جهش ۵ برابری توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور

رئیس سازمان ساتبا و معاون وزیر نیرو گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با جهش پنج برابری تولید برق تجدیدپذیر در کشور روبرو بوده‌ایم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “محمد ساتکین”، شنبه دوم مرداد در آیین بهره برداری از ۱۳ نیروگاه تجدیدپذیر در ۹ استان کشور با مجموع ظرفیت حدود ۳۰ مگاوات که با […]

رئیس سازمان ساتبا و معاون وزیر نیرو گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با جهش پنج برابری تولید برق تجدیدپذیر در کشور روبرو بوده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “محمد ساتکین”، شنبه دوم مرداد در آیین بهره برداری از ۱۳ نیروگاه تجدیدپذیر در ۹ استان کشور با مجموع ظرفیت حدود ۳۰ مگاوات که با حضور رئیس‌جمهور به صورت ویدئوکنفرانس در قالب پویش#هرهفته_الف_ب_ایران برگزار شد، گفت: ظرفیت کنونی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به بیش از ۹۰۳ مگاوات رسیده است که یک جهش پنج برابری را در پیش داشته است.
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر در تمامی استان‌های کشور نیروگاه تجدیدپذیر وجود دارد و در دولت‌های یازدهم و بویژه دولت دوازدهم تلاش شده است تا از تمامی ظرفیت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر استفاده شود.
معاون وزیر نیرو  تعداد سامانه‌های مختص مشترکان در مقیاس کیلووات را ۵۳۰۰ واحد نیروگاهی اعلام کرد و اظهار داشت: این مسئله نشان دهنده استفاده از تمامی ظرفیت مشترکان در اقصی نقاط کشور است.
رئیس سازمان ساتبا ادامه داد: از آنجا که حدود ۷۰ درصد برق تولیدی در این نیروگاه‌ها در ماه‌های گرم سال اتفاق می‌افتد و این موضوع انطباق زیادی با الگوی مصرف برق در کشور دارد، برق تولید شده توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر کمک شایانی به تامین برق مورد نیاز در ساعات پیک شبکه می‌کند.
ساتکین با اشاره به مزایای اقتصادی و زیست محیطی توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر، از صرفه‌جویی ۶۳۰ میلیون لیتری آب به ازای ۹۰۳ مگاوات ظرفیت توسعه یافته به صورت سالیانه خبر داد و عنوان کرد: این میزان معادل صرفه‌جویی ۵.۰۳ میلیون بشکه معادل نفت خام سوخت در سال، عدم انتشار ۲ میلیون تُن گاز دی اکسیدکربن به‌طور سالیانه است که با جذب ۱۳۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری غیردولتی انجام شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تاکنون ۱۱ هزار و ۷۴۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است، میزان اشتغالزایی تجمعی این نیروگاه‌ها را  ۵۸ هزار و ۳۰۰ نفر-سال اعلام کرد و افزود: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۹۰ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث شده در مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور بوده است.
وی در پایان با اظهار امیدواری از تداوم و توسعه مسیر پر خیر ایجادشده در دولت سیزدهم، گفت: ان شاالله این حرکت کشور را از تولید برق پاک و در دسترس برای همه مردم بهره مند سازد.