اختصاص ۴۰ درصد آب جهت کشت تابستانه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با توجه تغییر الگو و کاهش بارش ها و در نتیجه کمبود شدید منابع آب زیرزمینی جهت کشت تابستانه امسال فقط تا ۴۰ درصد آب اختصاص خواهد یافت و برای کشت اضافه آبی نداریم. لذا ضروری است کشاورزان ضمن رعایت میزان کشت اعلام شده با مدیریت مناسب […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با توجه تغییر الگو و کاهش بارش ها و در نتیجه کمبود شدید منابع آب زیرزمینی جهت کشت تابستانه امسال فقط تا ۴۰ درصد آب اختصاص خواهد یافت و برای کشت اضافه آبی نداریم. لذا ضروری است کشاورزان ضمن رعایت میزان کشت اعلام شده با مدیریت مناسب در مصرف آب صرفه جویی نموده تا بتوانیم از شرایط بحرانی بوجود آمده گذر کنیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قزوین، دکتر جمالی پور استاندار قزوین در جلسه شورای حفاظت از منابع آب اظهار داشت: مدیریت صحیح مصرف آب از حساسیت ویژه ای برخوردار است چرا که بطور مستقیم معیشت و اقتصاد مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. لذا همه باید با استفاده از کلیه ظرفیت های موجود و اتخاذ تدابیر ویژه کمک نمایند ت ضمن دعوت از مردم به صرفه جویی در مصرف آب، مصارف را نیز به حداقل برسانیم.
استاندار قزوین با اشاره به اینکه آب برای ما از اولویت ویژه ای برخوردار است عنوان داشت: وقتی ما بدنبال گرفتن تصمیمی هستیم باید همه زوایای آن را با توجه به شرایط روز در نظر بگیریم چرا که نمیشود فقط با یک رویکرد و یک نگاه به مسئله تصمیم گیری کرد. زیرا آثار تصمیم می تواند سایر حوزه ها را نیز تحت تاثیر قرارداده و برای کلیت جامعه خطر آفرین باشد، لذا تصمیمات همیشه باید جامع، مانع و کامل باشند و همه مسائل در آن دیده شود تا نتیجه مطلوبی از آن تصمیم حاصل گردد.
دکتر جمالی پور با اشاره به وضعیت آب کشاورزی در استان گفت: متاسفانه امروز ما هنوز در بخش کشاورزی شاهد روش های آبیاری سنتی، غیر علمی و غرقابی هستیم و بخش عمده ای از منابع آبی با این نوع مصرف هدر می رود و علیرغم اینکه زحمات بسیاری توسط سازمان جهاد کشاورزی جهت استفاده بهینه از آب با استفاده از شیوه های نوین آبیاری کشیده می شود، ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز کارهای زیادی را باید انجام داد.
مهندس ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در این جلسه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در قالب طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اظهارداشت: طرح تعادل بخشی از سال ۸۲ در استان آغاز شده و با بستن چاههای غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز، نصب کنتورهای هوشمند، راه اندازی گشت های نظارتی تلاش کرده ایم با مدیریت منابع آبی در مسیر حفظ و صیانت از آبهای زیرزمینی گام برداریم.
وی افزود: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون با کشف و ضبط ۳۵۰ دستگاه و اداوات حفاری غیر مجاز، انسداد و پلمب  ۲۷۲۸ حلقه چاه و پر کردن ۴۴۵ حلقه چاه فاقد پروانه و تقلیل منسوبات ۳۳۱ حلقه چاه کشاورزی زمینه صرفه جویی بیش از ۵۶۰ میلیون مترمکعب آب در استان مهیا شده است. که این اقدامات در کنار تجهیز ۶۰ درصد چاههای مجاز استان به کنتورهای هوشمند سبب شده تا از ضمن پیشگیری از افت سطح آبهای زیرزمینی، افت یک متر و ۶۸ سانتیمتری را نیز متوقف کرده و آن را به صفر برسانیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به کاهش میزان بارشها و بروز خشکسالی در استان یادآورشد: سال گذشته میزان ورودی به سد طالقان ۱۶ مترمکعب در ثانیه بود که در سال جاری با توجه به شرایط خشکسالی این میزان به حدود ۵ مترمکعب در ثانیه کاهش یافته همچنین در سال گذشته حجم آب سد ۴۱۸ میلیون مترمکعب بوده درحالیکه امسال این میزان به حدود ۲۸۹ میلیون مترمکعب رسیده است.
مهندس ملکی ادامه داد: با برگزاری جلسات سازگاری با کم آبی مصوباتی داشتیم و مقرر شد با تعیین تکلیف چاههای فرم یک و کاهش ۱۰ درصدی پروانه چاههای مجاز استان آب باغات تحت شرب چاههای فرم یک تامین شود. وی اضافه کرد: با این اقدامات برای تامین آب این باغات حدود ۴۵ میلیون مترمکعب سهیمه اختصاص خواهیم داد اما باید مراقبت باشیم و نظارت کامل صورت پذیرد تا این آب به باغات جدید الاحداث و با سابقه احداث کمتر از ۵ سال داده نشود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین از احداث رصدخانه آب در استان خبر داد و گفت: با احداث این رصد خانه ضمن کنترل تمامی چاههای آب کشاورزی قادر خواهیم بود مدیریت منابع آبی را بدقت انجام دهیم.
وی در خصوص ممنوع شدن کشت برنج در کشور بجز استانهای شمالی نیز یادآورشد: با مصوبه هیئت دولت از سه سال گذشته کشت برنج فقط در استانهای شمالی مازندران و گیلان مجاز اعلام شده و در سایر استانها ممنوع است و ما نیز در فشار هستیم تا این مصوبه را اجرا کنیم. وی افزود: در حاشیه رودخانه شاهرود ۵ هزار هکتار از اراضی زیرکشت برنج رفته و بیش از ۴ هزار نفر نیز در این عرصه فعالیت دارند و از آنجایی که در این منطقه برای کشت برنج از آبهای سطحی بویژه رودخانه شاهرود استفاده می شود ما نیز موافق ادامه کشت هستیم اما باید این وضعیت تعیین تکلیف شود و با مکاتبه با وزارتخانه برای مستثنی شدن استان قزوین که در مرز با استان گیلان قرار دارد اقدام گردد.
مهندس ملکی در پایان افزود: امسال با کاهش منابع آبی و بروز خشکسالی با کمبود شدید منابع آبی مواجه هستیم و اعلام کرده ایم که فقط میتوانیم ۴۰ درصد سهیم آب کشت تابستانه را تامین کنیم و از کشاورزان نیز خواسته شده بشدت مراقب کشت های خود باشند چون آب برای کشت بیش از این مقدار نداریم.