رشد ۳۴ درصدی مصرف برق در استان همدان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با گفت: امسال در مجموع کل تعرفه‌ها ۳۴ درصد رشد مصرف برق در استان را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد هستیم. به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان، شیرزاد جمشیدی در دیدار با آیت‌الله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان همدان اظهار داشت: […]

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با گفت: امسال در مجموع کل تعرفه‌ها ۳۴ درصد رشد مصرف برق در استان را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد هستیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان، شیرزاد جمشیدی در دیدار با آیت‌الله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان همدان اظهار داشت: با توجه به افزایش دمای زودرس و کاهش شدید بارندگی که موجب کاهش ۵۰ درصدی آب ورودی به سدها شده است، کشور در مقطعی دچار عدم تعادل بین تولید و مصرف شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه بخشی از تأمین برق کشور از منابع آبی است، با کمبود بارش‌ها حدود ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات ساعت از این طریق از دست دادیم، از سوی دیگر نیز تعدادی از نیروگاه‌ها در دست تعمیر بود که با توجه به گرمای زودرس هنوز وارد مدار نشده بودند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه ۲ هزار مگاوات مصرف نیز برای ماینرها در کشور پیش‌بینی شده است، گفت: برای استان همدان نیز مصرف ماینرهای غیرمجاز ۶ مگاوات پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این اتفاقات باعث بر هم خوردن تعادل بین تولید و تقاضا شده است، گفت: با توجه به اینکه میزان مصرف افزایشی است اما میزان تولید به شرح فوق دچار مشکل شده که بخشی از آن را هم از دست داده‌ایم، برای کنترل مصرف نیازمند مدیریت اضطرار بار هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان یادآور شد: در استان همدان نیز بارندگی‌های ما نسبت به بلندمدت ۳۰ درصد کاهش داشته و از ابتدای مهر ماه سال گذشته تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۴۴ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه دمای هوای استان نیز نسبت به بلند مدت ۳ درجه افزایش داشته است، عنوان کرد: با توجه به این امر مصرف برق استان در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد رشد دارد.

جمشیدی با اشاره به اجرای طرح‌های تشویقی مدیریت مصرف در تعرفه‌های مختلف تصریح کرد: از جمله این طرح‌ها انعقاد قرارداد با مشترکین صنعتی، کشاورزی و… است که سهمیه اعلامی استان در این زمینه عقد قرارداد بیش از ۱۰۰ مگاوات با مشترکین است.

وی یادآور شد: مشترکین در این طرح با انعقاد قرارداد، در ساعات پیک بار به ما کمک می‌کنند و ما نیز تخفیف‌هایی در بهای برق مصرفی آنها خواهیم داشت؛ برای مثال کشاورزان با خاموش کردن چاه‌های خود به مدت ۴ ساعت در پیک بار از پرداخت تمام بهای برق مصرفی ماهیانه خود معاف هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه تاکنون برق هیچ یک از مراکز درمانی و مراکز حساس قطع نشده است، گفت: برای ایجاد توازن بین مصرف و تولید در استان از راهکارهایی چون تعدیل روشنایی معابر شهری و بین شهری و پارک‌ها، برخورد بسیار شدید با دارندگان ماینرها و تولیدکنندگان رمز ارزهای غیرمجاز و کنترل مصرف برق در ادارات استفاده می‌کنیم.

وی یادآور شد: بر اساس برآورد شرکت توانیر حدود ۶ مگاوات ساعت در همدان تولید رمزارز وجود دارد که تاکنون یک هزار و ۸۱۸ رمزارز غیرمجاز که معادل ۳.۳ مگاوات برق مصرف می‌کردند، در استان کشف شده است.

جمشیدی با اشاره به میزان مصرف انرژی در تعرفه‌های مختلف در استان همدان عنوان کرد: میزان مصرف ما در بخش خانگی ۳۴ درصد، تجاری ۷ درصد، ادارات ۷ درصد، صنایع ۱۳ درصد، کشاورزی ۳۳ درصد و معابر نیز ۲ درصد است.

وی افزود: با مقایسه میزان مصارف در تعرفه‌های مختلف با مدت مشابه سال گذشته شاهد بیشترین رشد در تعرفه کشاورزی با ۲۰۶ درصد افزایش هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه در سایر مصارف نیز ۲۱ درصد رشد داشته‌ایم، گفت: در بخش صنعتی نیز ۱۹ درصد و در بخش اداری ۱۳ درصد افزایش داشته‌ایم که امسال در مجموع کل تعرفه‌ها ۳۴ درصد رشد مصرف برق در استان را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد هستیم.

 ضرورت ترویج و نهادینه کردن الگوی صحیح مصرف انرژی

نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه امید است با همت دوستان قطعی برق در استان نداشته باشیم، اظهار داشت: تلاش مجموعه برق همدان در عدم قطع برق بیمارستان‌ها قابل تقدیر است.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌ با بیان اینکه باید قدردان زحمات مجموعه تولید، انتقال و توزیع برق بود، گفت: مصرف برق در بخش کشاورزی افزایش بسیاری داشته که نیازمند تدبیر لازم است.

وی با اشاره به ضرورت ترویج ونهادینه کردن الگوی صحیح مصرف انرژی تصریح کرد: مدیریت مصرف در شرایط فعلی برای عبور از پیک بار نیاز صنعت برق کشور است که ما نیز از طریق تریبون نمازجمعه این موضوع را مطرح می‌کنیم.