افتتاح شبکه ملی بهره‌وری ایران با حضور معاون اول رئیس جمهور

با حضور معاون اول رئیس جمهور، «شبکه ملی بهره‌وری ایران»، افتتاح و پروژه وزارت نیرو با عنوان «ارتقای سطح بهره‌وری بخش آب و فاضلاب با اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی» رونمایی شد. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “اسحاق جهانگیری”، معاون اول رئیس جمهور در آئین افتتاح شبکه ملی بهره‌وری […]

با حضور معاون اول رئیس جمهور، «شبکه ملی بهره‌وری ایران»، افتتاح و پروژه وزارت نیرو با عنوان «ارتقای سطح بهره‌وری بخش آب و فاضلاب با اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی» رونمایی شد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “اسحاق جهانگیری”، معاون اول رئیس جمهور در آئین افتتاح شبکه ملی بهره‌وری ایران و رونمایی از پروژه «ارتقای سطح بهره‌وری بخش آب و فاضلاب با اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی» که در سازمان ملی بهره‌وری برگزار شد، با تاکید بر اینکه ارتقای بهره‌وری از بزرگترین، ملی‌ترین و اثرگذارترین موضوعات کشور است، گفت: باید در شرایط فعلی، ارتقای بهره‌وری در کشور به عنوان یک امر واجب و مهم تلقی شود.
وی با بیان اینکه در کشورهایی با اقتصاد متکی به منابع طبیعی موضوع بهره‌وری جایگاه مهمی نداشته است، افزود: دولت‌هایی با چنین اقتصادی، بدون هیچ‌گونه زحمت میلیاردها دلار از درآمد نفت به‌دست می‌آورند و در کشور خود هزینه می‌کنند و به اینکه این منابع نفتی در چه بخشی از کشور صرف شود تا بازدهی بیشتری داشته و در حل مشکلات مردم تاثیرگذار باشد، توجهی نمی‌شود.
جهانگیری همچنین تاکید کرد: موضوع بهره‌وری تنها مختص دولت نبوده، بلکه آحاد ملت ایران را در بر می‌گیرد.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شبکه ملی بهره‌وری ایران به عنوان یک اقدام ارزشمند می‌تواند همه ذی‌نفعان را برای حل مشکلات و تبادل اطلاعات گرد هم آورد، تصریح کرد: در یک کلینیک بهره‌وری، بنگاه‌های اقتصادی و بخش اداری می‌توانند با طرح مشکلات خود و کسب راهنمایی‌ها، به ارتقای بهره‌وری خود کمک کنند. مشارکت ذینفعان بهره‌وری در تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان بهره‌وری، بهره‌گیری از توان اجرایی اعضای شبکه ملی بهره‌وری ایران در پیشبرد برنامه‌های ملی و منطقه‌ای بهره‌وری و مدیریت دانش بهره‌وری در سطح کشور و ترویج و آموزش بهره‌وری به منظور تربیت نیروی کار متخصص و متعهد از اهداف مهم این شبکه ملی است.
“محمد‌صالح اولیا” معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو نیز در این مراسم به‌عنوان نماینده دستگاه‌های اجرایی، از بارگذاری برخی تجارب برتر بهره‌وری در صنعت آب و برق خبر داد و توضیحاتی را نیز در خصوص اجرای طرح ارتقای سطح بهره‌وری بخش آب و فاضلاب با اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی ارائه کرد.
وی با اشاره به علل انتخاب پروژه یکپارچه‌سازی و دستاوردهای آن گفت: این پروژه با توجه به اهمیتی که در سطح ملی دارد و به‌خصوص کار بین بخشی که انجام شده و پیچیدگی‌هایی که داشت جهت مراسم رونمایی شبکه ملی بهره‌وری ایران انتخاب شده است.
اولیا در خصوص دستاوردهای این طرح افزود: با اجرای این پروژه، ۳۱ شرکت دولتی کاهش یافت و بیش از هشت هزار پست سازمانی شامل یک هزار و ۶۰۰ پست مدیریتی در بخش دولت حذف شد.
وی همچنین از تسهیل در ارائه خدمات و کاهش ۳۰ دقیقه‌ای میانگین رفع خرابی شبکه و ۳ برابر شدن تعداد مراکز خدمات‌رسانی به روستاییان و افزایش تامین حدود ۶ هزار لیتر آب شرب بدون احداث تاسیسات جدید به عنوان دیگر دستاوردهای اجرایی این طرح یاد کرد.
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو در خصوص شبکه ملی بهره‌وری ایران پیشنهاد کرد: امیدواریم راهبری سامانه بر عهده اعضای شبکه گذاشته شود، وابستگی به یک نهاد دولتی کاهش و نقش NGO‌‌ها و بخش خصوصی تقویت شود و علاوه بر این می‌بایست بازار بهره‌وری را رونق ببخشیم و سهم عرضه و تقاضا را از طریق این شبکه تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه این موضوع مستلزم حضور بخش خصوصی در شبکه ملی بهره‌وری است، افزود: لازم است روی حسابداری بهره‌وری بیشتر تمرکز شود؛ از این جهت که خیلی از فعالیت‌های ما، در سازمان‌ها (هم در بخش دولتی و هم خصوصی) ذیل عنوان بهره‌وری رسمیت پیدا نمی‌کند و مشخصا در وزارت نیرو، پروژه‌های متعددی داریم که بتوانیم سرمایه‌گذاری بیشتری را از طریق افزایش بهره‌وری جبران کنیم، اما در سازمان‌ها کمتر به جنبه اقتصادی و موضوع بهره‌وری توجه می‌شود.
اولیا خاطرنشان کرد: در بخش خصوصی هم فعالیت‌های خوبی در راستای بهره‌وری انجام می‌شود، اما به لحاظ اینکه ما اعداد و مستندات کاملی نداریم و به خوبی ثبت نمی‌شود، طبیعتا نمی‌توانیم آنها را پایش کنیم.
در پایان این مراسم، با بارگذاری اطلاعات پروژه یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، شبکه ملی بهره‌وری ایران به‌منظور بهره‌گیری عموم مردم و دانش‌آموختگان دانشگاهی و تمامی دستگاه‌های اجرایی آغاز به‌کار کرد.