برق رسانی به ۲۴۵ روستا در لرستان

سال‌های زیادی از خداحافظی اکثر روستاییان کشور با چراغ‌ نفتی و شب‌های تاریک می‌گذرد، برق به همه جا رسیده است و روستاهای لرستان نیز یکی پس از دیگری علاوه بر برق‌رسانی با ورود امکانات و تجهیزات برقی شاهد اشتغال و درآمدزایی اهالی هستند. برخورداری از برق از همان روزهای نخست انقلاب اسلامی یکی از اولویت های […]

سال‌های زیادی از خداحافظی اکثر روستاییان کشور با چراغ‌ نفتی و شب‌های تاریک می‌گذرد، برق به همه جا رسیده است و روستاهای لرستان نیز یکی پس از دیگری علاوه بر برق‌رسانی با ورود امکانات و تجهیزات برقی شاهد اشتغال و درآمدزایی اهالی هستند.

برخورداری از برق از همان روزهای نخست انقلاب اسلامی یکی از اولویت های مهم دولتمردان بود که به سرعت در شهرها گسترش یافت، پس از آن روستاییان نیز یکی پس از دیگری این خدمت را تجربه کردند تا جاییکه در سال های اخیر، بهره مندی ۱۰۰ درصدی روستاها از این امکان در دستور کار دولت قرار گرفته است.

شاید تصور خاموشی های شبانه برای جوانترهایی که تا چشم باز کردند نعمت برق بود چندان راحت نباشد، اما پدر و مادرهایمان خوب به خاطر دارند که در روستا شب تا صبح با چراغ های گردسوز سپری می شد و البته خبری از وسایل پیش پا افتاده امروزی مانند تلویزیون، رادیو و یخچال نبود.

برای ما که چشممان به روشنایی برق در شب عادت کرده است حتی دقایقی قطع برق سخت است و زمین و زمان را به هم می دوزیم، شماره های متعدد اتفاقات و قطع برق را می گیریم تا مثلا خاموشی ها بیشتر از نیم ساعت نشود.

در این بین، برق روستایی به دلیل شرایط محیطی و نگهداری دام و طیور از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است و می توان گفت تنها به روشنایی های شبانه و استفاده از وسایل برقی محدود نمی شود، بلکه تاحد زیادی در اقتصاد روستاییان تاثیر دارد و نگهداری دام و طیور را در شب برای آنها راحت می کند.

به جرات می توان گفت با افزایش برق رسانی های روستایی، آمار سرقت شبانه دام نیز کاهش یافته است، موتورهای تلمبه آب، رونق را به زمین های دیم آورده، استخرهای پرورش ماهی ایجاد و کسب و کارهای صنعتی کوچک مثل برشکاری، نانوایی و نجاری با وجود برق، در روستاها راه اندازی شده است.

امروزه برق رسانی روستایی موجب شده است اشتغال روستاها بیش از دهه های قبل رونق بگیرد و حتی طرح پرداخت تسهیلات اشتغالزایی با شرط ماندن در روستا از حدود سه سال قبل آغاز شده است و این یعنی وجود برق در روستا، همانند آب، امنیت و آبادانی را به دنبال دارد و تا اندازه ای از مهاجرت به شهرها جلوگیری می کند.

موید این مطلب پرداخت حدود ۲۸۵ میلیارد تومان وام ارزان قیمت طی سه سال گذشته در لرستان است که با شرط اشتغال روستاییان پرداخت شده و قرار است منجر به بیش از پنج هزار فرصت شغلی برای روستاییان شود که بدون شک نقش برقرسانی برای ورود تجهیزات و اجرای این طرح ها انکارنشدنی است.

ایمنی راه و جاده از دیگر مزایای برقرسانی روستایی است، ورود برق در روستاها و وجود زیرساخت های برقرسانی موجب شده وزارت راه و شهرسازی نسبت به روشنایی راههای روستایی اقدام کند که این مهم در کاهش تصافات نقش موثری داشته است.

لرستان نیز با وجود شرایط کوهستانی و مسیرهای سخت از استان های پیش رو در زمینه برقرسانی روستایی محسوب می شود و طی چهار سال گذشته ۲۴۵ روستای آن برقدار شده و اکنون کار برقرسانی به روستاهایی آغاز شده است که مهاجرت معکوس دارند.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان تاکنون ۲ هزار و ۷۵۰ روستای استان برقدار شده اند و تلاش می شود هفته دولت امسال نیز کار برقرسانی به ۲۰ روستا بهره برداری شود.

