ظرفیت بالای استان بوشهر در افزایش بهره وری مصرف آب

مهرزاد احسانی در شورای حفاظت از منابع آب استان بوشهر اظهار کرد: روش های آبیاری غرقابی ناکارآمد است اما ظرفیت اصلاح این وضعیت در استان بوشهر وجود دارد. به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، نشست مشترک شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان بوشهر با حضور رئیس […]

مهرزاد احسانی در شورای حفاظت از منابع آب استان بوشهر اظهار کرد: روش های آبیاری غرقابی ناکارآمد است اما ظرفیت اصلاح این وضعیت در استان بوشهر وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، نشست مشترک شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان بوشهر با حضور رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی کشور، استاندار بوشهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر و سایر اعضا برگزار شد.

در این نشست مهرزاد احسانی اظهار کرد: استان بوشهر یکی از استان ها پیشرو در ارائه برنامه سازگاری با کم آبی در کشور قلمداد می شود و این برنامه به عنوان الگو و شاخص برای بسیاری از استان ها استفاده شد.

وی خاطرنشان کرد: ارائه چنین برنامه ای، نشان دهنده ظرفیت های بالای کارشناسی و مدیریتی در این استان است و با چنین ظرفیتی، نتیجه ارائه برنامه نیز می تواند بسیار خوب باشد.

رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی کشور مسئله آب را گره خورده به مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و محیط زیستی دانست و گفت: در جامعه ی محلی که عمده کشاورزی آن به نخیلات وابسته است، بیشترین ظرفیت برای صرفه جویی وجود دارد.

احسانی اظهار کرد: اعداد و ارقام بسیار بالای مصرف آب در بخش کشاورزی نشان دهنده ناکارآمد بودن روش های فعلی است اما ظرفیت اجرای برنامه های صرفه جویی در آبیاری نخیلات استان بوشهر وجود دارد.

وی با اشاره به کسب رتبه های بین المللی توسط مهندسین ایرانی تصریح کرد: علیرغم موجود بودن علم و توانمندی علمی، فاصله بین مراکز دانشگاهی و تا مزرعه زیاد است و این ایده ها به حوزه مصرف کنندگان نمی رسد. باید این فاصله ها را کم کنیم و به مصرف کننده این ایده های نوین تبدیل شویم.

مهرزاد احسانی بیان کرد: افت سطح ایستابی دشت های کشور نگران کننده است و اگر جلوی آن گرفته نشود، برای آینده شرایط سختی پیش رو خواهیم داشت.

استاندار بوشهر نیز در این جلسه اظهار کرد: در گذشته نگاهی استراتژیک نسب به آب نداشتیم و زمانی توجه ما به آب جلب شد که شاهد حفر ۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان بودیم.

عبدالکریم گراوند افزود: آب با حیات و ممات و سرنوشت ما گره خورده است و اگر منابع آب نباشد، کشاورزی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی دشت های ایران به شرایط قرمز رسیده اند. در استان بوشهر نیز شرایط به همین ترتیب است و فقط دشت هایی که آب آن ها فاقد کیفیت کشاورزی بوده، اندکی آب دارند.

رییس شواری حفاظت از منابع آب استان بوشهر گفت: برای ساماندهی و مدیریت چاه های غیرمجاز در سطح کلان باید تصمیم گیری مدبرانه ای شود چرا که عارضه این چاه ها به ضرر همه ی مردم و استان است.

گراوند بیان کرد: عملکرد آب منطقه ای بوشهر در سنوات اخیر در جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز مثبت و بوده و این شرکت اجازه حفر چاه های جدید را به متخلفین نداده است.

استاندار بوشهر با اشاره طرح های مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی گفت: اجرای طرح نخلستان می تواند منجر به تحول بزرگی در حوزه کشاورزی شود و تکمیل طرح های پایلوت آن مثل ۲۴۰۰ هکتاری سعدآباد منجر به الگوگیری سایر کشاورزان خواهد شد.

وی تصریح کرد: در کنار اقدامات اجرایی، نیازمند به آموزش و فرهنگ سازی مصرف بهینه آب به جامعه و به ویژه کودکان هستیم تا در نسل های آینده نیز فرهنگ مصرف صحیح را نهادینه کرده باشیم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در این نشست اظهار کرد: استان بوشهر در شرایط خشکسالی طولانی مدت به سر می برد و آمارها نشان می دهد در ۳۰ سال گذشته، ۲۱ سال را با بارندگی کمتر از میانگین بلندمدت سپری کرده ایم.

 علی محمدی افزود: آورد رودخانه های اصلی استان نسبت به دوره دراز مدت ۴۸ درصد کاهش داشته است و این موضوع اثرات منفی بر منابع آب سطحی و زیرزمینی دارد.

وی تصریح کرد: از ۱۶ محدوده مطالعاتی در استان بوشهر، ۷ محدوده ممنوعه، ۵ محدوده ممنوعه بحرانی و سایر محدوده ها فاقد پتانسیل کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر بیان کرد: این شرکت در دو حوزه توسعه منابع آب و حفاظت از منابع آب در حال اجرای برنامه های ملی و بومی سازی شده استانی است.

وی افزود: ساخت سدهای دالکی، دشت پلنگ، خاییز، باغان، ارغون، اخند و همچنین اجرای دو طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و سازگاری با کم آبی از جمله این برنامه ها می باشند.