سامانه جامع هوشمندسازی بارهای کنترل پذیر رونمایی شد

   مراسم رونمایی از سامانه جامع هوشمندسازی بارهای کنترل پذیر، تولیدشده توسط شرکت توزیع نیروی برق استان فارس وشرکت کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC)، در راستای طرح ملی برق امید برگزار شد.

به گزارش برقآب معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مراسم رونمایی از سامانه جامع هوشمندسازی بارهای کنترل پذیر با اشاره به هوشمندسازی  مصرف وسایل سرمایشی در فصل تابستان، گفت:  هوشمند سازی مصرف برق در دستگاه‌های سرماساز می تواند صرفه جویی بزرگی به همراه داشته باشد و معادل۳۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی صرفه جویی می شود.

همایون حائری با بیان اینکه برای تولید هر کیلووات برق حدود ۷۰۰ یورو سرمایه گذاری می شود، افزود: مدیریت این میزان برق، دستاورد بزرگی است که با یک برنامه ریزی جامع قابل دستیابی می باشد .

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر اینکه نرم افزار و سخت افزار هوشمند سازی مصرف برق باید به تولید انبوه برسد، گفت: این دانش باید به عنوان نقطه عطفی قلمداد شود که  با بهره مندی از این سامانه و برنامه ریزی دقیق می‌توان جلوی اسراف در مصرف برق را گرفت. وی ابراز امیدواری کرد: تا اوایل سال آینده در همه شرکت های توزیع نیروی برق کشور این سامانه فعال شود.حائری در ادامه با انتقاد از برخی از اداره های دولتی به دلیل روشن کردن  ۲۴ ساعته وسایل سرما ساز در فصل تابستان گفت: با به کار گیری سامانه هوشمند سازی مصرف برق در وسایل سرما ساز و کولر ها از این پس شرکت های توزیع می توانند از راه دور و با استفاده از نرم افزار مبتنی بر وب، برق این وسایل در اداره های پر مصرف را قطع کنند که این موضوع در حال بررسی و برنامه ریزی است و در گام نخست درساختمان های شرکت های توزیع نیروی برق کشور به کار گرفته می شود .

این مقام مسئول  با بیان اینکه سالانه ۲۴ هزار مگاوات برق در سامانه های تولید سرما در کشور ما مصرف می شود گفت: این میزان معادل مصرف چهار کشور افغانستان، ارمنستان، آذربایجان و ازبکستان در نقطه اوج است.در بخش دیگری از این مراسم، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس نیز با تولیدکاملا داخلی خواندن این سامانه اظهار داشت: سامانه مذکور برای اولین بار در کشور توسط متخصصین استان فارس، با هم فکری نخبگان این شرکت و شرکت دانش بنیان کارخانجات مخابراتی ایران در راستای طرح ملی برق امید و به منظور هوشمندسازی مصارف برق ساخته شده است.

احمدرضا خسروی با بیان اینکه این سامانه درآینده  برای حفظ منابع ملی و محیط زیست کشور بسیار حائز اهمیت خواهد بود، افزود: همه مشترکان برق (اداری، تجاری، خانگی و …) می توانند از این سامانه مبتنی بر وب استفاده کنند و وسایل سرمایشی وگرمایشی  خود را از راه دورکنترل نمایند تا از هدر رفت انرژی جلوگیری به عمل آید.خسروی ابرازامیدواری کرد با  بهره گیری از این سامانه هوشمند و با آگاه سازی اثربخش، مشترکان برق به ویژه بخش خانگی بتوانند با مصرف بهینه برق از مزایای طرح ملی برق امید بهره مند گردند. رییس هیات مدیره کارخانجات مخابراتی ایران، نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: برای بستر سازی این سامانه ۶ سال تلاش شبانه روزی صورت گرفته و این امر سبب شد که جمع آوری داده ها به دلیل مهیا بودن زیرساخت های لازم بیش از ۲ ماه وقت نگیرد. جمشید آقایی، با بیان این که این سامانه بر اساس بستر IOT پیاده سازی شده خاطر نشان کرد: با بهره گیری از این سیستم هوشمند می توان مصرف مشترکین را به صورت لحظه ای رصد کرد.

وی یادآورشد: چنانچه مشترک در ساعات اوج مصرف بیش از مقدار تعیین شده مصرف انرژی داشته باشد، ابتدا اخطار دریافت  کرده و در صورت تکرار، از مدار انرژی برق برای مدت زمان های تعیین شده، خارج خواهند شد. وی کارکرد اصلی این سامانه را برای اداره هایی که بیش از اندازه استاندارد و در ساعات غیر اداری مصرف کننده برق هستند، مناسب توصیف کرد و افزود: این دستگاه هوشمند قابل نصب بر روی تمامی کنتورهای برق کنونی است و به صورت اتوماتیک و دستی قابل مدیریت می باشد.

آقایی، خاطرنشان کرد: ارسال پیام های اخطار نیز به صورت پیام های هشداری رایگان بر روی گوشی های هوشمند صورت می گیرد و از سیستم پیام کوتاه استفاده نمی شود.لازم به ذکر است در این مراسم که همزمان با بیست و هشتمین پویش هر هفته الف_ ب_ ایران برگزار شد، دکتر قادری و عزیزی نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، دکتر رضایی معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار فارس،مهندس صالحی مدیرکل دفترروابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر و مدیران عامل و سایر مقامات صنعت برق استان فارس و  شرکت کارخانجات مخابراتی ایران نیز حضور داشتند.