بهره برداری از ۱۰۴۰ هکتار اراضی پایاب سد آغ چای

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اجرای ۹۰۰ هکتار شبکه آبیاری پایاب سد آغ چای طی کمتر از ۲ ماه در شمال استان گفت: تا ۲۰ آبان امسال نیز هزار و ۴۰ هکتار دیگر مورد بهره برداری قرار می گیرد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی یاسر […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اجرای ۹۰۰ هکتار شبکه آبیاری پایاب سد آغ چای طی کمتر از ۲ ماه در شمال استان گفت: تا ۲۰ آبان امسال نیز هزار و ۴۰ هکتار دیگر مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی یاسر رهبردین در جلسه ای شورای هماهنگی دستگاه نظارتی با هدف بررسی وضعیت شبکه آبیاری و زهکشی آغ چای در محدوده شهرستان پلدشت و سد و شبکه کرم آباد برگزار شد، افزود: در حال حاضر تامین آب برای کشت پاییزه توسط این شرکت در حال انجام است از سازمان جهاد کشاورزی درخواست داریم در راه انذاری آب داخل مزارع تسریع کند.

وی اضافه کرد: اراضی پایاب سد آغ چای، هشت هزار و ۵۰۰ هکتاربرآورد می‌شود که از این میزان، سه هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی بهبود شهرستان چایپاره و مابقی اراضی توسعه بین شهرستان های چایپاره و پلدشت است.

وی با اشاره به بازشدن کد اجرایی از طرح جهش تولید برای  زمین های پایاب ادامه داد: امسال براساس پیگیری های انجام شده برای این اراضی شبکه آبی سد آغ چای بیش از ۳۵ میلیارد اعتبار تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی تأکید کرد: براساس منویات مقام معظم رهبری این طرح های توسعه ای را که در راستای ارائه خدمت به کشاورزان شروع شده است با تخصیص اعتبارات لازم این طرح ها در کمترین زمان ممکن تکمیل می کنیم.

رهبردین بیان کرد: با اجرا شدن این طرح ها شاهد مهاجرت معکوس به روستا ها و رونق فعالیت های کشاورزی در اطراف شبکه آبی سد آغ چای هستیم.

وی گفت: همکاری شرکت توزیع برق و جهاد کشاورزی و سایر دستگاه ها و نهاد های ذیربط می تواند نقش مهمی در تکمیل طرح های توسعه ای اراضی پایاب داشته باشد.

وی افزود: با سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی جلسات متعددی در راستای پیشبرد بهره برداری از طرح های  مرزی  برگزار شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح توسعه و بهره برداری از رودخانه ارس بیان کرد: این طرح شامل سه بخش سد و شبکه قیقاج ، سد و شبکه ارس٢ و سد و شبکه کرم آباد است.

رهبردین با بیان اینکه سد قیقاج ظرفیت آبی مشخص و معینی دارد، تصریح کرد: با ظرفیتی که در این سد وجود دارد ما در حال بهره برداری از آن برای ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی پایاب هستیم.

وی با اشاره به طرح پیشنهادی توسعه اراضی در منطقه سد قیقاج توسط جهاد کشاورزی گفت: جهاد کشاورزی متعهد شده است که از این ظرفیت به صورت بهینه استفاده کرده و به میزان اراضی کشاورزی که توسعه در آن صورت گرفته است، تامین آب کند.

وی با بیان اینکه در منطقه آزاد ماکو و در شبکه کرم آباد می توان برخی از اراضی ملی را با واگذاری به شرکت های کشت و صنعت از طریق دستگاه های متولی  ساماندهی کرد، افزود: از این طریق با توجه تامین آب در شبکه اصلی توسط این شرکت میزان اراضی قابل کشت را در این مناطق می توان افزایش داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اضافه کرد: ما به تعهدمان عمل کردیم و شبکه کرم آباد هم اکنون به میزان هشت هزار و ۴۳۱ هکتار در شبکه اصلی، آب اندازی کامل شده است و از لحاظ تامین آب در شبکه اصلی مشکلی وجود ندارد بنابراین پیگیری سازمان جهادکشاورزی جهت تامین آب در شبکه فرعی ضروری بوده و باید تسریع شود.