ایران از تغییرات اقلیمی مستثنی نیست.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: تغییرات اقلیمی اکثر کشورهای جهان را درگیر کرده و کشورما نیز از این موضوع مستثنی نیست. به گزارش شبکه خبری آب ایران، قاسم تقی زاده خامسی روز جمعه در صفحه اینستاگرام خود با انتشار ویدئویی از تغییرات اقلیمی که تعدادی از مناطق جهان […]

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: تغییرات اقلیمی اکثر کشورهای جهان را درگیر کرده و کشورما نیز از این موضوع مستثنی نیست.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، قاسم تقی زاده خامسی روز جمعه در صفحه اینستاگرام خود با انتشار ویدئویی از تغییرات اقلیمی که تعدادی از مناطق جهان را متاثر کرده است، نوشت: پیش نویس گزارش چهار هزار صفحه ای لورفته از گزارش پنل بین المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) به سازمان ملل بیانگر تحقق بدترین سناریوی تغییرات اقلیمی است.

وی افزود: بر اساس این گزارش موج های گرمای ناسازگار با زندگی انسان، قحطی های عظیم، آسیب شدید شهرهای ساحلی و موج پیاپی بیماری های واگیر نه تا سال ۲۱۰۰ میلادی بلکه پیش از ۲۰۵۰ و نه با دو درجه افزایش دما نسبت به قبل از انقلاب صنعتی بلکه با همین افزایش فعلی  ۱.۱ تا ۱.۳ تجربه خواهند شد.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نوشت: گزارش های ipcc بیشتر به پیش بینی های آخر الزمانی ناظران اقلیمی مانند”گای مک فرسون” شباهت پیدا می کند.

تقی زاده خامسی ادامه داد: “گای مک فرسون” بومشناس مشهور مدعی است که بشریت تا سال ۲۰۲۶ در مسیر انقراض خواهد رفت و تغییر اقلیم در خطرناک ترین نقطه تاریک تاریخ قرار گرفته است، او یک تفکر آخرالزمانی داردکه مخالفان و طرفداران بسیار دارد.

وی نوشت: آب و هوا این روزها در غرب کانادا و مرگ ده ها نفر در این کشور از گرمای ۵۰ درجه بخشی از آمریکا نام او را مجدد زنده کرده است.

معاون وزیر نیرو افزود: در آمریکا ذخیره آب سد هوور (بزرگ ترین ذخیره آب پشت سد این کشور) به تنها ۳۵ درصد حداکثر ظرفیت رسیده است.

تقی زاده خامسی ادامه داد: دریاچه مید بعد از ساخت سد هووربر رودخانه کلورادو به وجود آمده بود و اکنون روستاهای متروک و قایق های مغروق یکی یکی سربیرون می آورند.

وی نوشت: در پایین دست این سد، آب مصرفی ۴۰ میلیون نفردر آمریکا و مکزیک و الکتریسیته ۸ میلیون نفر آمریکایی تحت تاثیر قرار گرفته و شرایط اضطراری اعلام و دستور صرفه جویی صادر شده است

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: نیمه غربی ایالات متحده آمریکا (از ریوگرانده در جنوب تا کوه های راکی در شمال) در بیست و دومین سال یک خشکسالی عظیم قرار دارد و تابستان سال ۲۰۲۱ برای این منطقه خشک ترین و گرم ترین در هزار سال اخیر است.

تقی زاده خامسی افزود: موج گرمای شدید که دلیل آن سکون جبهه های هوایی ناشی از سینوسی شدن و تکه تکه شدن جریان جت استریم است، به این موضوع اضافه شده و در پایین دست سد هوور محصولات کشاورزی با مصرف آب بالا رها شده اند.

وی نوشت: در غرب کانادا این هفته دمای ۴۲.۹ درجه به ثبت رسیده و ۱۳۴ نفر کشته گرفته است.

معاون وزیر نیرو افزود: تغییرات اقلیمی نا گهانی به وسعت جهان و سرعتی فراتر از همه پیش بینی ها اتفاق می افتند و به مرزها اهمیتی نمی دهند و کشور ما از این تغییرات مستثنی نیست.

 روز گذشته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: هیچ راه عملی غیر از سازگاری با کم آبی در مدیریت منابع آب نیست.