تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار در خراسان جنوبی

با تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار در سال گذشته و برنامه امسال از شاخه زنی حدود ۲۵۰۰۰ اصله درخت و خسارت به محیط زیست جلوگیری شده است. به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ؛ کاهش تلفات، افزایش رضایتمندی مشترک، افزایش ایمنی کارکنان و مشترکین و جلوگیری از تخریب طبیعت با […]

با تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار در سال گذشته و برنامه امسال از شاخه زنی حدود ۲۵۰۰۰ اصله درخت و خسارت به محیط زیست جلوگیری شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ؛ کاهش تلفات، افزایش رضایتمندی مشترک، افزایش ایمنی کارکنان و مشترکین و جلوگیری از تخریب طبیعت با حذف شاخه زنی و کمک به محیط زیست از جمله مزایای اجرای این طرح است.
نقاط آلوده به سرقت انرژی و سرقت تجهیزات، مسیرهای که بیشترین افت ولتاژ را داشتند و همچنین مسیرهایی که در مسیر عوارض طبیعی از جمله اشجار واقع شده اند در اولویت این طرح قرار دارند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به عملکرد این شرکت در زمینه اجرای طرح تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار گفت:با تغییر رویکرد صنعت برق در احداث شبکه های جدید از طریق کابل خودنگهدار و همچنین عملیات تبدیل سیم به کابل خودنگهدار تاکنون بالغ بر ۱۶۰۰ کیلومتر از شبکه های توزیع برق استان معادل ۳۰ درصد شبکه های فشار ضعیف با برنامه ریزی، جذب اعتبار و اجرای برنامه های عملیاتی به کابل خودنگهدار تبدیل شده است.
مهدی دادگر با بیان اینکه بر اساس برنامه و اعتبار موجود امسال نیز پیش بینی شده است بیش از۳۰۰ کیلومتر شبکه سیمی در این راستا به کابل خودنگهدار تبدیل شود تصریح کرد: بالغ بر ۵۰۰۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف در استان خراسان جنوبیموجود است که از این بین حدود ۳۰۰۰ کیلومتر باقیمانده در برنامه تبدیل به کابل خودنگهدار قرار داده شده است.
وی افزایش قابلیت اطمینان شبکه در مقابل شرایط جوی و اتفاقات ناشی از برخورد اشیاء خارجی، کاهش انرژی توزیع نشده(خاموشی) به مقدار قابل ملاحظه وکاهش شاخص زنی و کمک به محیط زیست و همچنین کاهش خطر آتش سوزی در قالب طرح مهربانی با محیط زیست رااز جمله مزایای عمده استفاده از کابل خودنگهدار در شبکه های توزیع اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: کاهش تلفات ناشی از عبور سیم از بین شاخه های درختان،امکان استفاده از معابر باریک برای عبور شبکه و همچنین مقاوم بودن در برابر خوردگی و در نتیجه کاهش پارگی خطوط فشار ضعیف وامکان زیبا سازی فضای شهری با مخفی کردن شبکه سیمی از دیگر مزایای عمده استفاده از کابل خودنگهدار در شبکه های توزیع است.
دادگر با بیان اینکه شبکه کابل خودنگهدار به راحتی در دسترس نیست واین مهم سبب کاهش سرقت شبکه وهمچنین کاهش سرقت انرژی و در نتیجه کاهش تلفات شبکه های توزیع شده است بیان کرد: با توجه به ارتقاء و افزایش سطح مقطع کابل خودنگهدار نسبت به معادل شبکه سیمی جایگزین شده، تلفات در شبکه های توزیع به نحو مطلوبی کاهش می یابد.
وی با بیان اشاره به اینکه تلفات شبکه های توزیع در استان با توجه به اقدامات صورت گرفته ۷ درصد است و هدف سال ۱۴۰۰ برای کاهش تلفات عدد ۶.۲درصد پیش بینی شده است تصریح کرد: با اجرای طرح تبدیل سیم به کابل خود نگهدار و سایر اقدامات در حوزه توزیع برق استان این هدف عملی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت:در راستای اجرای طرح تبدیل سیم به کابل خود نگهدار در سال جاری بازطراحی و بالانس شبکه فشار ضعیف همزمان با تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار نیز در حال اجراست که بازتاب موثری در کاهش تلفات دارد.
