آموزش و پایش مصرف آب و برق دستگاه‌های اجرایی جهت گذر از پیک بار ۱۴۰۰

نشست هماهنگی مدیریت و کنترل پیک بار ۱۴۰۰ به صورت ویدیو کنفرانسی و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، سرپرست شرکت توزیع نیروی برق، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه یزد و معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد. به گزارش […]

نشست هماهنگی مدیریت و کنترل پیک بار ۱۴۰۰ به صورت ویدیو کنفرانسی و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، سرپرست شرکت توزیع نیروی برق، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه یزد و معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، ابوالفضل اسدی مدیرعامل این شرکت با اشاره به مدیریت بار انجام‌شده و عبور موفق از پیک بار سال ۹۹ افزود: با وجود افزایش ۵ درجه‌‌ای دما نسبت به سال گذشته و کاهش ۳۴ درصدی ذخیره آبی سدها، رشد ۲۶ درصدی مصرف برق در بخش صنعت، رشد ۳۰ درصدی مصرف مشترکین شرکت توزیع نیروی برق و رشد استفاده از رمز ارز‌ها به چشم می‌خورد که این موارد، گذر از پیک بار سال ۱۴۰۰ را سخت می‌کند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۹ با توجه به شیوع بیماری کرونا، در بخش صنایع بزرگ ۱.۵ درصد و در بخش مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان ۸.۶ درصد کاهش مصرف برق داشته‌‌ایم؛ اما در سال ۱۴۰۰ مشترکین برق منطقه‌‌ای یزد ۲۰.۵ و مشترکین توزیع ۳۰ درصد رشد مصرف داشته اند.

وی با اشاره به اینکه پیک نیاز مصرف استان از ۱۸۰۵ مگاوات در سال ۹۹ به ۱۹۶۵ مگاوات در سال جاری رسیده است عنوان کرد: سقف پیک بار در نظر گرفته شده توسط وزارت نیرو برای استان یزد ۱۵۱۰ مگاوات است که این موضوع، اهمیت همکاری تمامی بخش‌های استان در راستای مدیریت مصرف و گذر از پیک بار پیش رو را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در بیان چالش‌های پیش‌بینی شده برای گذر از پیک بار تابستان سال‌جاری، تامین گاز نیروگاه‌های استان را یکی از این چالش‌ها عنوان کرد و افزود: هماهنگی‌های لازم با شرکت نفت انجام شده و تلاش می‌کنیم در این ایام، ظرفیت مخازن سوخت نیروگاه‌ها تکمیل بوده و در صورت وقوع حوادث احتمالی یا کمبود گاز، به خوبی از این برهه عبور کنیم.

وی کمبود آب را چالشی دیگر در تامین برق استان دانست و یادآور شد: با توجه به اینکه ۶۴۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های استان به نیروگاه‌های بخار اختصاص دارد، ضرورت حفظ پایداری این نیروگاه‌ها را باید مدنظر داشته باشیم.

اسدی آموزش و پایش مصرف آب و برق دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر ادارات، نهاد‌ها و بانک‌ها را یکی از ضروریات این ایام عنوان کرده و افزود: کاهش ساعت کاری ادارات، اوضاع آب و برق در پیک بار پیش‌رو را تسهیل خواهد کرد.

وی با اشاره به ضرورت حفظ پایداری شبکه در زمان برگزاری انتخابات و کنکور سراسری پیش‌رو خاطرنشان کرد: سوخت مولد‌های سوخت اضطراری ادارات، مراکز حساس و بیمارستان‌ها نیز می‌بایست تکمیل شده و این مولد‌ها آماده به کار باشند.

این مقام مسئول صنعت برق استان، استخراج غیرقانونی رمز ارز‌ها را از مهم‌ترین چالش‌های صنعت برق برشمرد و افزود: این موضوع باوجود پیگیری نیروی انتظامی و نهاد‌های نظارتی، موجب نارضایتی مردم نیز شده لذا می‌توانیم در مناطقی که ظرفیت خالی و زیرساخت و شرایط مناسبی جهت استخراج رمز ارز دارند، مزارع رمز ارز را ایجاد کرده و ضمن تولید شفاف و قانونی، امکان کنترل این مزارع را داشته باشیم.

اسدی با تاکید بر حفظ شبکه برق مشترکین خانگی، تشکیل شورای تامین استان با حضور دست اندرکاران و عوامل اجرایی استان را پیشنهاد داد تا با هماهنگی تمامی بخش‌های استان، پیک بار ۱۴۰۰ با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد نیز با بیان این‌که اینگونه نشست‌ها می‌بایست به طور هفتگی برگزار شده و برنامه‌‌ای جامع برای مدیریت مصرف تدوین شود، گفت: در جلسات آینده باید علاوه بر مشخص شدن میزان تاثیر کاهش ساعت کاری ادارات؛ مصرف برق استان به تفکیک بخش‌ها و صنایع مختلف مشخص شود تا بتوانیم با توجه به این ارقام در مدیریت مصرف استان تصمیم‌گیری و مدیریت لازم را انجام دهیم.

محسن صادقیان  با اشاره به این‌که باید مشترکین بزرگ و کوچک استان مورد پایش قرار گرفته و میزان مصرف آن‌ها به طور دقیق مشخص شود، افزود: همچنین مصرف صنایع و میزان تولید سالانه آن‌ها معین شود تا با تحلیل دقیق و مقایسه آمار، مصرف برق نامتعارف در برخی از بخش‌های استان را متوجه شده و استخراج رمز ارز از این بخش‌ها را بررسی کنیم.

سایر مدیران حاضر در این نشست ویدیو کنفرانسی نیز ضمن بیان عملکرد و چالش‌های پیش‌روی دستگاه تحت مدیریت خود، برای همکاری در راستای تامین برق و گذر از پیک بار پیش‌ رو اعلام آمادگی کردند.