تجهیز ۸۰ درصد چاههای کشاورزی یزد به کنتور هوشمند

اولین نشست شورای حفاظت منابع آب استان با حضور استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس با مدیران مربوطه در استان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی این شرکت “محمدمهدی جوادیان زاده” در این نشست به برنامه های اجرا شده از مصوبات سال قبل اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات […]

اولین نشست شورای حفاظت منابع آب استان با حضور استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس با مدیران مربوطه در استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی این شرکت “محمدمهدی جوادیان زاده” در این نشست به برنامه های اجرا شده از مصوبات سال قبل اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات توسط همه ارگان های ذیربط در سطح استان باید منوط به نصب کنتور هوشمند مورد تائید شرکت آب منطقه ای، اجرای مدیریت مصرف بر اساس طرح تحویل حجمی برای چاههای کشاورزی مجهز به کنتور، اجرای خاموشی ۷۵ روزه برای چاههای فاقد کنتور، مشروط کردن بهره برداری مجدد از چاههای فاقد کنتور به نصب کنتور و همکاری تمام ارگانها از جمله جهاد کشاورزی و توزیع برق استان برای عملیاتی کردن این برنامه ها باشد.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد چاههای کشاورزی با همکاری همه مجموعه شورای حفاظت و کشاورزان مجهز به کنتور هوشمند شده اظهار داشت: درصد باقی مانده هم در اولویت بالای کاری است تا تبعیض و بی عدالتی در مورد آنهایی که مجهز به کنتور هوشمند بوده و مورد کنترل قرار میگیرند نسبت به کسانیکه فاقد کنتور هستند، رفع شود.

وی به طرح تحویل حجمی نیز اشاره کرد و افزود:با توجه به پتانسیل آبدهی دشتها و رعایت عدالت بین کشاورزان این طرح نیز در اکثر شهرستان های استان اجرایی شده است.

به گفته جوادیان زاده، در آزادسازی سراسری رودخانه ها ۵ رودخانه در دستور کار بوده و ۱۱۴ کیلومتر بحث شناسایی تصرفات رودخانه ها انجام شده که با کمک همکاران استانی و شهرستانی این برنامه نیز رو به پیشرفت می باشد.

جوادیان زاده به کاهش شدید بارندگی در سال آبی جاری اشاره کرد و گفت: در اکثر حوزه ها نسبت به سال گذشته و بلندمدت کاهش شدید بارش تا ۴۵ درصد نیز داشته ایم.

وی افزود:با کاهش بارش ها به تبع آن روان آبهای استان نیز که تاثیر بسیاری در تقویت سفره های زیرزمینی دارند کاهش چشمگیری داشته اند.

این مسوول به اجرای برنامه بسیار خوب و موثر رویداد آبی در استان اشاره و تاکید کرد: این طرح برای اولین بار در کشور و استان در سال گذشته آغاز شد و هرماه در یک شهرستان گفتمان دو طرفه مسئولان و مردم،جلسات هم اندیشی با ائمه جمعه،فرمانداران ونیروی انتظامی بسیار موثر واقع شد و امیدواریم امسال نیز اجرای آن مصوب شود هرچند ممکن است بعلت شرایط کرونایی با محدودیتهایی روبرو شویم.

وی از تجهیز ۵۵ درصدی چاه های صنعتی به کنتور هوشمند خبر داد و گفت مجهز کردن ۴۵ درصد باقیمانده در اولویت بالای برنامه امسال می باشد.

جوادیان زاده یادآور شد: برای برنامه سازگاری با کم آبی استان و طرح و احیاء و تعادل بخشی، بیش از ۱۱۸۰ ساعت کار کارشناسی انجام شد ضمن آنکه برای تدوین این برنامه، جلسات متعدد با جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برپا شد و در صورت اجرای عملیات آبخوان داری و آبخیزداری به میزان ۳۰میلیون متر مکعب صرفه جویی می شود.

وی ادامه داد: در حوزه شرب، بهداشت و فضای سبز نیز در سال گذشته تلاش شد تا ۱۰۰ درصد آب فضای سبز از آب شرب جدا شود که در این راستا استفاده از آب شرب برای فضای سبز کاهش  چشمگیری داشت و امیدواریم امسال با همکاری شهرداران این جداسازی آب شرب از فضای سبز را به صفر برسانیم.

در این نشست دیگر اعضاء نیز به بیان عملکردها و مسائل و مشکلات پیش روی برنامه های حفاظت پراختند.

در پایان جلسه استاندار یزد ضمن جمع بندی موضوعات مطرح شده و اشاره به پی گیری ها یی که در زمینه تامین آب صنایع کم آب در استان شده است تاکید نمود انتظار استان از وزارت نیرو این است که موضوع مهم تخصیص از تعادل بخشی استان یزد را زودتر به سرانجام برساند چرا که عملیاتی شدن این موضوع می تواند سهم بزرگی در پایداری احیاء و تعادل بخشی سفره ها داشته باشد.