بهره برداری از ۲ پروژه حوزه برق کرمان

به گزارش برقآب در سی و هفتمین هفته از پویش الف-ب-ایران، امروز (سه شنبه)، ۲ پروژه حوزه برق استان کرمان توسط استاندار کرمان و با حضور وزیر نیرو از طریق ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید. در آئین افتتاح این طرح ها وزیر نیرو طی سخنانی اظهار داشت:  با  احتساب پروژه هایی که امروز  افتتاح می شوند جمع […]

به گزارش برقآب در سی و هفتمین هفته از پویش الف-ب-ایران، امروز (سه شنبه)، ۲ پروژه حوزه برق استان کرمان توسط استاندار کرمان و با حضور وزیر نیرو از طریق ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.
در آئین افتتاح این طرح ها وزیر نیرو طی سخنانی اظهار داشت:  با  احتساب پروژه هایی که امروز  افتتاح می شوند جمع پروژه های پویش که به مدار بهره برداری  رسیده اند به عدد ۲۰۴ پروژه با سرمایه گذاری  ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید و امیدواریم این مسیر تا هفته های پایان سال تداوم پیدا کند.
رضا اردکانیان افزود: از مجموعه تلاشی که در استان مهم کرمان شکل گرفته قدردانی می کنم و اهمیت این استان بیشتر از این جهت است که یکی از نمونه هایی است که ما ضمن حفظ حیات  و جلوگیری از مهاجرت ناشی از کم آبی برنامه های توسعه و تولید ثروت در استان با شتاب فوق العاده ای  به اتکای طرح های مهم صنعتی معدنی و تولیدی استان در حال انجام است.
اردکانیان همچنین گفت: استان کرمان مثال موفقی  از فاصله گرفتن از مصرف بالا در بخش آب و سازگار شدن با کم آبی، طرح هایی برای حفظ معیشت و مصرف بالای انرژی در بخش غیرخانگی است و به طور کلی امروز در دنیا فرم مصرف انرژی  در بخش صنعت  نزدیک به آمار استان کرمان یعنی ۴۱ درصد است و  امیدواریم استان های دیگر نیز این وضعیت را پیدا کنند و بتوانیم در بخش عام نیز برسیم که شاخص سلامت انرژی در مجموعه همه بخش هاست.
در این مراسم محمد حسن متولی زاده مدیرعامل توانیر اظهار داشت: خوشبختانه در پویش سالجاری در ۲ بخش ساخت و سازها و سازکارها فعالیت های زیادی در صنعت برق انجام شد.
وی افزود: با تلاش همکاران در شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیرو و همکاری و هماهنگی خوب پیمانکاران و مشاورین خوشبختانه در  حال حاضر بیشتر پروژه ها به نتیجه رسیده است و  علی رغم اینکه سال سختی  از نظر مالی داشتیم این افتخار را داریم که بیش از ۹۵ درصد از برنامه هایی که تدوین شده تا پایان سالجاری به بهره برداری برسد و مردم عزیز از منافع آن استفاده کنند.
متولی زاده گفت: در بخش پروژه های تولید پراکنده که در حوزه فعالیت توانیر است  هم امیدواریم به صد درصد برنامه تعیین شده برسیم و بتوانیم در این زمینه تکالیف را انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: در پویش سالجاری علاوه بر مساله ساخت و سازها سازو کارها مطرح شد و خوشبختانه به دلیل ابتکار عمل و نوآوری که در همکاران صنعت برق وجود دارد توانستیم در این بخش هم افتخارات زیادی را کسب کنیم و در پروژه های  سازوکاری که تعیین شد خوشبختانه تا این لحظه بخش عمده  آن به بهره برداری و افتتاح رساندیم و  تعدادی از برنامه ها پیشرفت بسیار خوبی دارد و امیدواریم طبق برنامه تا پایان سال به بهره برداری برسد.
