ضرورت مدیریت مصرف آب جهت گذر از بحران کم آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی مدیریت مصرف آب در راستای حفظ منابع آبی موجود و جلوگیری از قطعی آب در شهر و روستای را ضروری عنوان کرد. مهندس حسین امامی با اشاره به کاهش نزولات جوی در سال جاری و قرار گرفتن در آستانه فصل گرما و به تبع آن افزایش مصرف آب […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی مدیریت مصرف آب در راستای حفظ منابع آبی موجود و جلوگیری از قطعی آب در شهر و روستای را ضروری عنوان کرد.

مهندس حسین امامی با اشاره به کاهش نزولات جوی در سال جاری و قرار گرفتن در آستانه فصل گرما و به تبع آن افزایش مصرف آب توسط مشترکین اظهار کرد: باید بپذیریم که خشکسالی جزء اقلیم این منطقه است و می بایست همه مشترکین به ویژه در مناطق روستایی با روش های مدیریت مصرف آب آشنا باشند.

وی ادامه داد: اقدامات مهمی در راستای تامین آب پایدار در روستاهای استان انجام شده است که در این زمینه از ظرفیت سایر سازمان ها و نهادها از جمله سپاه، بسیج سازندگی، بنیاد علوی، بنیاد ابراهیمی نیز استفاده شده است که با وجود این اقدامات با توجه به حضور گسترده مردم در روزهای پایانی هفته در مناطق روستایی و چند برابر شدن  جمعیت روستاها در پیک پایان هفته و عدم استفاه صحیح از منابع آبی دچار مشکل در تامین آب در این ایام می شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی آبیاری فضای سبز و باغ ویلاها با آب شرب، استفاده از آب شرب برای مصارف ساخت و ساز، آب دهی به ملک مجاور و ذخیره آب در تانکر را جزء مواردی عنوان کرد که تامین پایدار آب در مناطق روستایی را با مخاطره روبه رو می کند و از مشترکان  خواست با رعایت موارد مذکور گامی مهم در راستای حفظ منابع موجود آب و جلوگیری از قطعی آب بردارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: مشترکان کم مصرف خانگی (کمتر از ۵ متر مکعب در ماه) نیز از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد، لذا مشترکان می توانند با مدیریت مصرف از مزایای طرح آب امید نیز برخوردار شوند.

مهندس امامی ادامه داد: بر اساس قانون ،شرکت آب و فاضلاب می تواند در صورت مشاهده هر کدام از موارد بالا نسبت به قطع موقت انشعاب آب نیز اقدام کند.

وی همچنین به رعایت موارد صرفه جویی و مدیریت مصرف آب در مناطق شهری نیز تاکید و یادآور شد: در مناطق شهری نیز در صورتی که مشترکین نسبت به کاهش ۲۰ درصدی در مصارف آب اقدام نمایند شاهد   کاهش فشار و کمبود آب  نخواهیم بود.

مهندس امامی افزود: کاهش مصارف غیرضروری آب از جمله شستشوی حیاط، اتومبیل، تراس و غیره با آب با آب شرب، کاهش مدت زمان استحمام، عدم آبیاری باغچه منازل با آب شرب و استفاده از آب خاکستری در این زمینه، نصب سایبان جهت کولرهای آبی در راستای افزایش راندمان و استفاده از شیرآلات اهرمی و چشمی به ویژه در ادارات، کنترل شیرآلات و  برای جلوگیری از هدررفت آب روش های آسانی است که می تواند مشترکین را در مدیریت مصرف آب یاری کند.

وی افزود در حال حاضر سامانه ۱۲۲ به صورت متمرکز و شبانه روزی در سطح استان آماده خدمت رسانی به بیش از ۳۴۲ هزار مشترک در شهر و روستا بوده و از هم استانی های محترم درخواست نمود با عنایت به کاهش بارندگی های سال گذشته و کمبود منابع آبی ضمن صرفه جویی در مصرف آب برای گذر از تابستان ، در صورت مشاهده هر گونه ترکیدگی و نشت آب فورا با سامانه ۱۲۲ تماس گرفته تا در اسرع وقت نسبت به رفع ترکیدگی اقدام نمایند و از هدر رفت آب جلوگیری شود.

آغاز به کار ۷ تانکر آبرسانی سیار شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی

مراسم آغاز به کار ۷ تانکر سیار آبرسانی که با همکاری بنیاد برکت به ناوگان آبرسانی خراسان جنوبی افزوده شده است به همراه بهره برداری از پروژه مرمت قنات روستای نوفرست بیرجند به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد که در این مراسم تفاهم نامه همکاری مشترک بین دو دستگاه در راستای آبرسانی به ۵۰۰ روستا در سطح کشور نیز به امضا رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این مراسم از همکاری بنیاد برکت در اجرای پروژه های آبرسانی به ۳۹ روستا خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۲۵ پروژه تا کنون به بهره برداری رسیده است و با تکمیل این پروژه ها تا پایان شهریور ماه، ۱۱ هزار نفر از جمعیت روستاهای استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.

مهندس امامی یادآور شد: از مجموع سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد ریالی در این پروژه ها، سهم بنیاد برکت ۱۴۰ میلیارد ریال است و مابقی در تعهد شرکت آب و فاضلاب می باشد.

وی با اشاره به کاهش نزولات جوی در سال جاری نسبت به مدت مشابه بلند مدت گفت: امسال سخت ترین سال آبی در ۵۰ سال اخیر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی به  اضافه شدن ۷ تانکر آبرسانی به ناوگان آبرسانی سیار شرکت آبفای استان با همکاری بنیاد برکت با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان اشاره کرد و یادآور شد: این ۷ تانکر در سطح ۱۱ شهرستان استان ۱۴۱ روستا را تحت پوشش قرار می دهد و در مجموع ۳۰ تانکر آبرسانی در سطح روستاهای استان مشغول به خدمت رسانی می باشد.

لازم به ذکر است، ۴۳۰ آبادی استان با ۱۵ هزار خانوار جمعیت زیر پوشش آبرسانی سیار قرار دارد که این آمار در پیک تابستان به ۴۵۰ روستا افزایش پیدا می کند.