عبور از تحریم‌ها با بومی‌سازی قطعات نیروگاهی

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان، حسین سلیمی با اشاره به اینکه نیروگاه حرارتی بندرعباس نیروگاهی با قدمتی بالغ‌بر ۴۰ سال است، خاطرنشان کرد: این نیروگاه جزو چهار نیروگاه بزرگ کشور محسوب می‌شود. مدیرعامل نیروگاه بندرعباس همچنین گفت: این نیروگاه بزرگ‌ترین نیروگاه جنوب شرق کشور است که نقش مهمی در تأمین برق […]

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان، حسین سلیمی با اشاره به اینکه نیروگاه حرارتی بندرعباس نیروگاهی با قدمتی بالغ‌بر ۴۰ سال است، خاطرنشان کرد: این نیروگاه جزو چهار نیروگاه بزرگ کشور محسوب می‌شود.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس همچنین گفت: این نیروگاه بزرگ‌ترین نیروگاه جنوب شرق کشور است که نقش مهمی در تأمین برق کشور و صنایع بزرگ استان دارد.

سلیمی بابیان اینکه نیروگاه بندرعباس از نخستین مراکز صنعتی استان است که در ابتدای راه‌اندازی برای مصارف صنعتی برنامه‌ریزی‌شده بود، تصریح کرد: امروز این نیروگاه حدود ۵۰ درصد نیاز برق استان را تأمین می‌کند.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس اضافه کرد: نیروگاه بندرعباس با چهار واحد بخاری و دو واحد گازی با ظرفیت یک هزار و سیصد و بیست مگاوات به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه جنوب شرق کشور با تولید حداکثری انرژی در تابستان امسال نقش بسزایی در پایداری شبکه برق سراسری و تأمین برق استان داشت.سلیمی در ادامه به میزان برق تولیدی در این نیروگاه اشاره کرد و اظهار داشت: انرژی تولیدی نیروگاه بندرعباس در شش‌ماهه اول امسال از مرز دو میلیارد و نهصد میلیون کیلووات ساعت گذشت.
وی اضافه کرد: از این میزان انرژی تولیدی حدود دو میلیارد و هفتصد و نودوپنج میلیون و ششصد و شانزده هزار کیلووات ساعت سهم واحدهای بخار بوده است.
سلیمی با اشاره به افزایش چشمگیر تولید برق واحدهای گازی گفت: در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ واحدهای گازی نیروگاه بندرعباس توانستند ۱۰۳ میلیون و ۶۷۲ هزار کیلووات ساعت برق تولید کنند که نسبت به تولید سال گذشته به میزان ۶۸ درصد افزایش تولید داشته است.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس در پایان افزود: با توجه به اینکه واحدهای گازی نیروگاه بندرعباس دارای قدمتی ۴۷ ساله هستند، چنین رشد تولید برق چشمگیری یک رکورد محسوب می‌شود. مدیرعامل نیروگاه بندرعباس در خصوص بومی‌سازی قطعات نیروگاهی تصریح کرد: طی سالیان اخیر با کمک دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان بالغ‌بر یک هزار و ۳۰۰ قطعه نیروگاهی بومی‌سازی شده است که این مسئله برگ زرینی در کارنامه نیروگاه بندرعباس خواهد بود.
وی ادامه داد: این نیروگاه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون موفق به بومی‌سازی بیش از ۸۰۰ قطعه مهم کوچک و بزرگ نیروگاهی شده است که علاوه بر صرفه‌جویی ارزی گام بسیار مهمی در عرصه افزایش دانش این بخش مهم صنعت برق کشور برداشته است.

وی افزود: این تجهیزات فنی شامل قطعات مختلف مجموعه توربو ژنراتور انواع پمپ‌ها، کمپرسورهای فشارقوی فن‌های بویلر و تجهیزات الکتریک و ابزار دقیق می‌شود که با کمک تخصص و توانمندی‌های ساخت داخل تأمین کرده است.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس همچنین گفت: با توجه به شرایط تحریم و موانع موجود در تأمین قطعات خارجی، استفاده از توانمندی‌های ساخت داخل بهترین گزینه برای تأمین قطعات جهت تولید برق پایدار در این نیروگاه است که این اقدام حرکتی در جهت حمایت از تولیدکننده‌های داخلی، کمک به اشتغال و صرفه‌جویی ارزی خواهد بود.

سلیمی در ادامه به راه‌اندازی واحد کلرزنی و تولید آب‌ژاول در این نیروگاه اشاره کرد و گفت: تقریباً هم‌زمان با آغاز فراگیری و شیوع ویروس کرونا در کشور و استان، واحد کلرزنی نیروگاه نیز بعد از ۱۵ سال به بهره‌برداری رسید که علاوه بر تأمین نیاز نیروگاه، توانستیم کلر را برای ضدعفونی در اختیار ادارات، نهادها و گروه‌های متقاضی قرار دهیم.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس توجه به مسائل زیست‌محیطی را اولویت این مدیریت دانست و تأکید کرد: تمام تلاش ما این است که با بهینه کردن تجهیزات و بهبود عملکردشان از میزان آلایندگی نیروگاه بکاهیم، این تنها کاری است که می‌توانیم انجام دهیم زیرا تعیین سهمیه گاز از اختیارات ما خارج است.

وی ادامه داد: سالانه میلیاردها تومان برای بهبود عملکرد و اقدامات در راستای کاهش آلایندگی هزینه می‌شود و نیاز است برای تخصیص میزان گاز به استانی مانند هرمزگان که در زمستان افزایش مصرف گاز چندانی ندارد چاره‌ای اساسی اندیشیده شود تا در حق مردم استان اجحاف نشود.

سلیمی در ادامه با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی حاصل از سوخت مازوت تصریح کرد: همان‌طور که گفته شد ما هیچ‌ نقشی در تعیین میزان سهمیه گاز نیروگاه نداریم و این موضوع در مرکز کشور تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در ادامه به اقدامات این مدیریت در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی و گسترش فضای سبز نیروگاه اشاره کرد و افزود: در این راستا علاوه بر کاشت یک هزار و ۵۰۰ انواع درختان محلی در روز درختکاری سال گذشته نیز ۱۰۰ اصله درخت لیمو غرس شد.

حسین سلیمی مدیرعامل نیروگاه بندرعباس در پایان بابیان اینکه تمام کارکنان نیروگاه بندرعباس استان از نیروهای بومی و ماندگار هرمزگان هستند تصریح کرد: تلاش تمام کسانی که در این نیروگاه در دمای بالای ۷۰ درجه برای تأمین برق مطمئن و پایدار مردم تا پای جان، سختی‌ها را تحمل می‌کنند، قابل‌تقدیر است.