تبخیر حجم قابل توجهی از آب مخزن سدهای استان ایلام

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: به ازای هر درجه گرمی هوا، حجم قابل توجهی از آب سدهای استان به صورت تصاعدی و بدون استفاده تبخیر می شود. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای ایلام؛ مهندس علی پوراحمد افزود: در طول سال حدود ۳۶۰۰ میلیمتر از ارتفاع آب ذخیره مخازن سدهای […]

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: به ازای هر درجه گرمی هوا، حجم قابل توجهی از آب سدهای استان به صورت تصاعدی و بدون استفاده تبخیر می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای ایلام؛ مهندس علی پوراحمد افزود: در طول سال حدود ۳۶۰۰ میلیمتر از ارتفاع آب ذخیره مخازن سدهای ایلام تبخیر می شود.

وی ادامه داد: افزایش بی سابقه دما و کاهش بارندگی ها در سال آبی جاری، توازن بین منابع و مصارف آب را به هم زده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام تصریح کرد: باید توجه نمود که این مهم به سبب بالا بودن دمای هوا بخصوص در شهرستانهای جنوبی استان، حادتر است چرا که در سد مخزنی دویرج کاهش ارتفاع آب معادل ۲۱ میلیون متر مکعب است و این کاهش در سایرسدهای استان نیز به تناسب وجود دارد.

مهندس پوراحمد تاکید کرد: این افزایش بی سابقه دمای هوا علاوه بر تاثیر در مصرف آب شرب، مصرف آب دربخش های صنعت و کشاورزی را نیز افزایش داده است.

وی با تاکید بر اینکه در این راستا اقدامات اضطراری مطابق مصوبات کارگروه ملی و استانی سازگاری با کم آبی  میبایست در دستور کار متولیان امر و مصرف کننده گان قرار گیرد، اظهار داشت: با رعایت صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف دربخش کشاورزی و شرب، بازچرخانی آب در بخش صنعت و استفاده از پساب و آبهای خاکستری، می توان بحران پیش رو را به درستی مدیریت نمود .

مدیر عامل آب منطقه ای ایلام در پایان با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال پاییز کم بارشی داشته باشیم، خاطر نشان ساخت : با محدود کردن کشت تابستانه در پایاب برخی از سدها، بستر سازی کشت استراتژیک پاییزه فراهم می شود.