رفع مشکل آب ۷۹ روستا در استان زنجان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در نشست خبری مشترک مدیران عامل صنعت آب و برق استان زنجان با خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: سال گذشته ۱۷۴ روستا در استان زنجان با مشکل کم آبی مواجه بوند که امسال با اقدامات انجام شده مشکل آب  ۷۹ روستا رفع شده و اهای این روستاها ازآب […]

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در نشست خبری مشترک مدیران عامل صنعت آب و برق استان زنجان با خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: سال گذشته ۱۷۴ روستا در استان زنجان با مشکل کم آبی مواجه بوند که امسال با اقدامات انجام شده مشکل آب  ۷۹ روستا رفع شده و اهای این روستاها ازآب شرب بهداشتی و پایدار بهره مند شدند.

«علیرضا جزء قاسمی» اظهار کرد: امسال در تابستان پیش رو نیز با تمهیدات انجام شده هیچ کمبود آبی در حوزه شهری استان نداشته و در حوزه روستایی نیز پیش بینی می کنیم ۳۶ روستا با کمبود آب مواجه و نیاز به آبرسانی سیار داشته باشند.

وی تصریح کرد: امسال میزان بارندگی ها در استان زنجان نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد و نسبت به بلند مدت نیز بیش از ۳۶.۸ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: کشور عزیزمان ایران در اقلیم گرم و نیمه خشک قرار گرفته و میزان بارندگی ها در آن یک سوم میانگین جهانی است، اما در میزان مصرف آب دو برابر میانگین جهانی می باشد.

وی سازگاری با کم آبی را تنها راه گریز از شرایط حاضر عنوان کرده و افزود: متاسفانه ۹۱ درصد وسعت استان زنجان با خشکسالی خفیف تا خشکسالی بسیار شدید درگیر بوده و باید با مدیریت مصرف این شرایط را کنترل کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه از ۹۰۷ روستای استان زنجان ۶۱۸ روستا معادل ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند.

جزءقاسمی بیان کرد: سال جاری در ۵۰ سال گذشته خشک ترین سال بوده و تابستان بسیار سختی از لحاظ کمبود منابع آبی خواهیم داشت.

این مسئول با اشاره به کاهش ۶۸ درصدی میزان ورودی آب سدهای استان گفت: زنگ خطر کم آبی در استان زنجان به صدا در آمده و با همراهی اهالی رسانه و همت مردم شریف استان می توان از این بحران عبور کرد.

وی دغدغه اصلی شرکت آب و فاضلاب در خصوص تامین آب روستایی را در مناطقی عنوان کرد که آب آشامیدنی از طریق چشمه ها، قنات و چاه های نیمه عمیق تامین می گردد و به شدت تحت تاثیر شرایط اقلیمی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: مشکل کمبود آب در روستاها، بخشی مربوط به کمبود منابع آبی و بخش عمده آن نیز مربوط به عدم رعایت الگوی مصرف و استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری باغات، احشام و انشعابات غیرمجاز می باشد.