فریدون خودنیا به ایرنا گفت: این روستاها با جمعیت ۳۵۰ خانوار مشکل راه دسترسی داشته اند و یا پیش از این تخلیه شدند و الان مهاجرت معکوس دارند که تلاش می شود روشنایی برق تا شهریور ۱۴۰۰ به این مناطق برسد.

وی تصریح کرد: اعتبار برقرسانی به این روستاها حدود ۱۰ میلیارد تومان است که با اتمام آن،ضریب برقرسانی روستایی به ۱۰۰ نزدیک می شود و تنها حدود ۱۰ روستای خالی از سکنه بدون برق باقی می ماند.

وی اضافه کرد: ۲۴۵ روستای استان با جمعیت ۶ هزار خانوار در طول ۴ سال گذشته برق دار شده است که با این اقدام ضریب نفوذ برق در روستاهای استان ۹۹.۷ درصد و اندکی بالاتر از میانگین کشوری است.

خودنیا تصریح کرد: در دولت دوازدهم ۶۰ میلیارد تومان  برای برقرسانی روستایی در لرستان هزینه شد که این رقم به جز احتساب بازسازی خسارت گسترده سیل در روستاهای استان است.

وی یادآور شد: باید توجه داشت برقرسانی روستایی در لرستان با توجه به مسیرهای کوهستانی و بسیار سخت گذر انجام می شود که این امر سختی کار و هزینه  را افزایش می دهد و به هیچ عنوان با کار در استان هایی که دشت و مسطح هستند قابل مقایسه نیست.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان اظهار داشت: در حال حاضر روستای پنج خانوار و دارای جاده دسترسی در استان وجود ندارد که برقرسانی نشده باشد.

خودنیا افزود: روستای تنگ هفت خرم‌آباد در سال ۹۶ با ۱۶۰ خانوار برقدار شد اما با وجود اینکه تمام تجهیزات برای برق رسانی به روستای تنگ پنج خریداری شد مشکل راهشکافی مانع انجام عملیات شده است و در حال حاضر هیچگونه راه دسترسی برای انتقال تجهیزات برق رسانی به این روستا وجود ندارد.

وی ادامه داد: این روستا در مرز لرستان با خوزستان قرار دارد و به دلیل گرمای بیش از حد منطقه، پنل های خورشیدی جوابگوی مورد نیاز مردم آن نیست.

وی گفت: همچنین امسال طرح تولید برق خودمصرف برای روستاهای فصلی و عشایر نشین استان نیز شروع شده است و پنل خورشیدی پورتابل به ۸۰۰ خانوار اهدا می شود که این مهم منجر به تامین برق مورد نیاز خواهد شد و شرکت توزیع برق نیز هیچ مبلغی از آنها دریافت نمی کند.

وی با بیان اینکه اقدامات برقرسانی روستایی لرستان در کشور بی نظیر است ادامه داد:  سالانه یکهزار و ۲۰۰ پروژه شرکت توزیع برق در لرستان تعریف و کمتر از یکسال بهره برداری می شود و اکنون در شهرستان های بروجرد، ازنا، دورود، الشتر و دلفان روستای بالای پنج خانوار بدون برق وجود ندارد.

خودنیا با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۰ هزار انشعاب برق در لرستان به فروش می‌رسد اضافه کرد: سه هزار انشعاب از این تعداد رایگان است و در حالیکه شرکت برای هر اشتراک چهار میلیون تومان هزینه می‌کند اما در بخش انشعابات شهری حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و انشعابات روستایی ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: پارسال در مجموع ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای افتتاح برق هشت روستا با جمعیت ۷۴ خانوار در پویش الف – ب – ایران که مهاجرت معکوس داشته اند، هزینه شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: تعداد روستاهای برق‌دار استان با رشد ۷۲ برابری، از ۳۷ روستا در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اکنون به ۲ هزار و ۷۲۴ روستا و تعداد مشترکان نیز با افزایش ۱۲ برابری از ۵۲ هزار و ۷۷۹ مورد در بهمن ۵۷ اکنون به بیش از ۶۷۰ هزار  افزایش یافته است.