ابرها و افزایش گرمایش جهانی

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که ابرها میتوانند روی تغییرات دمای کره زمین تاثیر داشته باشند و این کره خاکی را گرم تر کنند. یک روش جدید برای تجزیه و تحلیل اندازه‌گیری ماهواره ای از پوشش ابر روی زمین نشان می دهد که ابر ها به احتمال زیاد باعث افزایش گرمای جهانی می شوند. […]

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که ابرها میتوانند روی تغییرات دمای کره زمین تاثیر داشته باشند و این کره خاکی را گرم تر کنند.

یک روش جدید برای تجزیه و تحلیل اندازه‌گیری ماهواره ای از پوشش ابر روی زمین نشان می دهد که ابر ها به احتمال زیاد باعث افزایش گرمای جهانی می شوند. این تحقیق، توسط دانشمندان کالج امپریال لندن و دانشگاه East Anglia، قوی ترین مدرکی است که نشان می دهد ابر ها در طولانی مدتباعث گرم شدن کره زمین میشوند و تغییرات آب و هوایی را بیشتر تشدید می کنند.

نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که غلظت دو برابر دی اکسید کربن در اتمسفر (CO2) بالاتر از سطح دوره پیش صنعتی است و دور از انتظار است که دما کمتر از ۲ درجه سلسیوس گرم تر شود. این احتمال هم وجود دارد که میانگین دمای جهانی بیش از ۳ درجه سلسیوس باشد. سطح دی اکسید کربن در دوره پیش صنعتی حدود ۲۸۰ ppm (قطعات در هر میلیون) بود، ولی سطح فعلی در حال نزدیک شدن به ۴۲۰ ppm است و اگر کاهش قابل توجهی در انتشار گاز های گلخانه ای ایجاد نشود، می تواند تا اواسط قرن به دو برابر مقدار در دوره پیش صنعتی برسد.

میزان گرمایش آب و هوایی پیش بینی شده از دو برابر شدن سطح CO2 در دوره پیش صنعتی بعنوان حساسیت به آب و هوا شناخته می شود. ابر ها در تغییرات آب و هوایی نقش بسیار مهمی خواهند داشت. خصوصیات ابر ها مانند تراکم و ارتفاعی که در جو دارند، می توانند موجب کاهش یا افزایش دما بشوند.

پائولو چپی از مؤسسه گرانتام که در حوزه تغییرات آب و هوا و محیط زیست در امپریال فعالیت می کند در این باره گفت: “درجه حرارت زمین بین ۱.۵ تا ۲ درجه سلسیوس افزایش پیدا می کند و نقش ابر ها در این موضوع تاثیرگذار و مهم است؛ بنابراین یک نیاز اساسی برای تعیین دقیقتر میزان تأثیر ابر ها بر گرم شدن کره زمین در آینده وجود دارد. نتایج ما به این معنی است که ما در پیش بینی های آب و هوایی اطمینان بیشتری داریم و می توانیم تصویر واضح تری از شدت تغییر آب و هوا در آینده داشته باشیم.”

ابرهای غیر متراکم دارای اثر خنک کنندگی روی دمای زمین هستند، زیرا مانع رسیدن خورشید به زمین می شوند. ابر های متراکم، اما اثر گرم کننده دارند و میتوانند درجه حرارت زمین را بالا ببرند و همینطور باعث افزایش اثر گاز های گلخانه ای هم می شوند. ابر های متراکم میتوانند گاز های گلخانه را جذب کنند؛ بنابراین، نوع و میزان ابر های موجود در جهان می تواند روی پتانسیل گرم شدن دمای زمین تاثیر داشته باشد.