خرید تابلو برق صنعتی

برای استفاده از تابلو برق با کاربردهای صنعتی، عمرانی – توسعه ای، صنایع پتروشیمی، میادین نفت و گاز و همچنین نیروگاهی، اکثراً از نوع تابلو برق فشار متوسط استفاده می شود. این سیستم به دو صورت فیکس و کشویی وجود دارد. تحمل سطح ولتاژ نسبتاً بالا تا ۳۶۰۰۰ ولت از ویژگی های اصلی این دستگاه است. […]

برای استفاده از تابلو برق با کاربردهای صنعتی، عمرانی – توسعه ای، صنایع پتروشیمی، میادین نفت و گاز و همچنین نیروگاهی، اکثراً از نوع تابلو برق فشار متوسط استفاده می شود. این سیستم به دو صورت فیکس و کشویی وجود دارد. تحمل سطح ولتاژ نسبتاً بالا تا ۳۶۰۰۰ ولت از ویژگی های اصلی این دستگاه است. همچنین تابلو MV می تواند به دو صورت تابلو برق عایق هوا AIS و تابلو GIS یا عایق گاز طراحی و ساخته شود.

تابلو برق صنعتی از نظر ساختار

با توجه به پیشرفت فناوری و گسترش نیازهای مشتریان، عموماً تنوع زیادی در طراحی و ساخت تابلو برق وجود دارد. بسته به وضعیت محل استفاده از دستگاه می توان دسته بندی ذیل را انجام داد:

  • ساختار Metal Clad: ساختار فلزی با بخش های مجزا
  • بدنه Metal Enclosed: ساختار تمام فلزی بسته
  • تابلو برق دیواری (روکار-توکار)
  • تابلو ایستاده چند منظوره

تفاوت تابلو برق فیکس Fixed و کشویی Withdrawable

همانند تصویر زیر، تابلو فشار متوسط ثابت یا فیکس دارای ساختاری است که در آن قطعات و تجهیزات در یک موقعیت ثابت در داخل دستگاه جانمایی شده اند. در خرید تابلو برق فیکس باید توجه داشته باشید که به منظور تعمیر هر قطعه، لازم است که آن قطعه را از سیستم جدا نمود. بنابراین این محدودیت، کار تعمیر و نگهداری تابلو برق را دشوار می کند. در عوض، مدل کشویی با ساختار ماژولار امکان حرکت رفت و برگشت بخش های مجزا از هم را فراهم می کند. در نتیجه در صورت بروز آسیب در سیستم یا نیاز به بروز رسانی تجهیزات، این کار سریعتر و ساده تر انجام می شود.

مهم ترین نکات در خرید تابلو برق صنعتی

به منظور داشتن یک انتخاب مناسب برای مجموعه تولیدی یا صنعتی خود، می بایست از خدمات مشاوره کارشناسان شرکت طراح و سازنده بهره مند شوید. اما به طور کلی فاکتورهای ذیل را در زمان خرید این دستگاه الکتریکی مدنظر داشته باشید:

  1. ابتدا نوع تابلو را مشخص کنید (ایستاده، دیواری، روکار، توکار، جعبه ای و رک).
  2. میزان ولتاژ و جریان مورد نیاز واحد خود را مشخص کنید.
  3. جنس تابلو را تعیین کنید (فولاد، استیل، آلومنیوم و …).
  4. محل نصب تابلو را مشخص کنید (درونی –بیرونی).
  5. استاندارد به کار رفته در تامین حفاظت دستگاه را بپرسید.
  6. استاندارد عدم نفوذ آب و گرد و خاک را در نظر بگیرید.
  7. به فیکس یا کشویی بودن و ساختار ماژولار تابلو دقت کنید.
  8. نوع فرآیند رنگ کاری بدنه را از پیمانکار جویا شوید.
  9. به برند تجهیزات به کار رفته و قیمت آن توجه کنید.
  10. خرید تابلو برق را فقط از شرکت های معتبر و دارای ضمانت انجام دهید.
  11. دفترچه راهنمای فنی و کاتالوگ های عمومی را از تولید کننده بخواهید.
  12. درباره خدمات پس از فروش دستگاه سوال کنید.
  13. مدت زمان مورد نیاز برای طراحی و ساخت تابلو را مشخص کنید.

مشکلات ناشی از خرید تابلو برق بی کیفیت 

فکر می کنید اگر صرفاً به علت قیمت پایین، یک شرکت یا کارگاه تولید تابلوهای برق را انتخاب کنید و موارد بالا را کنترل نکنید چه اتفاقی رخ می دهد؟ خوب است بدانید که بسیار محتمل است که دستگاهی که خریداری کرده اید و یا تجهیزاتی که با آن کنترل می شوند، در معرض آسیب جدی قرار گیرند. زیرا تابلو برق یک وسیله الکتریکی پیچیده و حساس است. بنابراین ضروری است که در برابر نوسانات جریان و ولتاژ مقاومت نموده و روش های قطع جریان به وسیله تجهیزات پیشرفته برای موارد اضطراری در آن تعبیه شده باشد. انتخاب دستگاه بی کیفیت می تواند عواقب جبران ناپذیری اعم از آتش سوزی یا انفجار را در پی داشته باشد.

برخی از آسیب های ناشی از بکارگیری سیستم نا ایمن برق شامل موارد ذیل می باشند:

  • بروز خطای سیستمی متعدد
  • اندازه گیری جریان و ولتاژ اشتباه
  • آسیب به قطعات داخلی در نتیجه اضافه بار
  • آسیب به سایر لوازمی که با تابلو برق کنترل می شوند
  • احتمال بروز آتش سوزی یا انفجار در دستگاه

قیمت تابلو برق صنعتی

مانند بسیاری از موارد مشابه، قیمت نقش تعیین کننده ای در خرید تابلو برق، بازی می کند. البته با توجه به حساسیت بالای این دستگاه و اهمیت کلیدی آن در تامین ایمن و پایدار برق، ضروری است که از شرکت هایی که قیمت های بسیار پایین تر از میانگین استعلامات قیمتی شما داده اند، دوری کنید. زیرا این کار ریسک خطرات جبران ناپذیری ناشی از استفاده از اجناس بی کیفیت و یا طراحی نادقیق به دنبال دارد.