بهره‌برداری از فاز یک انتقال آب از سد تالوار به همدان

وزیر نیرو در سفر یک روزه خود به استان همدان از بهره برداری از فاز نخست سد تالوار تا بهار ۱۴۰۱ خبر داد. به گزارش روابط عمومی آبفای استان همدان، علی اکبر محرابیان در سفر یک روزه خود به استان همدان ضمن حضور در شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق این استان با بیان […]

وزیر نیرو در سفر یک روزه خود به استان همدان از بهره برداری از فاز نخست سد تالوار تا بهار ۱۴۰۱ خبر داد.
به گزارش روابط عمومی آبفای استان همدان، علی اکبر محرابیان در سفر یک روزه خود به استان همدان ضمن حضور در شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق این استان با بیان اینکه امسال سالی خشک را پشت سر گذاشتیم، گفت: خشکسالی سال جاری در نیم قرن اخیر بی سابقه بود  ضمن اینکه بارش ها نسبت به سال ماقبل ۵۰ درصد کاهش  و نسبت به۵۰ ساله گذشته با ۳۷ درصد کاهش  مواجه بود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر  مجموع آب ذخیره شده پشت سدهای ما ۱۸ میلیارد متر مکعب است عنوان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ میلیارد متر مکعب کاهش داشته است.
محرابیان با بیان اینکه متاسفانه طی سال‌های اخیر با رشد مصرف مواجه بودیم اظهار کرد: در بیست سال گذشته مجموع آب مصرفی کشاورزی، شرب و صنعت ۷۸ میلیارد متر مکعب بود که این عدد سال گذشته به   ۱۰۰ میلیارد متر مکعب رسید.
وی در ادامه با بیان اینکه شهر همدان جزو ۸ شهر بزرگی است که  با تنش شدید آبی مواجه است گفت: ضروری است مردم انقلابی و فرهنگ دوست همدان دولتمردان را در مدیریت مصرف همراهی نمایند.
محرابیان در ادامه با بیان اینکه نزدیک به ۹۰درصد مصارف آب در کشاورزی است، خاطرنشان کرد: با رعایت الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب بر میتوان در مدیریت مصرف اثرگذار بود.
وی همچنین با بیان اینکه مصارف آب در طول ۲۰سال گذشته از ۷۸ میلیارد متر مکعب به ۱۰۰میلیارد متر مکعب رسیده
است تصریح کرد: چنانچه تناسبی میان مصارف و منابع وجود نداشته باشد تنش آبی به وجود می آید که در همین راستا باید همه با هم شرایط را مدیریت نماییم.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به اینکه برای هشت شهر مواجه با تنش آبی برنامه ریزی کرده ایم گفت: در رابطه با استان همدان انتقال آب از سد تالوار مدنظر است که بر اساس تکلیف، با همراهی همکارانمان و قرارگاه خاتم الانبیا این پروژه را در قالب دو فاز به مرحله به بهره برداری خواهیم رساند.
وی افزود: بر همین اساس این پروژه در فاز نخست کل آب مورد نیاز همدان را که معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزارلیتر بر ثانیه می باشد تامین خواهد کرد.
وی با بیان اینکه افق طرح مذکور تامین سه میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر آب می باشد گفت: با انتقال یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بر ثانیه، همدان هفت تا هشت سال را با اطمینان از بحران عبور خواهد کرد.
وی بیان کرد: فاز یک نهایتا باید در بهار ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد، ضمن اینکه هیچگونه محدودیت منابع مالی به منظور انتقال آب شرب در سراسر کشور وجود ندارد.
محرابیان همچنین ضمن اشاره به تصفیه خانه فاضلاب همدان گفت:این طرح جز طرح های برجسته کشور و حتی طرح های  بین المللی است.
وی همچنین عنوان کرد: همدان در بحث شاخص برخورداری از   آب شرب و فاضلاب برتر از میانگین کشوری است.
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم در این جلسه با اشاره به اینکه وضعیت خشکسالی در طول ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده گفت: در چنین شرایطی وزارت نیرو درصدد است تا مشکلی متوجه شهر ها و روستاهای کشور نباشد.
