درجه کولر گازی در دمای ۲۵ درجه و بالاتر، استفاده از دور کند کولر آبی، خاموش کردن لامپ های اضافی و استفاده نکردن از وسایل برقی پر مصرف در ساعات اوج مصرف برق (۱۲ الی ۱۸)  همراه خدمتگزاران خود در عرصه تولید انرژی برق باشند.