بهره برداری از ۴۷۰ پروژه توزیع برق در منطقه ۵ کشور

بهره برداری از ۴۷۰ پروژه در ۷ شرکت توزیع نیروی برق کشور در منطقه ۵ به میزبانی خراسان شمالی، هم زمان با نخستین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سال ۱۴۰۰ با دستور وزیر نیرو و به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد. به گزارش  روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی، در نخستین هفته اول پویش#هرهفته-الف-ب-ایران […]

بهره برداری از ۴۷۰ پروژه در ۷ شرکت توزیع نیروی برق کشور در منطقه ۵ به میزبانی خراسان شمالی، هم زمان با نخستین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سال ۱۴۰۰ با دستور وزیر نیرو و به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد.

به گزارش  روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی، در نخستین هفته اول پویش#هرهفته-الف-ب-ایران در سال ۱۴۰۰، بهره برداری از ۵ طرح بزرگ توزیع برق کشور در قالب ۸ هزار و ۱۴۲ پروژه توسعه، احداث، اصلاح و بهینه سازی شبکه برق در ۳۱ استان با سرمایه گذاری ۲۹۰۰ میلیارد تومان آغاز شد.

از این تعداد ۴۷۰ پروژه در شرکت های توزیع نیروی برق کشور در منطقه ۵ با مبلغ سرمایه گذاری ۳.۹۶۶ میلیارد ریال در ۷ شرکت توزیع نیروی برق کشور شامل مازندران، غرب مازندران، گلستان، گیلان، سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی افتتاح شد. در این آیین، شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی به میزبانی و نمایندگی از ۷ شرکت توزیع نیروی برق کشور از محل دیسپاچینگ این شرکت، با حضور مهندس« هوایی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گزارش پروژه های قابل افتتاح را ارائه کرد.