حمیدرضا جانباز با بیان اینکه ما از پنج ماه پیش با توجه به عدم بارش ها کاهش برداشت از سد اکباتان  همدان را در دستور کار قرار دادیم عنوان کرد: بر همین اساس میزان برداشت از ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه به ۷۰۰ لیتر در ثانیه کاهش یافت تا چاههای جایگزین به کمک بیایند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه انتقال آب از سد تالوار نیازمند تخصیص ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار می باشد، عنوان کرد: سه ایستگاه پمپاژ در مسیر انتقال آب از این مسیر وجود دارد که بر همین اساس دو مخزن از مخازن این ایستگاه‌ها به صورت پیش ساخته  تهیه خواهد شد.
وی افزود: همچنین  این خط نیازمند۹۰کیلومتر خط انتقال برق  می باشد که با بهره گیری از دیزل ژنراتورهای سیار این مشکل نیز مرتفع خواهد شد.
وی همچنین از نیاز به اجرای ۱۰ کیلومتر خط انتقال سخن به میان آورد و گفت: در نظر داریم برنامه زمانبندی ضربتی آبرسانی از سد تالوار در کوتاه ترین زمان ممکن امکان پذیر گردد.
وی افزود: تنها بخشی ازعملیات لوله گذاری تصفیه خانه باقی مانده که با تلاش شبانه روزی میتوان پیش از آغاز فصل گرما ۶۰۰لیتر بر ثانیه آب را به همدان منتقل کرد.
استاندار همدان نیز در این جلسه گفت: فاضلاب که تهدیدی جدی برای همدان بود به پسابی تبدیل شده که برای نیروگاه شهید مفتح و پتروشیمی هگمتانه استفاده می‌شود.
سید سعید شاهرخی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به سدهایی که در استان، ساخته شده مشکلی نداریم و حتی در سیل سال ۹۸ در جمع آوری آب به ما کمک کردند.
شاهرخی تصریح کرد: یک روز فاضلاب تهدید جدی برای همدان بود اما امروز فاضلاب، به پسابی تبدیل شده که برای نیروگاه شهید مفتح و پتروشیمی هگمتانه استفاده می‌شود.
سید هادی حسینی‌بیدار مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان هم در شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان همدان گفت: امروز همدان جزو هشت شهر گرفتار شده در تنش آبی است که البته با خدمات شبانه روزی همکاران مادر حوزه برق و آب به خوبی مدیریت شد.
وی با بیان اینکه امسال در چند شهر و روستای استان دچار تنش آبی بودیم که با برگزاری جلسات مختلف انسجام موجود توانستیم شرایط را تاکنون مدیریت نماییم گفت: جمعیت تحت پوشش خدمات آب در استان  همدان ۱۰۰ درصد است و بیش از ۷۰ درصد شهرهای استان برخوردار از خدمات فاضلاب هستند که  این عدد فراتر  از میانگین کشوری است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان  همچنین از وجود ۶۳ مجتمع آب رسانی در استان خبر داد و گفت: ۱۳ مجتمع نیز در حال اجرا است.
وی افزود:۴۱ درصد از منابع تامین آب استان از منابع سطحی و مابقی از منابع زیر زمینی است.
وی همچنین ضمن اشاره به برخی اقدامات انجام شده عنوان کرد: حفاری و تجهیز ۲۵ حلقه چاه،افزایش ۱۰۰ لیتر بر ثانیه  به ظرفیت تصفیه خانه آب، اجرای ۱۵ هزار متر مکعب مخزن ذخیره، نصب ۴۵دستگاه هوشمند مانیتورینگ و جایگزینی ۱۰۳دستگاه گندزدایی آب ژاول به جای سامانه های پر خطر از جمله این اقدامات است.
وی از مشارکت خیرین در اجرای برخی پروژه ها خبر داد و گفت: تاکنون ۱۲۰ پروژه به این روش مدیریت شده است.
وی ضمن اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در خصوص کنترل تنش آبی گفت: بر همین اساس توانستیم ۹۰ روستای استان را مدیریت کنیم ضمن اینکه ۷۰ روستا که باکمبود اب مواجه بودند را نیز با تانکر آبرسانی نمودیم.
وی با بیان اینکه تامین ۷۵ درصد آب همدان به سد اکباتان وابسته است افزود: علیرغم تمامی اقدامات صورت گرفته نیاز آبی استان به سد تالوار و قوچان وجود دارد.
گفتنی است وزیر نیرو در جریان این سفر از سد اکباتان و تصفه خانه فاضلاب همدان نیز بازدید کرد.