تسریع عملیات اجرایی سد آبریز کهگیلویه وبویر احمد

در سفر یکروزه رییس جمهور و هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد، صبح روز  جمعه وزیر کشاورزی به عنوان نماینده ایشان، از ساختگاه سد آبریز شهرستان کهگیلویه و بویر احمد، بازدید کرد. در این بازدید، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، گفت: با برنامه‌ریزی ‌های انجام شده، ساخت سد آبریز شهرستان کهگیلویه در […]

در سفر یکروزه رییس جمهور و هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد، صبح روز  جمعه وزیر کشاورزی به عنوان نماینده ایشان، از ساختگاه سد آبریز شهرستان کهگیلویه و بویر احمد، بازدید کرد.

در این بازدید، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، گفت: با برنامه‌ریزی ‌های انجام شده، ساخت سد آبریز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد، مشکلی ندارد و روند اجرایی آن با شتاب بیشتری ادامه می یابد .

وزیر کشاورزی، افزود: این سد یکی از طرح های مهم دولت در حوزه کشاورزی شهرستان کهگیلویه است و با توجه به اشتغالزایی و نقش محرومیت زدایی این طرح ، دولت توجه ویژه ای به ساخته شدن این طرح خواهد داشت و از همه ظرفیت ها برای احداث به موقع آن استفاده خواهد کرد.

ساداتی نژاد، اظهار داشت: با توجه به تکمیل فاز یک و ۲ مطالعاتی این سد، برنامه ریزی لازم برای تخصیص اعتبار مورد نیاز با همکاری وزارت نیرو و بانکهای عامل انجام خواهد شد.

شایان ذکر است که با ساخت این سد، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت های شهرستان های کهگیلویه و چرام انتقال می یابد .

  این سد با ارتفاع  ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می شود و  بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد.

سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است، شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.

سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.

سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می شود .

وزیر نیرو : یکی از الزامات جدی توسعه و حضور سرمایه‌گذار، فراهم بودن زیرساخت‌های مهم آب و برق است.

علی‌اکبر محرابیان” در جمع شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اهمیت سد تنگ سرخ اظهار کرد: قطعاً سرمایه‌گذار به فراهم بودن زیرساخت‌ها نگاه می‌کند و تصمیم می‌گیرد. اگر عملکرد امسال را کنار بگذارید، پروژه سد تنگ سرخ تقریبا تعطیل بوده است.

وی اضافه کرد: با روند کنونی، اجرای آن چندین سال طول می‌کشد و آن موقع نیز طول و دوره عمر مفید این پروژه تمام شده است.
وزیر نیرو ادامه داد: افتخارات بسیار زیادی در صنعت برق به‌دست آمده بود، اما در تابستانی که گذشت با توجه به شرایطی که وجود داشت، این صنعت روزهای سختی را گذراند و همه آن‌ها زیر سئوال رفت‌.
محرابیان به مدیران در خصوص اجرای پروژه‌ها توصیه کرد: باید پروژه‌ها را سرعت داده و کارگاه‌ها را فعال کنیم و از سوی دیگر نگران اعتبارات نباشید که تأمین می‌کنیم.
وی به راهکارهای متفاوت تأمین مالی پروژه‌ها هم اشاره کرد و گفت: تمامی اعتبارات وزارت نیرو مطلوب بوده و ردیف‌های بودجه تغییراتی داشتند. در حال حاضر نزدیک به ۲۰ روش برای دریافت یا جابجایی اعتبار وجود دارد. زمانی که پروژه‌ها فعال شد می‌توانید از منابع استفاده کنید.
محرابیان گفت: اگر پروژه سریع‌تر انجام شود بسیاری از هزینه‌های مازاد هم حذف می‌شود و امروز راهی جز فعال‌سازی جهادی پروژه‌ها نداریم.
وزیر نیرو با اشاره به ضرورت اولویت‌بندی پروژه‌ها گفت: باید پروژه‌هایی که اولویت بیشتری برای منطقه دارند فعال و اعتبارات را متمرکز و با زمان‌بندی منطقی به مردم تحویل دهیم.
وی با اشاره به ثمرات سفرهای استانی هیئت دولت ادامه داد: یکی از ویژگی سفرهای استانی همین اولویت‌بندی پروژه‌ها برای بهره‌مندی مردم است، اما پروژه‌های متوسط و کوچک را باید مدیران برنامه‌ریزی و عملیاتی کنند.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اگر در پی توسعه استان و رفع محرومیت هستید مهمترین درگاه آن خدمات همکاران ما در صنعت آب و برق است. تأمین آب و برق پایدار و اتصال شبکه فاضلاب در نقاط اولویت‌دار باید به‌صورت جدی دنبال شود.
وی به مسائل رفاهی کارکنان هم اشاره کرد و گفت: رسیدگی به همکاران باید مد نظر باشد، وزارت نیرو نباید به همکاران بدهی داشته باشد چرا که این موضوع معنا ندارد.
محرابیان در خصوص قانون تبدیل وضعیت ایثارگران نیز گفت: تبدیل وضعیت ایثارگران هم قانون و هم وظیفه ما است و باید انجام شود.
محرابیان با اشاره به پتانسیل مردمی در استان کهگیلویه و بویراحمد، خاطرنشان کرد: این استان مردم سر زنده‌ای دارد و این نکته مثبت باعث حرکت مدیران و دولت می‌شود که با عملکرد خوب رضایت مردم را جلب کنند.
وزیر نیرو گفت: اگر طی دو سال آینده برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد و طبق زمان‌بندی و پیوست‌های مالی مداوم پیگیری کنیم، رضایت قابل توجهی برای مردم رقم می‌خورد.
محرابیان تصریح کرد: امیدوارم در سایه همکاری تنگاتنگ با رعایت موازین مهندسی در چارچوب یک برنامه مدون بتوانیم در حوزه آب و برق در استان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم.