استان همدان کارگاهی بزرگ در حوزه فعالیت های آب و فاضلاب

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از کاهش نزول جوی و عدم مدیریت مصرف آب از سوی مشترکین خبر داد. به گزارش روابط عمومی آبفای استان همدان، سید هادی حسینی بیدار در نشستی که با حضور اصحاب رسانه  به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف برگزار شد، ضمن اشاره به کاهش نزولات جوی […]

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از کاهش نزول جوی و عدم مدیریت مصرف آب از سوی مشترکین خبر داد.
به گزارش روابط عمومی آبفای استان همدان، سید هادی حسینی بیدار در نشستی که با حضور اصحاب رسانه  به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف برگزار شد، ضمن اشاره به کاهش نزولات جوی و بحران کم آبی گفت: متاسفانه براساس گزارشات دریافتی، کاهش بارندگی در ۵۰ سال اخیر بی نظیر بوده  و این خود موجب شده تا متوسط بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته  از ۴۱۴ میلی متر بارش به ۲۳۳ میلی متر در سال جاری کاهش یابد.
وی با بیان اینکه امسال ۱۸۴  میلی متر  نسبت به سال گذشته و نسبت به بلند مدت ۳۱ درصد کاهش بارندگی داشتیم عنوان کرد: متاسفانه توزیع مکانی و زمانی بارش ها نیزدر بدترین شرایط خود می باشد.
وی ادامه داد: سال گذشته در مدت مشابه با ذخیره ۱۰۰ درصدی سد اکباتان مواجه بودیم در حالی که امسال ذخیره این سد ۱۹ میلیون متر مکعب می باشد و این رقم معادل ۶۰ درصد  حجم سد می باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ذخیره سد آبشینه نیز ۳.۶ میلیون متر مکعب است، عنوان کرد: متاسفانه ۶۹ درصد مشترکین شهری و ۶۰ درصد مشترکین روستایی استان همدان بیش از الگوی مصرف آب مصرف میکنند که این امر کاهش منابع آبی ما را تسریع میکند.
مدیر عامل آبفای استان همدان افزود: افزایش مصرف در میان مشترکین شهری موجب افزایش ۶ میلیون متر مکعبی مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده که جلوگیری از این روند نیازمند فرهنگ سازی به ویژه توسط اصحاب رسانه است.
وی در ادامه با بیان اینکه  در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب استان همدان  در۳۰ شهر و ۸۷۰ روستای استان مشغول خدمت رسانی در دو حوزه  آب و فاضلاب می باشد گفت: در مجموع یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در استان همدان تحت پوشش خدمات آب و ۷۶ درصد جمعیت استان تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه همکاران ما با تلاش شبانه روزی به دنبال مدیریت بحران موجود هستند، خاطرنشان کرد: مدیریت فشار در شبکه ها، مهندسی مجدد تاسیسات و اصلاح شبکه های فرسوده از جمله اقدامات موثر انجام شده است.
وی افزود: شهر همدان در حوزه مدیریت فشار به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه ما با مدیریت فشار، مصرف آب را نیز تحت کنترل درآوردیم، اظهارداشت: علیرغم اینکه هر ساله ۱۰ تا ۱۵ هزار انشعاب جدید آب در شهر همدان به مشترکین واگذار می شود تولید آب نسبت به سال ۸۶ چیزی در حدود ۲۵۰ لیتر در ثانیه کاهش داشته که این رقم به نگهداشت آب در منابع ذخیره آب کمک میکند.
مدیر عامل آب و فاضلاب استان همدان در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به مجموعه اقدامات در دست اقدام حوزه آب و فاضلاب  استان گفت: در حوزه آب و فاضلاب روستایی ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده  است.
وی افزود: همچنین در بخش اعتبارات ملی، سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده ضمن اینکه در حوزه اعتبارات تصفیه خانه فاضلاب  همدان نیز ۸ میلیارد تومان اعتبار جدید لحاظ شده است.
وی تصریح کرد: در بحث ایجاد تاسیاست فاضلاب  درشهر همدان ۴۰۰ میلیارد تومان و  ۱۰۰میلیارد تومان نیزدر حوزه تاسیسات فاضلاب شهر ملایر اعتبار لحاظ شده است.
وی همچنین با بیان اینکه استان همدان در مجموع یک هزار میلیارد تومان اعتبار به منظور اجرای پروژه های آب و فاضلاب در سال جاری دارد، گفت: سال گذشته در حوزه تامین آب، بیشترین مشکلات را در کرفس، اسدآباد، کبودراهنگ و نهاوند داشتیم که قدم های خوبی در این خصوص برداشته شد و موجب رفع مشکل از ۷۰ تا ۸۰  شدیم .
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در ادامه با بیان اینکه الگوی مصرف آب مردم همدان برای هر نفر ۱۵۰ لیتر در شبانه روز تعریف شده است عنوان کرد: متاسفانه مردم همدان ۵۰ لیتر بیش از الگوی مصرف آب مصرف میکنند که چنانچه با صرف جویی این رقم را کاهش دهند کمک حال خوبی برای ما خواهند بود.
وی تصریح کرد: تامین آب شرب در شهر همدان برعهده همکاران آب منطقه ای و توزیع آب برعهده ما است که بر همین اساس جلب رضایت مشترکین در اولویت امور ما قرار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پساب تصفیه شده در تصفیه خانه فاضلاب همدان و تولید آب با کیفیت گفت: خوشبختانه با مجموعه اقدامات انجام شده توانستم آب مورد نیاز نیروگاه شهید مفتح را تامین  نماییم.
وی با بیان اینکه تامین پساب تصفیه شده برای دو پتروشیمی اکباتان و ابن سینا نیز درحال انجام است، گفت: قراردادها به منظور تامین آب شهرک صنعتی ویان از محل پساب تصفیه خانه فاضلاب همدان در دست اقدام است.
حسینی بیدارتصریح کرد: ما توانایی داریم با درخواست صنایع، آب مورد نیاز هر صنعتگر ی را در مسیر پساب شهر همدان   تامین نماییم.
وی افزود:همچنین در حوزه شهرستانهای رزن، اسدآباد ،ملایر،نهاوند و تویسرکان آمادگی داریم پساب  حاصل از تصفیه خانه این شهرها را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.
وی بار دیگر با اشاره به اینکه تامین آب شرب بر عهده شرکت آب منطقه ای استان  است گفت: درراستای کمک به همکارانمان و علیرغم اینکه در این رابطه هیچ مسئولیتی نداشتیم در خصوص تامین آب نیز وارد عمل شدیم به طوری که  ساخت مخزن ۵ هزار متر مکعبی برای شهرستان تویسرکان و همچنین احداث برخی مخازن آب برای شهر همدان در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارت ملی برای پروژه های آب  استان همدان مصوب شده است، گفت: شهرستان ملایر از لحاظ آب مشکلات عدیده ای داشت که خوشبختانه  با همکاری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار همدان چندین مجتمع آبرسانی در این شهرستان تعریف شد.
وی ضمن تقدیراز استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شوراس اسلامی عنوان کرد:
همدان یک کارگاه بزرگ در حوزه آب و فاضلاب است و ما در تمام شهرستانها در حال فعالیت هستیم.
وی همچنین با بیان اینکه اقدامات اثر بخشی در حوزه ایجاد شبکه های جمع آوری فاضلاب در روستاهای استان انجام شده است گفت: تصفیه خانه های و تاسیسات فاضلاب در روستای ارزان فود، دهپیاز، ابرو، چشین، سیمین و حسین آباد ملایر آماده بهره برداری است، ضمن اینکه در کرفس و آبرومند و در بسیاری از نقاط روستایی دیگر نیز اقداماتی در دست انجام می باشد.
سید هادی حسینی بیدار تصریح کرد: مطالعات فاضلاب روستایی شهرهمدان به اتمام رسیده ضمن اینکه تصفیه خانه فاضلاب فامنین نیز در مرحله دیوارکشی است و ایجادخط انتقال آن نیز به پایان رسیده است .
وی خاطرنشان کرد: خدمت به مردم شریف استان همدان افتخاری بزرگ برای ما است و هرچه در توان داشته باشیم در این مسیر گام برمی داریم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در ادامه ضمن پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در خصوص مطالبات آبفا از مشترکین توضیح داد: مجموع مطالبات آبفا ۲۶ میلیارد تومان می باشد که از این رقم  ۱۶.۶ میلیارد تومان مربوط به مشترکین خانگی، ۲.۳ میلیارد تومان مربوط به مشترکین تجاری۹۰۰ میلیون تومان مربوط به ادارت دولتی و۸۰۰ میلیون تومان مربوط به بخش آموزش می باشد.
وی در ادامه در خصوص آبرسانی های سیار گفت: در حال حاضر ۳۶ روستای استان با تانکر آبرسانی میشوند که با توجه به کاهش نزولات جوی انتظار میرود این تعداد به ۱۶۰ روستا افزایش یابد اما تلاشمان بر این است که این اتفاق کنترل شده و در سنوات آتی کمتر گردد باشد.
وی افزود: چنانچه هر نفر از مردم استان ۵۰ لیتر در شبانه روز مدیریت مصرف آب داشته باشند عبور از بحران کم آبی امکان پذیر تر خواهد بود.
وی در خصوص هدررفت آب از شبکه های توزیع آب نیز گفت: ما با کمک همکارانمان در شهرداری و استانداری جداسازی آب شرب از آب مورد استفاده فضای سبز را انجام دادیم.
حسینی بیدار با بیان این توضیح که هدررفت آب به دو بخش هدررفت ظاهری و واقعی تقسیم میشود، عنوان کرد:هدررفت واقعی شامل فرسودگی شبکه هااست که خوشبختانه در این بخش نیزهمدان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.
وی افزود: هدر رفت واقعی آب دراستان همدان ۱۳ درصد است در صورتی که این عدد در کشور بالاتراست.
وی درخصوص مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت مصرف گفت: درحوزه روابط عمومی نیز اقدامات بسیار موثری در حال انجام می باشد،  ضمن اینکه مهندسی مجدد تاسیسات، بهره گیری ازتله متری و مدیریت فشار نیز در دستور کار  همیشگی شرکت است.
وی تصریح کرد: بر اساس تاکیدات استاندار محترم ادارات ملزم شده اند مصرف خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند.
 وی همچنین بیان کرد:ابزارهای  کاهنده مصرف میتواند اهمیت به سزایی در مدیریت مصرف داشته باشند.
سید هادی حسینی بیدار در خصوص تامین آب مورد نیاز همدان ازمسیر سد تالوارنیز گفت:این خط قرار است ۱۶۰۰ لیتر در ثانیه آب برای همدان تامین کند.
وی افزود: در راستای کمک به همکارانمان در شرکت آب منطقه ای۲۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی برای آبرسانی بلند مدت همدان جذب کردیم ضمن اینکه نزدیک به ۲ میلیارد تومان اعتبار نیز برای پروژه آبرسانی از دره مراد بیک جذب شد.
وی بیان کرد: نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای آبرسانی از محل سد تالوار جذب کرد ضمن اینکه ۴۵ میلیارد تومان نیز در بودجه  امسال برای این مهم در نظر گرفته شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده به منظورجداسازی فاضلاب از رودخانه های همدان توضیح داد: خوشبختانه  در بخش فاضلاب اقدامات ویژه ای انجام شده است، به طوری که هم اکنون جمعیت تحت پوشش فاضلاب در کشور ۴۵ تا ۵۰ درصد است در حالی که این رقم در استان همدان در بخش شهری  ۷۶ تا ۷۷ درصد می باشد.
 وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد شهر همدان تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارد، عنوان کرد: در نظر داریم جمعیت تحت پوشش حاشیه شهر همدان را به ۱۰۰ درصد برسانیم.
وی توضیح داد: در حوزه جداسازی فاضلاب از رودخانه های شهر همدان نیز موفق شدیم رودخانه های منطقه جانبازان، کوی الوند، کوی مطهری، کوی الوند و بخشی از رودخانه دره مرادبیگ را عاری از فاضلاب کنیم که این مهم تنها با تلاش شبانه روزی همکاران ما امکان پذیر شده است.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه فاضلاب یک حرکت انقلابی صورت گرفته است، عنوان کرد: طرح فاضلاب همدان در حال حاضر ۵۴ درصد پیشرفت دارد که امیدواریم بتوانیم ۱۰۰ درصد این طرح را به مرحله اجرا درآوریم.
 حسینی بیدار تصریح کرد: اجرای کامل طرح جامع فاضلاب بسته به تامین اعتبارات است.
وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه ضمن دعوت همگان به شرکت در انتخابات گفت: شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی و ملی است.
وی افزود: هدف ما کسب رضایت خداوند متعال، ضمن خدمت رسانی به مردم است وما وابسته به هیچ حزب و گروهی نیستیم و سیاست در کار ما معنا ندارد.
فرماندار همدان مطرح کرد: مدیران آب استان با تدبیر و حمیت از تنش آبی عبور خواهند کرد.
فرماندار همدان گفت: با توجه به تجربیات، تدبیر وهمیتی که از مدیران و کارکنان صنعت آب استان سراغ داریم از بحران آبی پیش رو عبور خواهیم کرد.
محمد علی محمدی در جلسه ستاد پایش تنش آبی که در سالن جلسات شرکت آب و فاضلاب استان همدان برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش و دغدغه مندی مدیرعامل آبفای استان،گفت: هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به مردم نیست.
وی با بیان اینکه اگر در شهر ۶۵۰ هزار نفری همدان اتفاقی بیافتد هیچ عذری از کارگذاران این نظام پذیرفته نیست، عنوان کرد: علیرغم اینکه درحال حاضر موضوع انتخابات مطرح است اما به تاکید استاندار همدان از امورات روزمره مردم غافل نیستیم.
محمدی با اشاره به اینکه  با توجه به تجربیات، تدبیر وهمیتی که از مدیران و کارکنان صنعت آب استان سراغ داریم از بحران آبی پیش رو نیز عبور خواهیم کرد، گفت:شما سابقه خوبی در کشور دارید که باید باردیگر به آن مهر تایید بزنید.
وی تصریح کرد: افرادی که در این مجموعه مشغول به خدمت رسانی هستند به دنبال نام و نشان نیستند و اجر این کار تنها در نزد خداوند متعال است.
در ادامه مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان ضمن قدردانی از فرماندار همدان به منظور حضور در این جلسه گفت: مجموعه صنعت آب استان از سال ۸۶ با تنش آبی مواجه بوده که خوشبختانه با تلاش همکارانمان موفق به مدیریت شرایط موجود شدیم.
سید هادی حسینی بیدار افزود: همه همکاران ما بحران دیده هستند و همین امر موجب شد تا مردم همدان طی سالهای اخیرهرگز قطعی آب نداشته باشند.
وی درادامه با اشاره به اینکه از سال ۹۴ قرار بود خط اضطراری آبرسانی به همدان راه اندازی شود، اظهارداشت: بر اساس تعهدات موجود، حفرو تجهیز۷ حلقه چاه  در منطقه خالق وردی عملیاتی شد که متاسفانه به دلیل عدم تامین اعتبارت نتوانتسیم از این خط در مواقع تنش آبی بهره برداری نماییم.
وی افزود: قرار بود با بهره برداری از این خط در اردیبهشت ماه سال جاری برداشت از سد اکباتان ۲۰۰ لیتر در ثانیه کاهش یابد که متاسفانه این مهم محقق نشد.
حسینی بیدار همچنین اظهارداشت: با پیگیری های دکتر حاجی بابایی نماینده محترم مردم همدان مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شد ضمن اینکه شرکت مهندسی نیز ۲۰ میلیارد تومان به منظور تنش آبی و ۲ میلیارد تومان اعتبار نیز به منظور آبرسانی از دره مرادبیگ درنظر گرفته شده است.
