احداث نخستین پست ۱۳۲/۲۰ کیلوولت GIS تک‌ترانسه در مشهد

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای خراسان مهندس حسن زارع‌زاده مجری پست‌ شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به برق‌دار شدن پست ۱۳۲/۲۰ کیلوولت تک‌ترانسه اظهار کرد: این پست با یک طرح جدید در زمینی به مساحت ۱۳۵ متر مربع اجرا شده است. وی ادامه داد: مطالعات این طرح و نقشه‌های اجرایی آن توسط […]

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای خراسان مهندس حسن زارع‌زاده مجری پست‌ شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به برق‌دار شدن پست ۱۳۲/۲۰ کیلوولت تک‌ترانسه اظهار کرد: این پست با یک طرح جدید در زمینی به مساحت ۱۳۵ متر مربع اجرا شده است.

وی ادامه داد: مطالعات این طرح و نقشه‌های اجرایی آن توسط کارشناسان معاونت طرح و توسعه در شرکت برق منطقه‌ای خراسان انجام شد. این طرح به عنوان نمونه به شرکت توانیر ارسال شده و در شرف ابلاغ به سایر شرکت‌های برق منطقه‌ای جهت اجراست.

مهندس زارع‌زاده در خصوص مزایای احداث این پست بیان کرد: یکی از محاسن این طرح کوچکی فضای قابل استفاده آن است. در شهرهای بزرگ، خصوصا کلان‌شهرها، هزینه تامین زمین گزاف و معادل هزینه خرید و احداث پست می‌باشد؛ به همین جهت پست‌های انتقال و فوق توزیع را نمی‌توان در کلان‌شهرها به صورت AIS راه‌اندازی کرد چون فضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. به همین جهت این پست‌ها به صورت GIS در کلان‌شهرها نصب و بهره‌برداری می‌شود. افزایش سطح پایداری و اطمینان شبکه و اصلاح سطح ولتاژ نیز از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

مجری طرح پست‌های انتقال شرکت برق منطقه‌ای خراسان اضافه کرد: این مدل پست‌ها نیز به فضای نسبتا زیادی نیاز دارد که با یکسری تغییرات در طرح‌ها و ساختار سیستم‌های GIS از جمله طبقاتی کردن چیدمان پست، موفق شدیم در کوچکترین فضای ممکن در زمین‌های رایگان که قبلا شرکت توزیع برق مشهد در آن اقدام به نصب پست‌های پاساژ کرده بود، این پست را نصب کنیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مزایای احداث این پست با توجه به نزدیکی آن به محل مصرف، کاهش تلفات قابل توجه در شبکه توزیع(۲۰ کیلوولت) است. محاسبات کاهش تلفات و جانمایی‌های مربوط به این پست توسط مهندسین مشاور بررسی و تهیه شده و برای شرکت توانیر ارسال گردیده تا به عنوان طرح الگو و نمونه به سایر شرکت‌های برق منطقه‌ای سراسر کشور ابلاغ شود. از مزایای دیگر این طرح نحوه اتصال آن به شبکه کابلی ۱۳۲ کیلوولت به صورت T-off است که برای اولین مرتبه در کشور و کل منطقه اجرا شده و الگوی مناسبی برای کلان‌شهرها و در مسیر شبکه کابلی است.

مهندس زارع‌زاده گفت: عملیات اجرایی تونل خط این پست به اتمام رسیده و کابل اتصال آن نیز احداث شده است.

مجری پست‌ شرکت برق منطقه‌ای خراسان خاطرنشان کرد: اعتبارات احداث این پست از محل منابع داخلی با کمترین هزینه تامین شده است.

وی بیان کرد: طراحی این پست با تجهیزات موجود و مازاد بر نیاز انبار شرکت برق منطقه‌ای خراسان اجرایی شده است و این اقدام موجب شده این پست ۱۳۲/۲۰ کیلوولت با صرفه‌جویی زیادی طراحی و احداث شود. تنها هزینه‌های مربوط به احداث این پست، اعتبارات عملیات اجرایی آن بوده چون کالای مربوط به احداث آن از انبار تامین شده که در نوع خود صرفه‌جویی خوبی به همراه داشته است.

مهندس زارع‌زاده با بیان اینکه برای راه‌اندازی این پروژه ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده، خاطرنشان کرد: این روش نوین را در احداث پست‌ ارگ و با استفاده از تجهیزات انبار راه‌اندازی و اجرا خواهد شد.