۵ طرح زیربنایی برق منطقه ای اصفهان به بهره برداری رسید

در هفته سوم طرح پویش الف – ب – ایران در سال 1400 بهره برداری از 8 پروژه مهم صنعت آب و برق در قالب 6 طرح در استانهای اصفهان ،کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری با حضور دکتررضا اردکانیان وزیر نیرو از طریق ویدئو کنفرانس آغاز شد.

به گزارش برقآب و به نقل از روابط عمومی برق منطقه ای اصفهان، در سومین هفته طرح پویش الف – ب – ایران و با حضور دکتررضا اردکانیان وزیر نیرو، مهندس غلامی معاون عمرانی استانداری اصفهان و جمعی از مسئولین محلی در سالن دکتر حسابی  ، همزمان با بهره برداری از چندین طرح صنعت آب و برق در سراسر کشور، ۵ طرح زیربنایی برق منطقه ای اصفهان با اعتباری بالغ بر۵۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسید .

دکتر اردکانیان وزیر نیرو در این مراسم گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ پویش هر هفته الف – ب ایران را به صورت هفتگی جهت افتتاح ۲۹۰ پروژه با سرمایه گذاری ۶۶ هزار میلیارد تومان برنامه ریزی کرده ایم تا مثل سال قبل این پویش بطور کامل انجام گیرد.

وزیر نیرو ادامه داد: در سال ۹۹ نیزبه حمد خدا و تلاش همکاران توانستیم تا نیمه مرداد ۱۶۷ طرح با سرمایه گذاری۴۴ هزار میلیارد تومان و از نیمه مرداد تا پایان سال نیز۱۲۳ طرح با سرمایه گذاری ۲۲ هزار میلیارد تومان را شامل پروژه های سد سازی ،شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی،تصفیه خانه ،آبرسانی پایدار روستایی ،نیروگاههای حرارتی و تجدید پذیر و ایجاد پست و خطوط انتقال برق را به بهره برداری برسانیم.

دکتر اردکانیان در پایان سخنانش گفت: امسال با توجه به کاهش بارندگیها، شرایط متفاوتی نسبت به سال گذشته خواهیم داشت و ۴۰ درصد نسبت به سال آبی گذشته کاهش داشته ایم که امیدوارم با همکاری مردم و دستگاههای اداری تابستان امسال را نیز با موفقیت پشت سر بگذاریم که البته این محدودیت با توجه به در مدار نبودن نیروگاههای برقابی شامل صرفه جویی در مصرف برق نیز میشود.

در ادامه مهندس غلامی معاون عمرانی استانداری اصفهان طی سخنانی خطاب به وزیر نیرو گفت:اقدام ارزشمند وزارت نیرو با طرح پویش الف- ب ایران هم موجب یک نظم و انضباط مستمر در برنامه ریزی برای افتتاح طرحهای توسعه ای و عمرانی در این وزارتخانه شده و هم ایجاد انگیزه و رقابت سالم و سازنده را در سطح دستگاههای اجرایی استانها به وجود آورده است.

مهندس غلامی افزود: تسریع در اتمام پروژه های نیمه تمام توسعه نیروگاه شهید منتظری و تکمیل بخش بخار نیروگاه جنوب اصفهان که منجر به تولید ۵۰۰ مگاوات برق در استان خواهد شد و ایجاد زیر ساخت موردنیاز مناطق صنعتی و صنایع کوچک در استان همچنین تامین سوخت با آلایندگی حداقل با توجه به شرایط آب و هوایی استان و اصلاح نرخ نیروگاههای تجدیدپذیر و تولید پراکنده جهت ترغیب سرمایه گذاران در این بخش از دیگر مواردی است که احتیاج به توجه ویژه جنابعالی دارد .

معاون عمرانی استانداری اصفهان در پایان گفت: ما در آخرین طرح پویش روزهای پایانی سال گذشته شاهد آب شرب به ۹۳ هزار نفر در روستاهای محروم استان بودیم که مراتب تشکر استاندار و مردم شریف استان اصفهان را از شما و همکارانتان در وزارت نیرو داریم.

در ادامه مهندس رسول موسی رضایی مدیرعامل برق منطقه ای اصفهان  پروژه های قابل افتتاح این شرکت را در سومین هفته طرح پویش الف – ب – ایران به شرح ذیل اعلام کرد و گفت برای طرحهای مذکور که دو طرح از آنها توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است مبلغ ۵۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

مهندس موسی رضایی افزود : خط ۴ مداره ۶۳ کیلوولت منشعب از پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت هسنیجه به طول ۲۰ کیلومتر مدار و تعداد۳۰ عدد دکل با هدف تامین برق پایدار و مطمئن برای مشترکین صنعتی و تغذیه پستهای ۶۳ کیلوولت شهرک صنعتی علویجه ، سیمان ساروج ،هسنیجه با هزینه ای معادل ۱۵میلیارد تومان احداث گردیده است .

مدیرعامل برق منطقه ای اصفهان اذعان داشت:  پست۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت هسنیجه  با اعتباری معادل ۳۲۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۱۹ هکتار با دو قسمت ۴۰۰ و ۶۳ کیلوولت در مجاورت شهرک بزرگ صنعتی اصفهان ،یکی از پروژه های مهم و زیربنایی صنعت برق اصفهان است که دیماه سال گذشته به بهره برداری رسید.

