برخورداری ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای قزوین از آب شرب

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین از تسریع در اجرای پروژه آبرسانی به شهرستان آبیک و برنامه تکمیل آن تا تابستان سال جاری خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، مهندس ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در این باره اظهار داشت: طرح انتقال آب از سد طالقان به […]

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین از تسریع در اجرای پروژه آبرسانی به شهرستان آبیک و برنامه تکمیل آن تا تابستان سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، مهندس ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در این باره اظهار داشت: طرح انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین یکی از طرح‌های مهم ملی است که با اجرای آن ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان قزوین از آب شرب گوارا برخوردار خواهد شد.

وی افزود: این طرح از سال ۱۳۹۶ آغاز ولیکن بدلیل عدم تامین اعتبارات مورد نیاز عملیات اجرایی آن عملاً از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار نبوده است.
مهندس ملکی تصریح کرد: از نیمه دوم سال ۹۸ و با پیگیری های صورت گرفته از سوی شرکت آب منطقه‌ای و مسئولین استان به ویژه استاندار و اختصاص اعتباراتی از محل منابع مختلف، عملیات اجرایی این طرح با اولویت آبرسانی به شهرستان آبیک تسریع و عملیات اجرایی آن در حال حاضر از سرعت مناسبی برخوردار است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با بیان اینکه پروژه آبرسانی به شهرستان آبیک در مجموع شامل ۱۷/۵ کیلومتر لوله گذاری مشتمل بر ۸ کیلومتر لوله چدن داکتیل و فولادی  با قطر ۵۰۰ میلی متر و ۹/۵ کیلومتر لوله فولادی به اقطار ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ میلی متر می باشد یاد آور شد: کلیه لوله های با قطر ۵۰۰ میلی متر پروژه تهیه و عملیات لوله گذاری بخش عمده‌ای از آن نیز انجام گردیده است و در خصوص لوله های فولادی با اقطار مورد اشاره نیز قرارداد خرید لوله منعقد و این لوله ها در مرحله تولید قرار دارند و بخشی از لوله‌های تولید شده نیز وارد کارگاه شده است.
مهندس ملکی در خصوص آخرین وضعیت اجراء و هزینه های اجرای پروژه آبرسانی به آبیک گفت: این پروژه در حال حاضر در بخش عملیات خاکی از پیشرفتی بالغ بر ۸۰ درصد و در کل از پیشرفت فیزیکی حدود ۵۵ درصد برخوردار است و برای این پروژه تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است و تکمیل آن نیز به ۱۶۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین اظهار داشت: در حال حاضر شرایط عملیات اجرایی پروژه مناسب و پیمانکار در ۳ شیفت کاری با ۱۴ دستگاه ماشین آلات سنگین و سایر تجهیزات مورد نیاز مشغول فعالیت می باشد و با بکارگیری تیم اجرایی توانمند و متخصص و نظارت و مشاوره فنی، کیفیت کار پروژه بسیار مطلوب می باشد. وی افزود: در این شرایط تامین باقیمانده اعتبار مورد نیاز مهم ترین موضوع در پروژه آبرسانی به آبیک جهت تسریع در تامین لوله های مورد نیاز و ادامه روند مناسب اجرایی جهت تکمیل پروژه و بهره برداری از آن در تابستان سالجاری است.
مهندس ملکی در خصوص شرایط و برنامه اجرایی جهت تکمیل باقیمانده طرح آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان قزوین نیز بیان داشت: این طرح مشتمل بر تصفیه‌خانه آب شرب به ظرفیت ۳ متر مکعب بر ثانیه و حدود ۳۱۵ کیلومتر خط لوله و تاسیسات وابسته می باشد که در حال حاضر عملیات اجرایی تصفیه خانه آب شرب توسط سرمایه گذار بخش خصوصی به روش BOT در دست اجرا قرار دارد و فاز اول آن با ظرفیت یک متر مکعب بر ثانیه طی یکسال آینده به بهره برداری خواهد رسید که در این شرایط و تا به مرحله بهره برداری رسیدن فاز اول تصفیه خانه آب شرب، طرح تصفیه اضطراری به صورت موقت جهت شهرستان آبیک در برنامه کاری شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارد. وی همچنین ادامه داد: جهت اجرای خطوط انتقال آب شرب استان که سرمایه گذاری بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد نیز با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، بهره گیری از سرمایه گذاری بخش خصوصی مد نظر می باشد که اقدامات مناسبی در زمینه تامین مشوق های لازم جهت جذب سرمایه گذار انجام گردیده است و انشاا… در آینده ای نزدیک واگذاری این طرح به بخش خصوصی انجام خواهد گردید.
مدیر عامل شرکت اب منطقه ای استان در پایان واگذاری ۵ میلیون متر مکعب آب، مجوز احداث گلخانه و واحدهای تولیدی و صنعتی و گردشگری و همچنین واگذاری پساب را از جمله مشوق های در نظر گرفته شده جهت سرمایه گذاران بر شمرد و افزود: تاکنون ۳ مجموعه توانمند جهت اجرای این طرح اعلام آمادگی نموده اند که پس از طی مراحل قانونی نسبت به واگذاری کار به برنده مناقصه اقدام خواهد گردید و با اجرای این طرح مهم ضمن تحقق یکی از آرزوهای دیرین مردم استان شاهد تحول در بخش کشاورزی، اقتصاد و گردشگری استان خواهیم بود.