افزایش ۲۹ درصدی مصرف برق در زنجان

مدیرعامل توزیع برق زنجان به دلیل افزایش زود هنگام  دمای هوا و آغاز برنامه های مدیریت مصرف با حضور در برنامه رادیویی صدای مرکز زنجان در خصوص گذر از پیک بار تابستان با مردم گفتگو کرد. به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، مهندس علیرضا علیزاده رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل این […]

مدیرعامل توزیع برق زنجان به دلیل افزایش زود هنگام  دمای هوا و آغاز برنامه های مدیریت مصرف با حضور در برنامه رادیویی صدای مرکز زنجان در خصوص گذر از پیک بار تابستان با مردم گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، مهندس علیرضا علیزاده رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل این شرکت در برنامه رادیویی در خصوص وضعیت برق استان زنجان گفت: خشکسالی و غیرممکن شدن استفاده از برخی نیروگاه‌های برق‌آبی،  افزایش دما و بالا رفتن مصرف برق از مهم ترین دلایل افزایش شدید مصرف برق و بهم خوردن تراز تولید و مصرف به‌شمار می‌روند.
وی با اشاره به افزایش ۲۹ درصدی مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل تصریح کرد: با افزایش دما و کاهش بارندگی، علاوه بر استفاده از وسایل سرمایشی در سطح کشور، کشاورزان قبل از موعد مقرر هر سال، اقدام به استفاده از آب های زیر زمینی و پمپ های آب نمودند که منجر به افزایش مصرف بی سابقه در اردیبهشت ماه امسال شده است.
مدیرعامل توزیع برق استان زنجان ضمن درخواست از مردم استان به رعایت الگوهای مصرف، در خصوص دلایل مدیریت مصرف خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین دلایل مدیریت مصرف، افزایش تقاضای انرژی است که به سبب افزایش جمعیت، افزایش رفاه عمومی و نیاز جامعه به توسعه، هرساله اتفاق افتاده است.
وی دلایل دیگر ترویج فرهنگ مدیریت صحیح مصرف انرژی برق را محدودیت در منابع انرژی تجدید ناپذیر، محدودیت منابع مالی دولت در تامین سوخت و توسعه ظرفیت های نیروگاهی جدید و در نهایت آثار زیان بار سوخت های فسیلی بر محیط زیست عنوان کرد.
مهندس علیزاده تاکید کرد: با ذهنیت ایجاد شده نسبت به انرژی برق که انرژی پاک محسوب می شود، نمی توان از اتفاقات پشت صحنه آن که مصرف بسیار زیاد سوخت های فسیلی برای نیروگاه های حرارتی جهت تولید برق است، چشم پوشی کرد.
وی مهمترین هدررفت انرژی برق را مناسب نبودن تکنولوژی در بخش های مصرفی،ارزان بودن انرژی برق و عدم دقت در مصرف عنوان کرد.
مدیرعامل توزیع برق زنجان میزان سرانه مصرف در بخش خانگی کشور را ۳ برابر متوسط مصرف دنیا اعلام کرد و افزود:با توجه به این که جمعیت کشور یک درصد جمعیت کل را شامل می شود، متاسفانه میزان مصرف انرژی در کشور ۲ درصد انرژی تولید شده در دنیا است.
مهندس علیزاده نسبت به افزایش استقبال مردم در خرید وسایل برقی به برچسب انرژی و خرید وسایل روشنایی و برقی با بهره وری بالا ابراز امیدواری کرد و افزود: بهره مندی از تکنولوژی های روز دنیا به تنهایی کافی نیست، و ایجاد فرهنگ صحیح مصرف در جامعه مهم ترین اقدام در جهت صرفه جویی انرژی است.
وی در خصوص اقدامات شرکت با هدف جلوگیری از خاموشی های بدون برنامه در فصل گرم سال گفت: وزارت نیرو به منظور کاهش مصرف انرژی برق در سطح کشور، اقدامات مدیریت مصرف را در ۴۵ محور برنامه ریزی کرده و تمام شرکت های توزیع مکلف به اجرای این برنامه ها هستند.وی در ادامه مشارکت مردم را موثر عنوان کرد و افزود: بدون همکاری مردم ، اجرای برنامه های تعین شده با محدودیت مواجه خواهد شد.
وی تصریح کرد: از جمله اقدامات دولت در راستای اجرای برنامه های وزارت نیرو می توان به ورود ۲۵۰۰ مگاوات  نیروگاه جدید به مدار، حفظ منابع آبی، کنترل مصارف در ادارات تا ۵۰ درصد در ساعات اداری و وکاهش تا ۱۰ درصد در ساعات غیر اداری ، کنترل دستگاه های سرمایشی در بانک ها و سایر ادارات و مدیریت مصرف در بخش خانگی و ارسال اطلاعیه به مشترکین پرمصرف و مراجعه گروه های تجمیع کننده و ارائه روش های کاهش مصرف به مشترکین پرمصرف بخش خانگی، اشاره کرد.
در پایان مهندس علیزاده با اشاره به عقد ۶۷۰۰ تفاهم نامه با صنایع و کشاورزان در خصوص مدیریت زودهنگام مصرف برق ابراز امیدواری کرد و افزود:اگر میزان مصرف برق استان کمتر از سقف سهمیه تعیین شده باشد، شاهد خاموشی های بی برنامه نخواهیم بود.