دادگر اظهار داشت: این طرح ازابتدای سال جاری آغاز شده و در مرحله برنامه ریزی و پیش بینی اعتبار است و در شهرستانهای جنوب استان در حال اجرا است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی کمک به حفظ محیط زیست در قالب طرح مهربانی با محیط زیست راازجمله اثرات مهم محیط زیستی اجرای این طرح بر شمرد وافزود: با تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار، قطع درختان و یا شاخه های درختان در مسیر شبکه های برق به طور قابل ملاحظه ای کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه احتمال آتش سوزی درختان در مسیر شبکه های برق نیز کاهش چشمگیری یافته است بیان کرد: در راستای اجرای طرح مهربانی با محیط زیست با تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار طی سال گذشته و امسال از شاخه زنی حدود ۲۵۰۰۰ اصله درخت و خسارت به محیط زیست جلوگیری میگردد.
۲۲.۵ میلیارد تومان درآمد سرمایه گذاران سامانه های فتوولتائیک مربوط به مشترکین برق استان
در راستای دستورالعمل های ابلاغی از وزارت نیرو و به نمایندگی از سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی ایران (ساتبا) شرکت توزیع برق استان همگام با سایر شرکت های توزیع در سطح کشور فرآیند خرید تضمینی برق از مشترکانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در زمینه انرژی خورشیدی بودند را انجام داده است.
از ابتدای سال ۹۶ تا کنون ۴۵۹ مشترک در اقصی نقاط استان اقدام به سرمایه گذاری نموده وهم اکنون نزدیک به ۴.۷ مگاوات برق استان از طریق سامانه های فتوولتائیک تولید می شود.
بهره برداری ۴۵۹ نیروگاه خورشیدی در استان
مهدی دادگر مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از بهره برداری ۴۵۹ نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه در استان خبر داد و گفت : اغلب نقاط استان خراسان جنوبی ظرفیت سرمایه گذاری در خصوص انرژی های خورشیدی را دارد.
مهندس دادگر به شرایط ایده آل استان در خصوص سرمایه گذاری در حوزه برق خورشیدی اشاره داشت و افزود: وجود بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال، آب و هوای صاف با حداقل آلودگی، میانگین دمای مناسب، و شرایط واحد های مسکونی مناسب از نظر مساحت پشت بام از دیگر ویژگی هایست که عرصه سرمایه گذاری برای خانوارهای شهری و روستایی را ایجاد می کند.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان از درآمد ۲۲ میلیارد تومانی سرمایه گذاران نیروگاه های کوچک مقیاس محدود به ظرفیت انشعاب در انرژی های خورشیدی خبر داد و اظهار داشت: مجموع ظرفیت تولید ۴۵۹ نیروگاه خورشیدی استان ۴.۷ مگاوات می باشد که از ابتدای اتصال به شبکه در استان ۱۵ هزار و ۴۰۸ مگاوات ساعت انرژی برق تولید شده است.
وی با تاکید بر نقش تولید انرژی های پاک از جمله انرژی خوشیدی بیان داشت: علاوه بر انرژی تولید شده و بهای آن که در دوره های مختلف به سرمایه گذاران محترم پرداخت گردید، این نیروگاه ها در زمینه محیط زیست نیز نقش فوق العاده چشمگیر و باارزشی دارند.
دادگر با اشاره به اینکه با تولید این میزان انرژی تاکنون از انتشار بالغ بر ۱۱ هزار تن گازهای گلخانه ای جلوگیری شده است افزود: از ابتدای سال ۹۶ تا پایان سال ۹۹ بابت تولید ۱۵ هزار و ۴۰۸ کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق در مصرف ۳.۵ میلیون لیتر آب و همچنین ۴.۵ میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این شرکت آمادگی دارد با مشترکانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی باشند به نیابت از ساتبا قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی را امضاء و به محض تولید برق و اتصال نیروگاهشان به شبکه برق بهای برق تضمینی را به حساب آنها واریز نماید.
وی همچنین خاطر نشان کرد علاوه بر سامانه های فتوولتائیک اشاره شده که مربوط به مشترکین برق استان می باشد، ۳ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۸ مگاوات نیز در استان در حال تولید هستند که با این حساب مجموع ظرفیت نیروگاه های خورشیدی متصل به شبکه ۲۲.۷ مگاوات می باشد.