ضرورت مدیریت مصرف آب در پی کاهش حجم ذخایر آبی همدان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اعلام کاهش حجم ذخایر آبی بر ضرورت همکاری مشترکین به منظور مدیریت مصرف آب تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی آبفای استان همدان، سید هادی حسینی بیدار با حضور در برنامه تلوزیونی “صبح عالی”  به مناسبت روز بهره وری و بهینه سازی مصرف، ضمن اشاره به کاهش […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اعلام کاهش حجم ذخایر آبی بر ضرورت همکاری مشترکین به منظور مدیریت مصرف آب تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی آبفای استان همدان، سید هادی حسینی بیدار با حضور در برنامه تلوزیونی “صبح عالی”  به مناسبت روز بهره وری و بهینه سازی مصرف، ضمن اشاره به کاهش نزولات جوی در سال جاری، گفت: برمبنای گزارشات دریافتی، تا پایان هفته گذشته ۲۳۰ میلیمتربارش دراستان به ثبت رسیده که  این رقم ۳۰ درصد کاهش نسبت به بلند مدت و ۴۴ درصدکاهش نسبت به سال گذشته  را نشان میدهد.
وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل کاهش شدید بارش ها، ذخایر سد اکباتان که دراوایل سال  ۳۴.۵ میلیون متر مکعب  بود در سال جاری به ۲۱ میلیون متر مکعب رسید.
وی با اذعان به اینکه مطابق گزارشات دریافتی، درشرایط فعلی ۳۴ درصد از حجم سد اکباتان خالی است،اظهارداشت: گسترش شهر‌نشینی، افزایش جمعیت، توسعه صنعتی شهرها ،بالا رفتن استانداردهای زندگی و در شرایط کنونی شیوع ویروس منحوس کرونا از دلایل افزایش مصرف و کاهش حجم ذخایر آبی بوده است.
حسینی بیداردر بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: متوسط مصرف آب توسط هرایرانی روزانه چیزی در حدود ۱۹۰ لیتر می باشد که این رقم ۴۰ لیتر بیش ازاستاندارد جهانی است.
وی همچنین با بیان اینکه در استان همدان سرانه تولید آب ۲۴۷ لیتر برای هر نفر در شبانه روز است گفت:  این رقم اختلاف فاحش ۶۰ درصدی  با سرانه مصرف استاندارد دارد که به همین منظور بایستی تغییر رفتار جدیدی از سوی مصرف کنندگان صورت پذیرد .
 وی در ادامه توضیح داد: درراستای مدیریت شرایط فعلی؛ تهیه و نصب فشارشکن درمکانهای مورد نیاز، انجام عملیات نشت یابی، منع استفاده آب شرب در فضای سبز، شناسایی انشعابات پر مصرف و تعویض  کنتورهای معیوب در دستور کار قرار گرفته ضمن اینکه همکاران ما در دفتر روابط عمومی نیز در حال تهیه  و پخش برنامه های مختلف به منظور فرهنگ سازی در میان هم استانی های عزیز هستند .
سید هادی حسینی بیداربا تاکید بر اینکه در حال حاضربیش از هر زمان دیگرنیازمند همکاری و همراهی مشترکین به منظور مدیریت مصرف هستیم،عنوان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده؛ مشترکین خانگی  در استان همدان ۳۳ درصد حجم آب را  به منظوراستحمام، ۲۰درصد درسرویس های بهداشتی ، ۱۴ درصد به منظور شستشوی البسه، ۱۰ درصد به منظورپخت وپز، ۱۰ درصد به منظورشستشوی ظروف، ۷ درصد در نظافت و آبیاری باغچه ها، ۳ درصد به منظور راه اندازی کولر و تهویه منزل   و ۳ درصد را به منظور آشامیدن مورد استفاده قرار میدهند.
مدیرعامل آبفای استان ضمن اشاره به برخی راهکارهای مدیریت مصرف گفت: از شهروندان و هم استانی های عزیز تقاضا داریم با کاهش زمان استحمام به ۸  دقیقه، نصب سردوش های کاهنده مصرف، استفاده از فلاش تانک های دو زمانه، بستن شیر آب در فواصل شستشوی دست ها و یا وضو گرفتن،بهره گیری از حدااکثر ظرفیت ماشین های لباسشویی و ظرف شویی همکاران ما را در ارائه مدیریت شرایط بحرانی یاری نمایند.
وی افزود: کولرهای آبی به اندازه ی یک فرد پر مصرف در شبانه روز آب مصرف می کنند، بنا بر این با استفاده از ایجاد سایه بان برای کولرها، نشت یابی لوله های تغذیه کولر و وارسی و سرویس منظم آنها باید در مصرف آب صرفه جویی شود.
وی در نهایت تصریح کرد: درشرایط فعلی و با توجه به کاهش ذخایر آبی، بیش از هر زمان دیگر نیازمند همراهی مشترکین و مدیریت مصرف  از سوی آنان هستیم که امیدواریم با همکاری هم استانی های فهیم بتوانیم از این شرایط نیز به بهترین شکل ممکن عبور کنیم.