اهم پروژه های ساخت و ساز در نخستین هفته اول پویش #هر هفته الف- ب- ایران در سال ۱۴۰۰ در ۷ شرکت توزیع نیروی برق کشور در منطقه پنج در خصوص تامین برق، اصلاح و بهینه سازی شبکه های شهری و روستایی، طرح های کاهش تلفات، توسعه و بهبود روشنایی معابر، مدیریت مصرف، تعویض کنتور و ایجاد قدرت مانور است.
مقام ارشد وزارت نیرو در این پویش که به طور هم زمان در ۳۱ استان برگزار شد، برخی پروژه های افتتاح شده در این آیین را شامل ۸ هزار کیلومتر تبدیل شبکه سیمی به کابل های خودنگهدار، ۹ هزار کیلومتر مدارهای انتقال توزیع برق، ۱۱ هزار دستگاه ترانسفورماتور توزیع و برق رسانی به ۶۰۰ هزار مشترک جدید را در کنار انبوهی از طرح های ساز وکاری با صرف اعتبار ۲۹۱۳ میلیارد تومان ذکر کرد. دکتر «رضا اردکانیان» ادامه داد: این پویش تا پایان فروردین ماه به صورت هفتگی ابلاغ خواهد شد و طرح های معین صنعت آب و برق تا پایان دولت دوازدهم و همچنین تا پایان سال به مدار بهره برداری خواهد رسید. وی با اشاره شعار امسال که سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، ابراز امیدواری کرد که در این وادی بتوانیم گام های مهم برداریم.
مدیر عامل شرکت توانیر نیز در این مراسم سال ۱۴۰۰ را سالی بسیار مهم برای صنعت برق عنوان کرد و با اشاره به پویش #هر هفته الف-ب- ایران گفت: این پروژه ها در همه استان ها آغاز شده و شروع پویش در سال ۱۴۰۰ بیان گر این نکته مهم است که وزارت نیرو به همه مردم در کل کشور توجه دارد و همه خدمات را در کل کشور توسعه می دهد.
مهندس«متولی زاده» به سختی ها و مشکلات وزارت نیرو در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته تابستان بسیار گرمی را پشت سر گذاشتیم و در زمستان نیز از نظر تأمین سوخت نیروگاه ها با مشکل مواجه شدیم اما با عنایت خداوند و تلاش همکاران سالی پرافتخار را سپری کردیم. وی ادامه داد: صنعت برق در سال ۱۴۰۰ برای تحقق و اجرای فرامین مقام معظم رهبری آمادگی کامل دارد و با حداکثر ظرفیت بودجه سال ۱۴۰۰ شاهد اتفاق های مبارکی به ویژه در شهرک های صنعتی باشیم و خدمتگزاری در مناطق محروم، روستاها و عشایر نیز ابعاد وسیع خواهد یافت. مدیر عامل شرکت توانیر، هماهنگی با صنایع و بخش کشاورزی، استفاده از پتانسیل برق امید و شناسایی و برخورد با رمز ارزهای غیر مجاز برخی دیگر از برنامه های این شرکت در سال جاری نام برد و گفت: با اجرای برق امید در چند ماه گذشته بیش از ۷ میلیون مشترک با رعایت الگوی مصرف مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی شدند همچنین تعداد مشترکین پر مصرف به دلیل توجه و رعایت اصول مصرف نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش یافت. وی به پایدار بودن کنترل رشد پیک بار نیز اشاره و اظهارکرد: این مهم تا کنون با تشویق مشترکین محقق شده است اما برای ادامه آن ضرورت دارد تا علاوه بر سیاست های تشویقی، سیاست های بازدارنده و اقدام عملی مانند تعرفه پیک بحرانی اعمال شود. وی به ضرورت شروع نهضت بهینه سازی مصرف در خصوص لوازم مصرفی مردم تاکید کرد که هم از نظر اقتصاد مقاومتی و هم رونق تولید می تواند این سیاست را پایدار کند.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی هم در این آیین به نمایندگی از ۷ شرکت توزیع نیروی برق منطقه ۵ کشور به سرمایه گذاری ۳.۹۶۶ میلیارد ریالی در ۷ شرکت توزیع نیروی برق کشور شامل مازندران، غرب مازندران، گلستان، گیلان، سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی اشاره و بیان کرد: در این منطقه ۴۷۰ پروژه با صرف اعتبار ۳۹۷میلیارد تومان شامل احداث ۶۶۰کیلومتر شبکه فشار متوسط، احداث هزار و ۲۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف، نصب بیش از ۲ هزار دستگاه پست هوایی و زمینی با مجموع قدرت ۲۷۰مگاولت آمپر، تعداد بیش از یک صد هزار مشترک در نیمه دوم سال ۹۹ برق دار شد.
مهندس«علیرضا صبوری» از پروژه تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار در خراسان شمالی و تبدیل این استان به نخستین استان سبز کشور به عنوان پروژه ای فاخر یاد کرد و نصب بیش از ۴۱ هزار دستگاه چراغ LED خیابانی را پروژه ای خاص دانست که با بهره برداری آن عملا معادل یک نیروگاه تجدید پذیر با ظرفیت ۲.۹ مگاوات به ظرفیت تولید به صورت مجازی در خراسان شمالی افزوده شده است. وی در این جلسه برخی دستاوردهای نصب این چراغ ها را برشمرد و افزود: ظرفیت منصوبه چراغ های معابر استان از ۸.۶ مگاوات به ۵.۷ مگاوات کاهش یافت، همچنین نسبت توان منصوبه چراغ های معابر به پیک هم زمان استان از ۳.۲ درصد به ۲.۱ درصد کاهش پیدا کرد و ضمن ارتقای کیفیت روشنایی معابر خیابان ها، شاهد کاهش ۳۹ درصدی انرژی مصرفی در بخش معابر هستیم. به گفته مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان، با نصب ۴۱ هزار دستگاه چراغ LED سهم مصرف انرژی بخش معابر استان از کل انرژی دریافتی از ۴.۱۵ درصد به ۲.۵ درصد کاهش پیدا کرد. وی متذکر شد: محاسبات اقتصادی نشان می دهد اگر ۲.۹مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را بر اساس نرخ مصوب شورای اقتصاد محاسبه کنیم، سالیانه ۱۵۲ میلیارد ریال به دلیل نصب این چراغ ها صرفه جویی ریالی انجام شده است.
مهندس «صبوری» در این آیین پیشنهاد اختصاص سالیانه ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل ظرفیت ماده ۱۲قانون تصویب رفع موانع تولید برای خرید ۵۰۰ هزار دستگاه چراغ LED در صنعت برق و همچنین اختصاص مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای خراسان شمالی را برای پاک سازی ۱۰۰ درصدی معابر استان از وجود چراغ های پرمصرف ارائه داد.
وی به پروژه های این پویش در شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی نیز اشاره و بیان کرد: احداث ۶۰ کیلومتر شبکه توزیع و نصب ۹۹ دستگاه پست هوایی و زمینی توزیع با سرمایه گذاری ۱۷۷.۳۸۶ میلیون ریال با هدف تامین برق متقاضیان و افزایش ظرفیت شبکه، اصلاح و بهینه سازی ۵۰ کیلومتر شبکه توزیع و تقویت ۱۰ دستگاه پست توزیع با صرف اعتبار ۶۶.۵۱۷ میلیون ریال به منظور افزایش تاب آوری شبکه توزیع، نصب و جایابی بهینه ۴۸ دستگاه تجهیزات قطع کننده هوشمند شبکه فشار متوسط با سرمایه گذاری ۵۷.۶۰۰ میلیون ریال برای افزایش قدرت مانور و قابلیت اطمینان شبکه توزیع خراسان شمالی و همچنین نصب ۴۱ هزار دستگاه چراغ خیابانی LED با صرف اعتبار۲۹۷.۰۰۰ میلیون ریال به منظور ارتقای کیفیت روشنایی معابر شهری به بهره برداری خواهد رسید.
در این آیین شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی جزو استان های برگزیده در بخش های توسعه سامانه نظارت مکانیزه طرح ها (سنم)، جایگزینی شبکه فرسوده مسی با کابل خودنگهدار، رتبه برتر در ارزیابی عملکرد شاخص های کلیدی معرفی شد.