رونمایی از پوستر اولین مهرواره لب خشک آب

آیین رونمایی از پوستر و تیزر اولین مهرواره لب خشک آب به صورت مجازی با حضور سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی و مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، “سعید سروری”سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ضمن اشاره به هفته […]

آیین رونمایی از پوستر و تیزر اولین مهرواره لب خشک آب به صورت مجازی با حضور سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی و مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، “سعید سروری”سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ضمن اشاره به هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق بیان داشت: میزان حجم منابع آبی که در اختیار داریم محدود است و با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر که اکنون باید با عنوان تغییر اقلیم و تغییر الگوی بارندگی از آن یاد کرد نسبت به سنوات گذشته ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

 سروری افزود: با توجه به این که جمعیت کشور در حال افزایش است و نیازهای آبی افراد روز به روز بیشتر می‌شود و چون منابع آبی ما محدود و ثابت است بنابراین باید توجه بیشتری به مصرف بهینه آب داشته باشیم.

 وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب را داریم گفت: متوسط تولید گندم در هر هکتار در کشور چیزی حدود سه و نیم تن است واین در صورتی که در کشورهای همسایه با نصف مصرف آب ما دو برابر این میزان تولید محصول دارند.

وی افزود: بنابراین باید توجه بیشتری به مباحث الگوی مصرف بهینه آب داشته باشیم، و همه آحاد جامعه در این زمینه مشارکت کنند تا بتوانیم مشکل کمبود آب را حل کنیم.

 وی عنوان کرد با توجه به توان و پتانسیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جامعه هدفی که دارند و اکثر مخاطبان آن آینده‌سازان این مملکت هستند می‌توانند در این الگوسازی نقش مهمی داشته باشند.

 سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان  عنوان کرد: طی دو سال گذشته مسائلی مثل عوارض خشکسالی، نشست زمین و غیره پیش آمده لذا به همین منظور مدیریت آب و فرهنگ سازی و استفاده بهینه از آن یک مسئله مهم می باشد.

 سروری خاطر نشان کرد: در همین راستا با توجه به اسناد بالادستی که داریم از جمله سند آمایش سرزمین و سند سازگاری با کم آبی که در هر استان تدوین شده و دارای یک سری بایدها و نبایدها می‌باشد.

 وی ادامه داد: این بایدها و نبایدها زمانی به نتیجه خواهد رسید که به باور تبدیل شده و برای تبدیل این بایدها به باور باید فرهنگ سازی مناسب خصوصاً دربین کودکان و نوجوانان صورت بگیرد.

 وی افزود :انشاالله که بتوانیم با همکاری و مساعدت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این نقص را جبران کنیم و کودکان و نوجوانان ما بتوانند این فرهنگ سازی را انجام داده و در زمینه حراست و حفظ و صیانت منابع آب موثر واقع شوند.

 مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان داشت: این مهرواره به منظور ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب و ایجاد حس مسئولیت پذیری دربین کودکان و نوجوانان صورت گرفت.

“طاهره حمیدی” یکی از ارکان شکرگزاری در برابر نعمت های خالق مهربان را  مصرف صحیح  و درست آن نعمت عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی  و توجه به استفاده بهینه از آب در زندگی روزمره مهم‌ترین مسئولیت ما در برابر این نعمت الهی است، چرا که جایگزینی برای آب نمی توان یافت.

وی با اشاره به اینکه  امروزه منابع آبی در جهان هر روز کمتر می‌شود و خطر خشکسالی بشر را تهدید می کند ، گفت: استان کویری خراسان جنوبی نزدیک به ۲۰ سال است که با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می کند  و در یکی دو سال اخیر  کمبود شدید بارندگی‌ها و افزایش دمای هوا، شرایط سخت‌تری را برای این استان ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: محققان و مسئولان ارشد استانی همواره تلاش می‌کنند تا با استفاده از فناوری جدید راهی برای غلبه بر بحران خشکسالی و بحران آب پیدا کنند اما ساده ترین راه و بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم ،  صرفه جویی در مصرف آب است .

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی  در سال‌های گذشته نیز برنامه های متنوعی در جهت ترویج فرهنگ صرفه جویی و مصرف بهینه ی  آب برگزار کرده است.

 حمیدی افزود: در سطح خراسان جنوبی بالغ بر ۴۲ هزار کودک و نوجوان داریم که عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند که از این تعداد بیش از ۱۵ هزار آنها کودکان و نوجوانان روستایی هستند که هر کدام می‌توانند سفیران خوبی در زمینه فرهنگ سازی در این راستا باشند.

وی تشریح کرد:  امسال نیز هفته صرفه جویی آب بهانه ای شد تا اولین مهرواره استانی ( لب خشک آب) را  با هدف ترویج فرهنگ صرفه جویی آب بین کودکان و نوجوانان با مشارکت آب منطقه ای برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه  این مهرواره در دو بخش عکاسی و قطعه ادبی ویژه گروه سنی ۹ تا ۲۱ سال برگزار می شود ، توضیح داد: در بخش عکاسی هر شرکت کننده می تواند ۵  قطعه عکس رنگی یا سیاه و سفید و در بخش ادبی سه قطعه ادبی را برای شرکت در این جشنواره تا سی و یکم تیرماه ۱۴۰۰ ارسال کند.

کمبود آب،  تشنگی زمین،  آب،  زندگی آرامش،  اگر آب نباشد زندگی چگونه می شود،  چگونه آب را مصرف کنیم تا زندگی ادامه پیدا کند،  صرفه جویی آب در قاب عکس و… از جمله موضوعات این مهرواره است که مدیر کل کانون پرورش فکری استان به آن اشاره کرد.

حمیدی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم کودکان و نوجوانان استان ضمن مشارکت فعال در این مهرواره به عنوان سفیران نجات آب برای ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب  و حفظ این نعمت الهی برای آیندگان همت جهادی داشته باشند.