طرح احیاء و تعادل بخشی نتیجه داد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر از امیدبخشی اقدامات طرح احیاء و تعادل بخشی خبر داد. به گزارش برقآب و روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، مهندس عبدالطیف عباسی نژاد گفت: یکی از اولویت های اصلی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، صیانت از منابع آب به عنوان […]

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر از امیدبخشی اقدامات طرح احیاء و تعادل بخشی خبر داد.

به گزارش برقآب و روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، مهندس عبدالطیف عباسی نژاد گفت: یکی از اولویت های اصلی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، صیانت از منابع آب به عنوان انفال عمومی است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده نادرست از این ثروت ملی می تواند موجب بروز خطراتی برای همه ی اقشار کشور و استان، حتی آن دسته از افرادی که مشاغلی غیر از کشاورزی دارند شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر بیان کرد: یکی از مهم ترین برنامه های در دست اقدام جهت حفاظت از منابع آب، طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است.

عباسی نژاد افزود: اولویت اصلی این طرح، توقف افت سطح آبخوان ها در وهله اول و سپس به تعادل بازگرداندن این منابع ارزشمند است.

مصارف، بیش از تغذیه است

آمارها نشان می دهد میزان سرانه آبی در استان بوشهر در دهه های گذشته همواره در حال کاهش بوده است که قسمت عمده آن به تغییرات اقلیمی و خشکسالی های پیاپی مربوط می شود.

آورد رودخانه های استان بوشهر در پایان اردبیهشت ۱۳۹۸ نسبت به میانگین بلند مدت آن، ۵۶ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر کاهش حجم بارش در یک دهه گذشته، باعث کمتر شدن تغذیه سفره های آب زیرزمینی شده است. با این حال، تقاضا برای برداشت از منابع آب زیرزمینی همواره در حال افزایش بوده است.

این مهم باعث بر هم خوردن تعادل میان تغذیه و برداشت از منابع آب زیرزمینی شده است، به طوری که سالانه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب به منابع آب زیرزمینی استان بدهکار می شویم!

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر خاطرنشان کرد: اگرچه در دو سال گذشته، میزان بارندگی نسبتاً خوبی را پشت سر گذاشته ایم، اما حجم برداشت ها در دهه های گذشته به حدی بوده است که این بارش ها حتی کسری مخزن یک سال را نیز جبران نخواهند کرد.

مهندس عبدالطیف عباسی نژاد گفت: با این حال، طرح احیاء و تعادل بخشی به عنوان نقشه راه حراست از منابع آب زیرزمینی، همواره در حال پیگیری و به روز رسانی می باشد.

دردسر چاه های غیرمجاز

یکی از آسیب زا ترین علل افت سطح آب های زیرزمینی، چاه های غیرمجاز است. افرادی بدون توجه به حقوق بهره برداران دارای مجوز و اهلیت، دچار تخلفات قانونی و شرعی می شوند. چرا که هم در نص صریح قانون این موضوع منع شده و علاوه بر آن، بنا به استفتائات (با موضوع منابع آب) از آیات عظام به ویژه مقام معظم رهبری، هر گونه عدم تبعیت از قانون شرعاً جایز نیست.

با این حال بیش از ۳۲۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور، به تهدید بزرگی برای منابع آب تبدیل شده است. چاه هایی که خطراتی چون فرونشست زمین، خشکیدن چاه های مجاز، شور شدن آب چاه ها و در نهایت مهاجرت از روستا به شهر را منجر می شوند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸، این شرکت موفق به پر کردن ۹۲ حلقه چاه غیرمجاز در سراسر پهنه ی استان بوشهر شده است.

عباسی نژاد خاطرنشان کرد: با پر شدن این چاه ها، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب در برداشت از منابع آب زیرزمینی صرفه جویی به عمل آمده است.

وی با اشاره به ضرورت کنترل برداشت در چاه های مجاز گفت: عدم وجود کنتور بر روی چاه های مجاز نیز باعث اضافه برداشت این چاه ها و مشکلات صحت سنجی آمار مورد نیاز در مدیریت منابع آب می شود.

عباسی نژاد افزود: در همین راستا در سال گذشته ۵۲ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق، کنتور هوشمند حجمی و کنتور حجمی مکانیکی بر روی چاه های مجاز نصب شده است که عمده آن از نوع کنتورهای هوشمند آب و برق می باشند.

وی بیان کرد: با نصب این کنتورها، علاوه بر کنترل برداشت به میزان تعیین شده در پروانه بهره برداری، آمار و اطلاعات صحیح و به روز جهت مدیریت مصارف آب زیرزمینی در دسترس خواهد بود.

هدفمندی برداشت ها

ضرورت اتخاذ تصمیمات متناسب با شرایط موجود یکی راهکارهای مدیریت مصرف آب در سطوح بین المللی است. تصمیماتی که در سراسر جهان نسبت به شرایط اقلیمی، میزان بارندگی ها و تاب آوری اقتصادی و اجتماعی اخذ می شوند، موجب کاهش خسارات به منابع آب و محیط زیست می گردد.

از سوی دیگر برای حفظ آب های زیرزمینی، هدفمند کردن برداشت از این منابع یک اولویت همیشگی است. افزایش تولید با بهره گیری از روش های نوین آبیاری، رعایت پهنه بندی کشت و افزایش بهره وری در واحد سطح به ازای مصرف حجم مشخصی از آب به جای تقاضا برای افزایش سطح زیرکشت در گرو برداشت های هدفمند و مدیریت شده می باشند.

علاوه بر آن، ارتقا راندمان آبیاری و جهت گیری به سمت کشت در گلخانه ها، می تواند منجر به مدیریت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی گردد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم حوزه احیاء و تعادل بخشی، اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری نسبت به شرایط موجود دشت های استان می باشد.

مهندس عبدالطیف عباسی نژاد گفت: هیچ کدام از ۱۶ محدوده مطالعاتی در استان بوشهر آزاد نیستند و امکان بارگزاری جدید روی آن ها وجود ندارد.

وی بیان کرد: از این محدوده ها، ۸ محدوده ممنوعه، ۴ محدوده ممنوعه بحرانی و ۴ محدوده ساحلی و فاقد پتانسیل می باشند.

عباسی نژاد خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن این شرایط، پروانه های بهره برداری به صورت سالانه مورد بازنگری قرار می گیرند و نسبت به وضعیت حاکم بر محدوده، مورد اصلاح و تعدیل قرار می گیرند.

وی افزود: در سال گذشته نیز ۴۷۲ پروانه مورد اصلاح و تعدیل قرار گرفت و حجمی قریب به ۹.۳ میلیون مترمکعب در برداشت از آب های زیرزمینی صرفه جویی به عمل آمد.