وی گفت: پست مذکور یکی از ۵ پست است که با اعتبار بانک توسعه اسلامی و با هدف افزایش پایداری شبکه سراسری ،کاهش افت ولتاژ مصارف صنعتی ، تامین دیماند مصرفی متقاضیان ومشترکین مناطق شمال اصفهان و افزایش قابلیت اطمینان برق رسانی به مشترکین و تغذیه ایستگاههای ۶۳ به ۲۰ کیلوولت مورچه خورت ۱، شهرک بزرگ صنعتی ۱ و۲ ، هسنیجه ،علویجه،آزادگان ،سیمان ساروج و نورد لوله کاویان احداث گردیده  و برق ایستگاه مذکور از ورود و خروج خطوط  ۴۰۰ کیلوولت نیروگاه شهید منتظری-پست ۴۰۰ کیلوولت گلپایگان تامین میگردد.

مهندس موسی رضایی خط ۴ مداره ۶۳ کیلوولت منشعب از پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت سپاهان را دومین طرح این شرکت معرفی کرد و گفت: این خط به طول ۲۰ کیلومتر مدار و تعداد۳۰ عدد دکل با هدف تامین برق پایدار و مطمئن برای مشترکین صنعتی و تغذیه پستهای ۶۳ کیلوولت جاده نایین و لاله هسنیجه با هزینه ای معادل ۱۵میلیارد تومان احداث گردیده است .

وی اضافه کرد:  پست ۴۰۰ به۲۳۰و۴۰۰ به ۶۳کیلوولت سپاهان در مجاورت فرودگاه در شمال شرق اصفهان در زمینی به مساحت ۱۵  هکتار احداث گردیده و با ظرفیت  ۸۰۰  مگاولت آمپر در سه سطح ولتاژ  ۴۰۰  ، ۲۳۰  و ۶۳  کیلوولت به عنوان یکی از بزرگترین ایستگاه های برق ۴۰۰  کیلوولت منطقه و از پروژه های استراتژیک و ملی صنعت برق کشور محسوب می گردد.

مدیرعامل برق منطقه ای اصفهان ادامه داد:  این پست شامل دو ترانسفورماتور ۴۰۰ به ۲۳۰ کیلوولت و دو  ترانسفورماتور  ۴۰۰  به ۶۳ کیلوولت هر کدام با ظرفیت نامی ۲۰۰  مگاولت آمپر ، دو فیدر خط  ۴۰۰  کیلوولت  ،  ۴  فیدر ۲۳۰  کیلوولت ، ۱۴  فیدر خروجی ۶۳  کیلوولت می باشد و  مجهز به  سیستم کنترل  DCS  بوده و در فروردین ماه سال ۹۳ به بهره برداری رسید .

مهندس موسی رضایی گفت : سومین پروژه مورد افتتاح امروز احداث ۲ بی ۶۳ کیلوولت در پست ۶۳ به ۲۰ کیلوولت فارسان در استان چهارمحال و بختیاری جهت است که  تغذیه پست ۶۳ به ۲۰ کیلوولت دشتک و با هدف تامین برق پایدار برای مشترکین صنعتی و تجاری و تغذیه پست دشتک با هزینه ای معادل ۹ میلیارد تومان احداث گردیده است .

وی گفت : نیروگاه خورشیدی طالخونچه با تولید یک مگاوات ساعت انرژی الکتریکی به مساحت ۲ هکتار با تعداد ۳ هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی ۳۲۵ واتی به ظرفیت ۷۵کیلووات  و اشتغال زایی ۱۲ نفر مستیم و ۳۰ نفر غیر مستقیم  با هزینه ای بالغ بر ۸ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی احداث گردیده است.

مهندس موسی رضایی ادامه داد: نیروگاه خورشیدی زادافشار در شهرستان تیران و کرون آخرین پروژه قابل افتتاح امروز است که با تولید با تولید یک مگاوات ساعت انرژی الکتریکی ، و اشتغال زایی ۱۲ نفر مستیم و ۳۰ نفر غیر مستقیم با هزینه ای بالغ بر ۸ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی احداث شده است .

شایان ذکر است : با راه اندازی نیروگاههای تجدید پذیر مذکور مقدار  ۱ میلیون متر مکعب سوخت گاز طبیعی در سال صرفه جویی شده و  از انتشار ۴ هزار و ۲۰۰ تن گازهای گلخانه ای در محیط زیست جلوگیری میشود.

مدیرعامل برق منطقه ای اصفهان افزود: همچنین ۱۰ مگاوات دیگر شامل ۱ نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی تا پایان دولت دوازدهم در این استان به مرحله بهره­برداری خواهد رسید که این عدد تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۲ مگاوات می­رسد.

مهندس موسی رضایی در پایان گفت:  در حال حاضر ظرفیت نیروگاه­های تجدیدپذیر احداث شده در استان اصفهان ۹۴/۲۸ مگاوات است که این نیروگاه ها شامل ۴۵/۱۴ مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۸/۲ مگاوات نیروگاه برق آبی، ۶۶/۰ مگاوات نیروگاه بادی و ۰۳/۱۱ مگاوات سامانه­های خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب مشترکین می­باشند.

شایان­ذکر است تعداد نیروگاه­های خورشیدی پشت­بامی (کوچک مقیاس) نصب شده در استان اصفهان ۵۷۹ سامانه هستند و پیش­بینی می­گردد این عدد تا پایان سال به ۷۰۰ سامانه برسد.

در پایان گفتنی است کاهش آلودگی هوا از اصلی ترین مزایای استفاده از انرژی های تجدید پذیر است و این امر باعث کاهش تولید گازهای گلخانه ای که تاثیرات جهانی نیز دارد خواهد شد.