وی افزود: باید تلاش کنیم آبرسانی از این خط اضطراری هرچه سریع تر امکان پذیر شود چراکه با وضعیت موجود در مهر ماه سال جاری به مشکل  برخواهیم خورد.
حسینی بیدار تصریح کرد: انتقال آب از خط اضطراری مذکئور برداشت آب از سد اکباتان را کاهش میدهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان نیزبا اشاره به اینکه بر اساس طرح اضطراری آبرسانی به همدان، موضوع تامین آب از چاههای منطقه خالق وردی و دره مرادبیگ مد نظر قرار گرفت، عنوان کرد: طرح مذکورچند سال گذشته مطرح شد و پس از پتانسیل یابی و شناسایی چاهها در ۷۰ متری منطقه خالق وردی حفاری آغاز شد.
منصور ستوده افزود: به دنبال حفر چاه ها، بخشی ازتجهیز و پمپاز عملیاتی شد اما به متاسفانه به دلیلی نبود اعتبارات لازم  نتوانستیم طی دو سال اول آب را از این قسمت به همدان برسانیم.
وی با بیان اینکه این پروژه نیازمند حداقل سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار بود،خاطرنشان کرد: اعتبار تزریقی تنها توانست  چراغ کارگاهها را روشن نگه دارد.
وی با بیان اینکه سال گذشته نامه ای از سوی معاون وزیر به منظور تامین آب از تالوار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ابلاغ شد، اظهارداشت: بر همین اساس در قانون بودجه امسال ۵۰ میلیارد تومان به همین منظور در نظر گرفته شد که ۴۷ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان از آن مصرب و ابلاغ شد و از این رقم نیز تاکنون ۴۵ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
ستوده افزود: همچنین از محل اعتبارت تنش آبی نیز قول مساعد به منظور پرداخت  ۲۰ میلیارد تومان اعتیار از محل اعتبارات ملی داده شده است.
 مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان هم با بیان اینکه بر اساس آخرین اخبار دریافتی در حال حاضر ذخیره سد اکباتان ۱۹.۴ میلیون متر مکعب است، عنوان کرد: تا پایان اردیبهشت ماه این رقم ۲۱.۵ میلیون متر مکعب بوده  که متاسفانه ظرف مدت ۲۰ روز ۲.۲ میلیون متر مکعب از ذخیره سد کاسته شده است.
مرتضی جعفری با اشاره به اینکه  ذخیره آبی سد آبشینه نیز ۳.۴۷ میلیون متر مکعب می باشد،بیان کرد: هم اکنون تنها ۶۹ درصد از این سد پر آب است در حالی که سال گذشته ۹۷ درصد ظرفیت این سد پر بوده است.
وی با اذعان به اینکه وروری سدهای ما در حال حاضر صفر است،گفت: ۴ درصد آب همدان ازرودخانه عباس آباد ۹ درصد از سد آبشینه و ۶۱ درصد ازسد اکباتان تامین میشود.
جعفری افزود: با توجه به اتصال برخی روستاها به شهر، افزایش تعدادانشعابات و شیوع ویروس کرونا متاسفانه با افزایش مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شدیم.
وی با بیان اینکه ذخیره سداکباتان تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ۲۱.۵۱۰ میلیون متر مکعب بوده است،گفت: در حال حاضر این رقم به ۱۹.۴ میلیون متر مکعب رسیده است.
 مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان با بیان اینکه پیش بینی میشود ذخیره سد اکباتان در پایان خرداد ماه سال جاری چیزی در حدود ۱۷ میلیون متر مکعب باشد،عنوان کرد: بر اساس برداشت های موجود پیش بینی میشود در مهر ماه سال جاری به مشکل برخواهیم خورد.
وی تصریح کرد:متاسفانه علاوه بر مشکلات موجود با تبخیر و فرار آب از سدها نیز مواجه هستیم.