وی افزود: نکته مهمی که در این مقطع زمانی باید به آن توجه کرد؛ عملکرد خوب همکاران ما در شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیرو در عبور موفق از پیک بار تابستان باعث شد که مسئولین کشور و وزیر نیرو از صنعت برق انتظار داشته باشند در این شرایط خاص زمستانی و مشکلاتی که برای سوخت نیروگاه ها ایجاد شده بتوانند  نقش آفرینی بیشتری داشته باشند و از هفته گذشته همکاران ما در  شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیرو با یک بسیج همگانی اقدامات گسترده ای را انجام دادند.
متولی زاده  همچنین گفت: طی هفته گذشته،  فعالیت هایی که همکاران در سراسر کشور انجام دادند منجر به کاهش نیاز مصرف انرژی و در نتیجه سوخت نیروگاه ها به میزان قابل ملاحظه ای شد و ما به غیر از اینکه روز سه شنبه به دلایل غیرقابل پیش بینی مجبور شدیم خاموشی های محدودی را در کشور اعمال کنیم که از نظر حجم یک و نیم درصد روز سه شنبه بود ولی از نظر اثرات اجتماعی سطح انتظار مردم به دلیل وابستگی شدید زندگی  حساسیت های زیادی ایجاد کرد که  در روز بعد با برنامه ریزی و هماهنگی  به عمل آمده هیچ  خاموشی به مردم اعمال نشد.
وی افزود:  با اقدامات انجام شده بیش از ۷۲ هزار مگاوات ساعت انرژی به صورت روزانه کاهش یافت و  ما یک اقدام نمادین را از بحث مقایسه روشنایی جاده ها و اتوبان ها با روشنایی یک واحد مسکونی است انجام دادیم و در این ایام ضرورت دارد انرژی را با دقت بیشتری مصرف کنیم.
مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: روشنایی جاده های بین شهری و اتوبان ها را تعدیل کردیم تا این لحظه بیش از ۷۳۰ هزار چراغ  تعدیل روشنایی شده و بیش از ۲۱۱ مگاوات کاهش مصرف داشتیم و همچنین مصرف ادارات کنترل شدند . موضوع دیگه ای که برای افکار عمومی اهمیت دارد بحث رمز ارزها است هرچند رمزارزها  سهم تعیین کننده ای در مصرف انرژی ندارند؛ اما  به دلیل اهمیت موضوع و حساسیت مردم عزیز برخورد جدیتری شد و ما حدود ۲۰۰ مگاوات مرکز ماینینگ در کشور داریم که قانونا فعالیت دارند یعنی اینکه مجوزهای لازم را از وزارت صمت دریافت کرده اند و بر اساس مصوبات دولت فعالیت داشته اند طی هفته گذشته از آن ها درخواست کردیم که برقشان را قطع کنند و فعالیتشان را تعطیل کنند. همچنین تعدادی از این مراکز از قانون تمکین نکردند و  به صورت غیرقانونی و غیرمجاز فعالیت داشته اند که تعدادی از آن ها با اینکه از نظر پراکندگی شناسایی شان سخت  بوده است که البته تعداد زیادی از آن ها با بسیج نیروها شناسایی شده اند و هفته گذشته با بسیج ۱۶۰۰ گروه اجرایی و بیش از ۵ هزار نفر از همکاران ما توانستیم  بیش از ۴۵ هزار ماینر را شناسایی و جمع آوری کنیم و بیش از حدود ۱۰۰ مگاوات مصرف  مصرف این ها را کاهش دهیم.  برای اینکه مردم هم برای همکاری تشویق شوند ما تشویقی مناسبی را  در نظر گرفتیم و اعلام کردیم که از آن استفاده کنند.
