اتصال  ۳۳۳ روستای سیستان و بلوچستان به شبکه آب

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گفت:در بدترین سال تخصیص اعتبارات ۳۳۳ روستای استان به شبکه آب متصل و ۴۳۰ روستا نیز از چرخه‌ی تنش آبی خارج شدند. به گزارش روابط عمومی آب و فاضلاب استان، علیرضا قاسمی شب گذشته با حضور در برنامه بازتاب درباره شرایط خاص پروژه‌های آبرسانی و مضیقه‌های خدمات‌رسانی در استان سیستان […]

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گفت:در بدترین سال تخصیص اعتبارات ۳۳۳ روستای استان به شبکه آب متصل و ۴۳۰ روستا نیز از چرخه‌ی تنش آبی خارج شدند.

به گزارش روابط عمومی آب و فاضلاب استان، علیرضا قاسمی شب گذشته با حضور در برنامه بازتاب درباره شرایط خاص پروژه‌های آبرسانی و مضیقه‌های خدمات‌رسانی در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مقوله استان سیستان و بلوچستان با سایر استان ها متفاوت است، استانی که سالهای متمادی درگیر خشکسالی بوده و حتی در پربارش‌ترین سال‌های آبی، متوسط ۲۰ ساله آن به بیش از ۱۰۰ میلی متر نمی‌رسید، بنابراین بحث آب در استان طی سالیان سال با توجه به شرایط اقلیمی خاص این منطقه از حساسیت بالایی برخوردار بوده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان با بیان اینکه خشکسالی و کاهش ۷۶ درصدی بارندگی سال سخت آبی را رقم زد اضافه کرد: بسیاری از چاه‌ها در سطح استان دچار مشکل شدند به طوریکه طبق نیازسنجی که انجام شد، تعداد ۵۰ حلقه چاه نیاز به حفر و ۲۰۰ حلقه نیازمند کف شکنی و لایروبی دارد که مجموع حفر چاه، اجرای خطوط چاه های جدید و کف شکنی به ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی افزود علاوه بر چالش‌های خشکسالی و کم‌آبی عامل دیگری که خدمات‌رسانی را سخت کرده است پهناور بودن استانی‌ست که ۴/۱۱ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده و اضافه بر این می‌توان به پراکندگی جمعیت در استان اشاره کرد که کاملا مشهود است.

قاسمی با بیان اینکه خدمات قابل توجهی صورت گرفته و هزینه های هنگفتی خرج استان شده، اما مردم نمی‌توانند آن را لمس کنند اذعان کرد: پهنه گسترده استان، پراکندگی جمعیت، .بعد مسافت و هزینه بالای اجرا از عواملی‌ست که باعث شده ما امروز شاخص بهره‌مندی از آب روستایی استان‌مان ۱۰ درصد با شاخص کشور فاصله داشته باشد در شرایطی که هزینه های صرف شده با ۴ استان دیگر برابری می کند .

مدیرعامل آب و فاضلاب استان در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: قبل از انقلاب ۳ هزار و هفتصد روستا داشتیم که از این تعداد تنها ۱۱۹ روستا به شبکه آب متصل بودند اما طی این سالها با پدیده روستازایی مواجه بودیم و آمار روستاها از ۵ هزار و ۵۹۴ روستای ثبت شده به بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ روستا رسیده است و در جای جای استان پراکنده اند.

قاسمی اظهار کرد: پروژه های ملی در حوزه آبرسانی روستایی از سال ۹۴ مورد توجه ویژه قرار گرفت و با عنایت رهبر معظم انقلاب در این سال، اجازه برداشت بودجه از ردیف صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاها داده شد و بودجه سالیانه ده برابر رشد داشت.

وی افزود: طی این سالها ۸۴۰ روستا با جمعیت ۲۳۷ هزار نفر از نعمت آب شرب و بهداشتی پایدار بهره مند شدند که از این تعداد ۳۳۳ روستا با جمعیت ۹۹ هزار نفر طی سال ۹۹ پس از یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی به شبکه آب پایدار متصل شدند و تعداد ۲۱ روستا با جمعیت ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از آب بهداشتی در شهرستان دشتیاری برخوردار شدند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اضافه کرد: علی‌رغم اینکه به نسبت سنوات گذشته بخش روستایی بدترین سال تخصیص را داشت و ۵۰ درصد اعتبارات مصوب به شرکت ابلاغ نشد اما به ۱۰۰ درصد تعهدات خود عمل کردیم و علاوه بر حذف ۳۳۳ روستا از چرخه‌ی آبرسانی سیار، ۴۳۰ روستا نیز از تنش آبی خارج شد.

وی اذعان کرد: طی سال ۹۹ تاکنون شاهد رشد چشمگیر ۱/ ۴ درصدی شاخص بهره مندی روستاها از نعمت آب بودیم به طوریکه اگر مقایسه کنید این شاخص با اقدامات سه سال گذشته آبفار برابری می کند

قاسمی در خاتمه گفت: امیدواریم با تخصیص کامل اعتبارات به طور ویژه و همت مضاعف، آبرسانی تسریع یابد و مشکلات و عقب ماندگی که مردم استان را دچار کرده است حل شود و آب دغدغه هم‌استانی‌هایمان نباشد.