تحقق بازار خرده فروشی هوشمند با فناوری بلاک چین

کلیات طرح “تحقق بازار خرده فروشی هوشمند با استفاده از فناوری بلاک چین ” با رویکرد توسعه عدالت اجتماعی و مدیریت مصرف در حوزه انرژی الکتریکی در سمت تقاضا در نشست مشترک مدیرعامل، معاونین و مدیران شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد با مدیران پروژه مذکور، تشریح شد. در این نشست مهندس سبحانی پور مدیر […]

کلیات طرح “تحقق بازار خرده فروشی هوشمند با استفاده از فناوری بلاک چین ” با رویکرد توسعه عدالت اجتماعی و مدیریت مصرف در حوزه انرژی الکتریکی در سمت تقاضا در نشست مشترک مدیرعامل، معاونین و مدیران شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد با مدیران پروژه مذکور، تشریح شد.

در این نشست مهندس سبحانی پور مدیر ICT شرکت مپنا گفت: در این پروژه به دنبال ترویج فرهنگ و اصلاح الگو مصرف ضمن تحقق عدالت اجتماعی در سبد انرژی هستیم و در فاز اول آن با توجه به محدودیت ظرفیت تولید، هوشمندسازی و تنظیم بازار خرده فروشی در سمت تقاضا از اولویت هاست.
دکتر قادری مشاور شرکت مپنا نیز گفت یکی از دلایل انتخاب شهر مشهد برای اجرای این پروژه وجود زیرساخت های مناسب در شهر مشهد است. وی اظهار داشت: هدف از این پروژه، کاهش خاموشی ها در مواقع کمبود تولید، اصلاح الگوی مصرف با دو رکن ارتقاء بهره وری انرژی و پاسخگویی بار می باشد که با ایجاد بازار انرژی در سمت تقاضا در بستر بلاک چین و استفاده از قراردادهای هوشمند در هم پاسخی بارها قابل تحقق است. وی افزود: فناوری بلاک چین که امروزه در سایر بازارهای دیجیتال نظیر رمز ارزها مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند در تقسیم سبد انرژی نیز موثر واقع شود و این امر را تسهیل نماید. در پیشبرد این طرح می توان از پروژه های موفق نظیر “شبکه برق خورشیدی شهر بروکلین الگوبرداری نمود.
مهندس رمضانی مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان مشهد نیز در این جلسه گفت: با توجه به موقعیت و ویژگی های شهر مشهد باید مدلی را پیاده سازی کرد که کاهش چشمگیر خاموشی ها را بدنبال داشته باشد. وی با اشاره به اینکه بستر لازم در زمینه هوشمندسازی شبکه و ارتباط با مشتریان برای چنین پروژه هایی در مشهد فراهم است، گفت: در اجرای این طرح نیاز است به ساز و کار ایجاد انگیزه و اعتمادسازی بین بازیگران بازار توجه ویژه شود که البته بخشی از آن عزم و همراهی سایر نهادها و سازمانهای اثرگذار را می طلبد.
وی اظهار داشت: امیدواریم به واسطه دغدغه و اهمیت شکل گرفته در حوزه مصرف انرژی برق در نتیجه اقدامات مدیریت مصرف در فصل تابستان، بتوانیم با استفاده از بستر بسیار ارزشمند موجود در حوزه هوشمندسازی، با اجرائی سازی این طرح در مسیر توسعه عدالت اجتماعی، رفاه همشهریان و اصلاح الگوی مصرف گام های مؤثری برداریم.
در ادامه مهندس قاسم پور مجری طرح هوشمندسازی و کاهش تلفات شرکت ضمن ارائه اقدامات و دستاوردهای هوشمندسازی شبکه افزود : درشرکت توزیع نیروی برق مشهد به عنوان شرکت توزیع پیشرو در اجرای طرح فهام، تاکنون برای تمام مشترکین دیماندی ، تمام مشترکین واقع در ساختمان های مسکونی و یا تجاری بزرگ و همچنین تمام پست های توزیع کنتور هوشمند نصب شده است. وی اظهار داشت اقدامات هوشمندسازی شبکه براساس یک برنامه استراتژیک مدون در شرکت پیگیری می شود و در حال حاضر بستر مناسب جهت مانیتورینگ لحظه ای انرژی مصرفی مشترکین هوشمند جهت استفاده از فناوری بلاک چین در مدیریت مصرف توسط مشترکان فراهم است.