وی افزود: کار دیگری که با هماهنگی شرکت گاز و صدا و سیما  مقدمات کار فراهم شده است بحث پویش انرژی همدلی است ما اعتماد عمیق داریم که مردم ما مردم فهیمی هستند هرگاه وارد  صحنه شدند و به کمک مسئولین خدماتی خود آمدند اقدامات بسیار اثربخشی انجام شده خوشبختانه در این بخش هم با  طراحی که انجام شده برای اینکه بتوانیم از فعالیت و همراهی مردم استفاده کنیم و مصرف سوخت گاز و برق را ان شا الله در کشور کاهش دهیم و منافع آن را مردم استفاده کنند هم سوخت صرفه جویی شده در اختیار نیروگاه ها  و صنایع تخصیص پیدا کند.
استاندار کرمان نیز در این مراسم اظهار داشت: بیشترین مصرف برق در استان کرمان با ۴۱ درصد مربوط به مصرف صنعتی است که در حوزه مدیریت مصرف برق کارگروهی به ریاست معاون عمرانی استاندار تشکیل شده و یا برنامه‌ریزی لازم،  کار به خوبی در حال مدیریت است.

علی زینی وند تصریح کرد: با توجه به ایجاد صنایع جنبی در حوزه معادن استان، بشدت نیاز به افزایش تولید برق داریم و از وزیر نیرو می خواهیم که در بحث اعتبارات و پیمانکاری دستورات لازم را صادر کنند.
استاندار کرمان اظهار داشت: در حال حاضر ۹۹.۷ درصد از روستاهای بالای ۱۰ خانوار برقدار شده اند که از ۱۴۶ روستا در سال ۵۷، به پنج هزار و ۲۰۷ روستای برقدار رسیدیم که بخش قابل توجهی از آن در این دولت بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به توسعه بخش های گردشگری و کشاورزی شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا هستیم که برق پایدار برای روستاها باید تامین شود.
زینی وند تاکید کرد: قرار گرفتن استان کرمان در ذوزنقه تابش خورشیدی و مرکز تبادل انرژی جنوب شرق کشور،  ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه برق را فراهم کرده که باید نگاه ویژه ای به آن داشته باشیم.
وی تصریح کرد: با تلاش دست اندرکاران در تولید برق استان کرمان خود کفا بشویم و حتی صارد کننده برق به استان های دیگر نیز باشیم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان نیز اظهار داشت : در هفته سی و هفتم پویش هر هفته الف- ب -ایران افتخار داریم با افتتاح دو پروژه نیروگاه۶ مگاواتی کیانیرو کرمان که فاز اول آن با ۴ مگاوات با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد تومان توسط سازمان عمران کرمان به بهره برداری می رسد و همچنین برقرسانی به ۱۱ روستا  در کل استان با سرمایه گذاری ۳ میلیارد تومان در خدمت مردم استان باشیم.
حمیدرضا حبیبی اظهار داشت: استان کرمان دارای ۳۰۷۳ مگاوات ظرفیت تولید است که از این مجموع ۱۴۶ مگاوات  نیروگاه های مقیاس کوچک و خورشیدی هستند حداکثر مصرف استان ۲۸۱۳ مگاوات در تابستان امسال بوده است که با همکاری صنایع بدون خاموشی  از پیک بار عبور کردیم.
وی افزود:  در حال حاضر حدود ۷۸ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک نصب شده در استان داریم و ۲۴ مگاوات در حال نصب هستند در بخش نیروگاه های خورشیدی ما ۴۶ مگاوات نیروگاه خورشیدی نصب شده  و در مدار داریم که کمک شایانی به بحث تولید انرژی می کنند خصوصا در این روزها که بحث تامین سوخت فسیلی اعم از گاز و  سوخت مایع وجود دارد.
حبیبی اظهار داشت: همچنین ۳۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۱۶ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل در حال راه اندازی هستند.
مدیرعامل برق منطقه ای کرمان ضمن قدردانی از صنایع استان  اظهار داشت: صنایع استان همکاری بسیار خوبی را با ما دارند و باعث شدند  در زمان نیاز کمترین خاموشی را به مشترکین بدهیم.
برای همکاران شرکت برق منطقه ای و توزیع به دلیل مشکلات تامین گاز و نقدینگی  به خوبی سپری کردند و امیدواریم در ادامه کار موفق باشند.