بومی‌سازی قطعات کلیدی نیروگاه بندرعباس

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس ضمن اشاره به تعامل این واحد صنعتی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای بومی‌سازی بسیاری از قطعات حساس بیان داشت: این نیروگاه هیچ‌گونه دخل و تصرفی در تعیین میزان سهمیه گاز و جلوگیری از مازوت سوزی ندارد. به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان، حسین سلیمی مدیرعامل نیروگاه بندرعباس […]

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس ضمن اشاره به تعامل این واحد صنعتی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای بومی‌سازی بسیاری از قطعات حساس بیان داشت: این نیروگاه هیچ‌گونه دخل و تصرفی در تعیین میزان سهمیه گاز و جلوگیری از مازوت سوزی ندارد.
به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان، حسین سلیمی مدیرعامل نیروگاه بندرعباس ، با بیان اینکه نیروگاه بندرعباس نیروگاهی با قدمتی بالغ‌بر ۴۰ سال است، اذعان داشت: نیروگاه حرارتی برق بندرعباس بزرگ‌ترین نیروگاه جنوب شرق کشور است که نقش مهمی در تأمین برق کشور و صنایع بزرگ استان دارد.

وی ادامه داد: نیروگاه بندرعباس از اولین مراکز صنعتی استان است که در ابتدای احداث و راه‌اندازی برای مصارف صنعتی برنامه‌ریزی‌شده بود و امروز خوشبختانه نزدیک به ۵۰ درصد نیاز استان را مرتفع می‌کند.

سلیمی افزود: یکی از افتخارات ما این است که توانستیم با تیکه بر دانش بومی و اعتماد به نیروی جوان ایرانی بسیاری از قطعات کلیدی نیروگاهی را بومی‌سازی کنیم که این مسئله علاوه شکست تحریم و موانع بر سر راه تأمین قطعات، باعث صرفه جوی ارزی و اشتغال‌زایی در کشور شد.

وی بومی‌سازی این قطعات را از مهم‌ترین اقدامات در رفع موانع تولید برشمرد و اضافه کرد: طی سالیان اخیر با کمک دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان بالغ‌بر یک هزار و ۳۰۰ قطعه بومی‌سازی شده است که این مسئله برگ زرینی در کارنامه نیروگاه بندرعباس خواهد بود.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس در ادامه به مسئولیت‌های اجتماعی این واحد صنعتی اشاره و تشریح کرد: همواره سعی ما بر این بوده است تا در کنار مردم استان باشیم و تمام توان خود در راستای آسایش هم‌وطنان به‌ویژه مردم هرمزگان به کار ببریم.

وی به کاشت یک هزار و ۵۰۰ درخت از انواع درخت‌های محلی برای تقویت و احیای محیط‌زیست و فضای سبز بندرعباس اشاره کرد و ادامه داد: تقریباً هم‌زمان با شروع کرونا در کشور و استان، واحد کلرزنی نیروگاه نیز بعد از ۱۵ سال به بهره‌برداری رسید که علاوه بر تأمین نیاز نیروگاه، توانستیم کلر را برای ضدعفونی در اختیار ادارات، نهادها و گروه‌های متقاضی قرار دهیم.

حسین سلیمی معیشت و زندگی کارگران این واحد صنعتی را از اولویت‌های کاری خود برشمرد و گفت: همکاران ما در واحد تولید در وضعیت دشوار آب و هوایی مشغول به کارند تا برق پایدار را برای شهروندان تأمین کنند.

وی بابیان اینکه تمام کارکنان صنعت برق استان از نیروهای بومی و ماندگار هستند، ادامه داد: کارکنان نیروگاه بندرعباس از تمام توان خود برای مردم سرزمینشان مایه گذاشته‌اند که این حجم از ایثار تنها برحسب وظیفه نیست بلکه عشق به کار و خدمت است که این افراد را برای رفاه حال هم استانی‌ها پای‌کار آورده است.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس تفاوتی در میزان بار مصرفی در تابستان و پاییز قائل نشد و گفت: یکی از موارد توسعه و رشد صنعتی در هر کشور افزایش مصرف است که در استان نیز شاهد آن هستیم و با توسعه صنایع استان، از حجم کار ما در فصل سرد سال نیز کاسته نمی‌شود.

وی نیروگاه بندرعباس را یکی از چهار نیروگاه مهم کشور و از ارکان اصلی تولید برق پایدار در کشور برشمرد و تشریح کرد: هر چه تولیدات ما و تعداد نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد به همان میزان نیز مصرف برق افزایش پیدا می‌کند و از میزان مصرف مشترکان خانگی و صنایع کاسته نمی‌شود

سلیمی در ادامه به مشکلات زیست‌محیطی حاصل از سوخت مازوت اشاره و تصریح کرد: نیروگاه بندرعباس هیچ‌گونه دخل و تصرفی در تعیین میزان سهمیه گاز ندارد و این مسئله در پایتخت مدیریت می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه بسته به شرایط کشور و میزان مصرف گاز این سهمیه متفاوت خواهد بود، گفت: در حال حاضر از ۱۶ مشعل نیروگاه، چهار مشعل در حال سوزاندن مارزوت هستند، بااین‌حال میزان گوگرد این سوخت در استان نسب به استان‌های دیگر شرایط بهتری دارد.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس مسائل زیست‌محیطی را اولویت این واحد دانست و تأکید کرد: تمام تلاش ما این است که با بهینه کردن تجهیزات و بهبود عملکردشان از میزان آلایندگی نیروگاه بکاهیم، این تنها کاری است که می‌توانیم انجام دهیم زیرا تعیین سهمیه گاز فراتر از اختیارات ما است.

وی ادامه داد: بالغ‌بر ۵۰ میلیارد تومان برای بهبود عملکرد و اقدامات در راستای کاهش آلایندگی هزینه شده و نیاز است برای تخصیص میزان گاز به استانی مانند هرمزگان که در زمستان افزایش مصرف گاز چندانی ندارد چاره‌ای اساسی اندیشیده شود تا در حق مردم استان اجحافی صورت نگیرد.

سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: همواره انگشت آلایندگی به سمت نیروگاه بندرعباس دراز است حال‌آنکه برخی تصمیمات از حوزه ما خارج است و نیازمندیم در بررسی منشأ آلایندگی‌ها تجدیدنظر صورت گیرد تا تنها نیروگاه بندرعباس متهم نشود.